- draags
- Medlem ●
Jag tycker spotlight verkligen är toppen, jag tycker att idén med smart folders är kanon.
Men jag tycker faktiskt att det ibland finns en del ologik och saker som jag saknar.
Smart folders tex kan skifta stil se vad Ars technica skriver om detta.
Ang Spotlight, när man söker en sak, man tar upp det separata Spotlight fönstret, varför kan jag där inte se vart denna fil ligger på disken, eller är detta icke relevant här.
Varför finns det inget Spotlight center, ett program där man kan söka, skapa smart folders och ändra i metadatan.
Sen så såg jag på hur Longhorn löste saker med skapare, författare osv vilket jag tycker är bra.
Där kan man dra ett dokument till en typ Automator funktion som gör att filen byter skapare, författare osv.
Drag n drop helt enkelt.
Plus att alla filers metadata går att ändra när man klickar på dem i självaste osét alltså utan att man behöver gå in i programmet där det är skapat.
Går det eventuellt kanske att göra olika Automator funktioner för att tex ändra skapare, författare osv och sen ha dessa på ett ställe för att enkelt kunna dra filer dit, släppa och sen ändras de.
Jo nu finns visserligen det i menyn när man högerklickar men när man haft diskussioner ang. detta med en knappsmöss så har jag hört att detta inte är macigt med högerklick, utan det är bättre med drag n drop eller någon meny funktion.
Tiger och dess funktioner tycker jag är guld och jag vill inte klaga men jag måste säga att det ibland känns spretigt och inte hundra logiskt genomtänkt.
Att man inte kan se var filerna ligger tycker jag också är otroligt störande. Samt det faktum att Spotlight-fönstret inte "hör till" någon applikation, och därför inte går att alt-tabba alls. (Har man tappat bort det måste man antingen använda Exposé för att få tillbaka det, eller gömma applikation efter annan tills det dyker upp.) Spotlight är imho en bra bit på väg, men det finns mycket kvar att förbättra.
Edit: Titta på den här filmen och försök varje gång gissa hur utseendet på fönstret kommer att vara, och vilka kriterier som är synliga. Skärpning Apple!
Att man inte kan se var filerna ligger tycker jag också är otroligt störande. Samt det faktum att Spotlight-fönstret inte "hör till" någon applikation, och därför inte går att alt-tabba alls. (Har man tappat bort det måste man antingen använda Exposé för att få tillbaka det, eller gömma applikation efter annan tills det dyker upp.) Spotlight är imho en bra bit på väg, men det finns mycket kvar att förbättra.
Edit: Titta på den här filmen och försök varje gång gissa hur utseendet på fönstret kommer att vara, och vilka kriterier som är synliga. Skärpning Apple!
Precis.
10.5 känns som om Apple måste fixa till kring findern och det enhetliga tänket - både gällande logik och utseende.
Tyvärr känns det som Apple har hastat lite med denna Tiger för att få in alla funktioner som Longhorn kan tänkas få.
Något som jag kände när jag tittade på en presentation av Longhorn var faktiskt att de verkar ha tänkt. Och framförallt tänkt i nya banor.
Text att man från Start knappen kan skriva in och enbart få fram program, vilket är lysande.
Detta kommenteras i Ars Technica. Grejen är att det inte går alls via det grafiska gränssnittet. Däremot finns ett "command line tool" som gör detta, xattr.
http://arstechnica.com/reviews/os/macosx-10.4.ars/7
http://dev.bignerdranch.com/public/bnr/xattr.dmg
Instämmer helt i kritiken om Smart folders. Men jag kommer säkert använda dem i överflöd när jag väl installerat Tiger.
Sen så såg jag på hur Longhorn löste saker med skapare, författare osv vilket jag tycker är bra.
Där kan man dra ett dokument till en typ Automator funktion som gör att filen byter skapare, författare osv.
Leftrustle gjorde precis ett enkelt Automator-flöde som lade till metadatan"Skolan" till alla filer som lades i en viss mapp. Det måste vara det du är ute efter?
Instämmer helt i kritiken om Smart folders. Men jag kommer säkert använda dem i överflöd när jag väl installerat Tiger.
Leftrustle gjorde precis ett enkelt Automator-flöde som lade till metadatan"Skolan" till alla filer som lades i en viss mapp. Det måste vara det du är ute efter?
Jo det är något liknande men dock långt ifrån optimalt.
Jag måste säga att jag faktiskt är besviken. Det känns som om Tiger är det bästa osét som Apple kommit med men samtidigt känns det som de hastat fram detta os.
Jag har inte testat alls mycket, men hela spotlight och framförallt smart folder är extremt yxigt. Jag tror faktiskt inte att jag kommer använda det.
Att man inte kan skriva in tex "Göran" på en rad och "Persson" på en annan i spotlight och få fram alla dokument som innehåller Göran ELLER Persson är rent löjligt. Det ger bara dokument som innehåller båda. Jag hoppas att jag har fel här, men om jag inte har det är sökfunktionen extremt begränsad.
Enda fördelen jag ser just nu är att Tiger är avsevärt snabbare.
Nej, OR-sökningar funkar inte. Fantastiskt dumt.
en fråga här, har precis fått igång Tiger efter en clean install, mycke mek e det allt! nu vill jag organisera mig! har skapat en "smart folder" som visar alla .dmg filer. Problemet är det att jog trodde filerna automatiskt skulle flyttas till den mappen, men dom finns fortfarande kvar utspridda på disken
? hur göra
en fråga här, har precis fått igång Tiger efter en clean install, mycke mek e det allt! nu vill jag organisera mig! har skapat en "smart folder" som visar alla .dmg filer. Problemet är det att jog trodde filerna automatiskt skulle flyttas till den mappen, men dom finns fortfarande kvar utspridda på disken
? hur göra
Det är hela tanken med smart folders. Jag skulle få panik *på riktigt* om den började flytta filer, som Fontbook kan göra ibland.
Om du vill flytta filerna till en mapp, kan du ju bara markera dem och dra dem till valfritt ställe.
? hur göra
1. Skapa en ny mapp och döp till t.ex. "Skivavbilder"
2. Sök på traditionellt sätt efter filnamn som innehåller ".dmg"
3. Dra filerna från sökresultatfönstret till mappen Skivavbilder.
4. Det finns ingen punkt fyra.
1. Skapa en ny mapp och döp till t.ex. "Skivavbilder"
2. Sök på traditionellt sätt efter filnamn som innehåller ".dmg"
3. Dra filerna från sökresultatfönstret till mappen Skivavbilder.
4. Det finns ingen punkt fyra.
de där känns lite 10.3.. ville försöka låta spotlight organisera mina filer i framtiden, eller missa ja nått i din instruktion
så sant, men eftersom spotlight har koll på va alla filer finns så borde ett workflow kunna flytta dom till önskad mapp eller?
Spotlight ska bara söka. För att arbeta med dina filer, testa Quicksilver.
? hur göra
Förutom det som andra påpekat tidigare...
Eftersom man kan ha oändligt (nåja) antal smarta mappar och flera smarta mappar kan visa samma fil (precis som med låtar i iTunes) så kan filer inte hålla på att flyttas eller kopieras till alla mapparna.
? hur göra
Är inte tanken med Spotlight att man inte ska behöva organisera saker och ting i mappar osv. Den viktigaste anledningen att kategorisera och organisera är väl att kunna hitta lättare. Sedan förstår jag att man vill ha överblick över sina filer och därför spenderar tid på att flytta filer och kategorisera. Men är inte det smartfolders syfte, självuppdaterande mappar, som innehåller alla filer enligt de kategorier jag har valt. (t ex .dmg filer).
Jag har en fråga. Är det inte så att när man "flyttar" filer på en och samma hårddisk (tex från mapp till mapp) så sker inte fysisk flyttning (omskrivning) av själva data på hårddisken till en annan plats utan bara att filen får en ny adress eller något? Filerna kommer att ändå vara fysiskt utspridda på hårddisken om de var det från början. Nån som vet?
Är inte tanken med Spotlight att man inte ska behöva organisera saker och ting i mappar osv. Den viktigaste anledningen att kategorisera och organisera är väl att kunna hitta lättare. Sedan förstår jag att man vill ha överblick över sina filer och därför spenderar tid på att flytta filer och kategorisera. Men är inte det smartfolders syfte, självuppdaterande mappar, som innehåller alla filer enligt de kategorier jag har valt. (t ex .dmg filer).
Jag har en fråga. Är det inte så att när man "flyttar" filer på en och samma hårddisk (tex från mapp till mapp) så sker inte fysisk flyttning (omskrivning) av själva data på hårddisken till en annan plats utan bara att filen får en ny adress eller något? Filerna kommer att ändå vara fysiskt utspridda på hårddisken om de var det från början. Nån som vet?
Spotlight, Smarta mappar och liknande teknologier använder sig av metadata (information om information) för att leta reda på dina filer. Metadatan innehåller:
• Filnamnet
• Filens plats i filsystemet
• Filtyp
• osv.
Ju fler av punkterna man kan använda desto bättre är det. det säger du ju själv: "Den viktigaste anledningen att kategorisera och organisera är väl att kunna hitta lättare." Hur man vill arbeta med smarta mappar och den vanliga katalogstrukturen är upp till var och en.
På din andra fråga: Nej, det sker ingen förflyttning bara en "ompekning" läs gärna punkt 4 här.
Spotlight, Smarta mappar och liknande teknologier använder sig av metadata (information om information) för att leta reda på dina filer. Metadatan innehåller:
• Filnamnet
• Filens plats i filsystemet
• Filtyp
• osv.
Ju fler av punkterna man kan använda desto bättre är det. det säger du ju själv: "Den viktigaste anledningen att kategorisera och organisera är väl att kunna hitta lättare." Hur man vill arbeta med smarta mappar och den vanliga katalogstrukturen är upp till var och en.
På din andra fråga: Nej, det sker ingen förflyttning bara en "ompekning" läs gärna punkt 4 här.
jag har nu läst och omgrupperat mig,
nu tänker jag så här. jag skulle kunna lägga alla dokument i dokumentmappen och sedan gå in och ändra meta datan på dem, så att alla dokument som har med "privatekonomi" att göra kan hittas genom spotlight , eller att jag har en smart mapp på något annat ställe en i dokument mappen som sorterar mellan mina kategorier.
Det blir lite jobb nu att lägga till meta datan på alla dokumnet, och sedan komma ihåg det på alla nya dokument. Men vad blir vinsten?
ett annat alternativ är att ha vanliga mappar som tidigare, men som automatiskt lägger till metadatan i innehållet!., då blir det mer lättsökt med spotlight..
nån som har koll på hur man ska använda spotlight till sin fördel?, idag använder jag det precis som "launchbar" i 10.3 och på sin höjd några smart folders..
jag har nu läst och omgrupperat mig,
nu tänker jag så här. jag skulle kunna lägga alla dokument i dokumentmappen och sedan gå in och ändra meta datan på dem, så att alla dokument som har med "privatekonomi" att göra kan hittas genom spotlight , eller att jag har en smart mapp på något annat ställe en i dokument mappen som sorterar mellan mina kategorier.
Det blir lite jobb nu att lägga till meta datan på alla dokumnet, och sedan komma ihåg det på alla nya dokument. Men vad blir vinsten?
Att lägga till metadata är inget vi ska behöva bry oss om. Anledningen att det är lite bökigt idag är på grund av att metadata-baserade filsystem fortfarnde är i sin linda och väldigt få program lägger till läsbar och nyttig information om filerna. Ett bra exempel på metadata som läggs till automatiskt är EXIF-informationen i en bild från en digitalkamera. Det är därför som Spotlight har ett öppet pluginsystem så att programmakare lätt ska kunna göra plugins så att vi kan söka i mer information om filerna och få bättre resultat.
Vinsten kommer att bli enorm när Spotlight kan söka på metadata fullt ut. Nu söker visserligen spotlight på metadata, men det via ett eget index som uppdateras via kerneln så fort en fil ändras. MEn den enda metadata som Spotlight kan använda sig av är den som den kan nå via de inkluderade plug-in:erna.
(Någon som har Tiger kan ju t.ex. visa hur man använder Automator för att lägga till metadata på alla filer som droppas på ett script. Jag har inte skaffat Tiger ännu).
Ja, Spotlight känns som en beta. Men någonstans måste de börja, och jag tror att Spotlight i framtiden kommer bli grymt. Man kan inte implementera allt på en gång, men det är en bra början.
Ja, Spotlight känns som en beta. Men någonstans måste de börja, och jag tror att Spotlight i framtiden kommer bli grymt. Man kan inte implementera allt på en gång, men det är en bra början.
Jo så är det säkert.
...och tills Spotlight själv blir bättre kanske någon annan skriver ett tredjepartsprogram som utnyttjar Spotlight-API:erna och som tillåter t.ex. mer avancerade sökningar.
Om jag har förstått det rätt går det redan att göra OR-sökningar från terminalen med mdfind. Borde inte vara så svårt att hacka ihop ett grafiskt gränssnitt för detta.
Precis, hur många var det som tyckte att iPhoto eller iTunes var perfekta från början? Dessa har väl fortfarande en bit kvar, men har kommit ganska långt i användbarhet.
Det inte för inte det heter utveckling.
Precis, hur många var det som tyckte att iPhoto eller iTunes var perfekta från början? Dessa har väl fortfarande en bit kvar, men har kommit ganska långt i användbarhet.
Det inte för inte det heter utveckling.
Praxis är ju dock, eller bör iaf vara, att när produkter säljs som skarpa versioner så ska de bete sig som sådana.
Praxis är ju dock, eller bör iaf vara, att när produkter säljs som skarpa versioner så ska de bete sig som sådana.
Skulle vela ta tillbaks lite och säga att Spotlight inte beter sig som beta, det kraschar inte (är mer findern som gör det...). Men det kan filas på vad gäller användargränsnitt, funktioner osv. Något som inte kan göras förrän många använder det.