Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spotlight och Smart folders kommentar

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nej, det har du rätt i. Fasiken vad dumt. Det är ju fräckt när spotlight märker ut sökorden i t.ex. en pdf åt en.

Extra powertips från apple har dykt upp: http://www.apple.com/macosx/tips/spotlight.html

Först tyckte jag att spothlight funkade lite segt och allmänt knepigt, bland annat kunde den avbrytas när jag skrev in en sökning för att indexera, men nu verkar allt funka bra...

• Medlem
  • 2005-05-03 21:14

Jag tycker inte att det känns som en beta, men det saknar den sista handen. Apples grejer brukar ha en utsökt enkelhet över sig, som jag tycker saknas i både Spotlight och Dashboard.

Automator däremot känns helt rätt. Jag gjorde ett snabbt "byta namn" script, för att mina filer skulle kunna hamna i en smart folder. Det var så enkelt att vem som helst skulle kunna gjort det, och det har perfekt integration med Spotlight.

Jag måste tillägga att jag inte tycker att Spotlight är dåligt eller att det känns som en beta, det funkar och det gör saker som jag vill men det finns funktioner och saker som jag tycker borde finnas till nästa version - och jag hoppas inte att man behöver vänta till 10.5 för att få detta.

Dashboard tycker jag är perfekt - tycker inte att jag kan klaga över den.

• Medlem
  • 2005-05-03 22:39

Retade mig på att Spotlight inte är BOOLSK. Dvs att det inte skulle gå att göra OR sökningar t.ex..

Den som söker skall finna! Det går !! Hittade en länk från Apple's Tiger Forum

And..Or..Not Sökning i Spotlight

Edit: Om än lite begränsad. Får t.ex inte OR sökning att hitta några bilder

Mvh
/Ulf

• Medlem
  • 2005-05-04 01:18
Ursprungligen av Ulf H:

Retade mig på att Spotlight inte är BOOLSK. Dvs att det inte skulle gå att göra OR sökningar t.ex..

Den som söker skall finna! Det går !! Hittade en länk från Apple's Tiger Forum

And..Or..Not Sökning i Spotlight

Edit: Om än lite begränsad. Får t.ex inte OR sökning att hitta några bilder

Mvh
/Ulf

Funktionen är minst sagt handikappad. Jag tar tillbaka att det inte skulle handla om en beta. Den här funktionen har de uppenbarligen försökt implementera, men misslyckats. Känns bra att de förmodligen kommer få in det i alla fall.

• Medlem
  • Gävle
  • 2005-05-04 08:52
Ursprungligen av stfm:

Funktionen är minst sagt handikappad. Jag tar tillbaka att det inte skulle handla om en beta. Den här funktionen har de uppenbarligen försökt implementera, men misslyckats. Känns bra att de förmodligen kommer få in det i alla fall.

Enligt recensionen av Tiger på Ars Technica så har de implementerat riktiga boolska uttryck, men valt att dölja det i gränssnittet. Enligt samma recension så ansåg Apple/Steve att boolska uttryck är för komplicerade för gemene man (och/eller att de väldigt sällan används) och därför inte finns med i gränssnittet. Håller med om att det är tråkigt, mycket av kraften går ju då förlorad.

• Medlem
  • 2005-05-04 09:06
Ursprungligen av tjogin:

Enligt recensionen av Tiger på Ars Technica så har de implementerat riktiga boolska uttryck, men valt att dölja det i gränssnittet.

Ja, fast om det är det som någon hade hittat så funkar det ju inte.

Har gjort en automatorgrej som lägger till en valfri Spotlight-kommentar till de filer man väljer, http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=73288&highlight=automator

Funkar bra.

• Oregistrerad
  • 2005-05-04 12:18
Ursprungligen av Leftrustle:

Har gjort en automatorgrej som lägger till en valfri Spotlight-kommentar till de filer man väljer, http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=73288&highlight=automator

Funkar bra.

ja vet, gjorde en likadan och sparade som ett mappkommando, vilken la till spotlight kommentaren downloads i allt i downloadsmappen.

jag har två smart folders på skrivbordet, 1 torrent mapp som visar alla filer av typen torrents.

1 downloads mapp som visar allt innehåll som har spotlight kommentaren "downloads", denna visar också .torrent eftersom de ligger i downloads mappen.

Nu vill jag ju att min smartfolder "downloads" endast ska visa nedladdade filer som inte är torrents filer, men vad jag vet så går det inte att ställa in "visa inte filer av typen.."

vad hur göra?

Ursprungligen av killemall:

ja vet, gjorde en likadan och sparade som ett mappkommando, vilken la till spotlight kommentaren downloads i allt i downloadsmappen.

jag har två smart folders på skrivbordet, 1 torrent mapp som visar alla filer av typen torrents.

1 downloads mapp som visar allt innehåll som har spotlight kommentaren "downloads", denna visar också .torrent eftersom de ligger i downloads mappen.

Nu vill jag ju att min smartfolder "downloads" endast ska visa nedladdade filer som inte är torrents filer, men vad jag vet så går det inte att ställa in "visa inte filer av typen.."

vad hur göra?

Kan du ställa in följande regler?

• har kommentaren "downloads"
• finns inte i mappen "torrents"

• Oregistrerad
  • 2005-05-04 17:09
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Kan du ställa in följande regler?

• har kommentaren "downloads"
• finns inte i mappen "torrents"

vad jag har fattat så finns inte alternativet "inte" när det gäller spotlight och smart folders.. detta funkar ju i itunes med smarta spellistor, men man har inte tagit det vidare till smart folders, man kan heller inte ställa in sen specifik sökväg, men torrent filerna ligger ju i downloads mappen ändå..

nä, det är mest "stupid folders" än så länge. hoppas på en uppdateringen av detta, eller lär man få vänta till 10.5..

Ursprungligen av killemall:

vad jag har fattat så finns inte alternativet "inte" när det gäller spotlight och smart folders.. detta funkar ju i itunes med smarta spellistor, men man har inte tagit det vidare till smart folders, man kan heller inte ställa in sen specifik sökväg, men torrent filerna ligger ju i downloads mappen ändå..

nä, det är mest "stupid folders" än så länge. hoppas på en uppdateringen av detta, eller lär man få vänta till 10.5..

Ok, finns inte alternativet 'inte' med bland reglerna så känns det korkat av Apple.

HUr får man spotlight-kommentar automator grejen att AUTOMATISKT uppdatera t ex så ordet "skola" blir en spotlightkommentar på alla filer som läggs i den mappen. Jag vill ju inte behöva köra automatorscriptet manuellt lite då och då.

det här går sägert men jag lyckas inte lösa det

• Oregistrerad
  • 2005-05-04 14:45
Ursprungligen av zingoalla:

HUr får man spotlight-kommentar automator grejen att AUTOMATISKT uppdatera t ex så ordet "skola" blir en spotlightkommentar på alla filer som läggs i den mappen. Jag vill ju inte behöva köra automatorscriptet manuellt lite då och då.

det här går sägert men jag lyckas inte lösa det

i automator kan du välja att spara ditt arbetsflöde som "insticksprogram" gör det, och välj sedan "mappkommando" i "bifoga till mapp" väljer du natruligtvis den mapp du vill applicera ditt arbetsflöde på!

Bevaka tråden