Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Boot-problem, Powerbook G4

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-05-02 23:37

Kan någon förklara för mig varför det tog nästan en halvtimme att starta min Powerbook nu? Och så var det ungefär på tioende försöket. Det började med att den totalhängde sig för ca en timme sedan. Efter det gick den inte att starta, den hängde sig vid den grå-blå bilden just innan äpplet kommer fram. Och någon gång lyckades jag till och med komma in i osx (dock inte så långt så att skrivbordsikonerna kom fram) innan det hängde sig. Nu lät jag den stå i en halvtimme och då startade den. Vad kan felet vara? Blir lite orolig nu när man har bärbar och ingen fast inkomst :/.

• Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-05-03 08:28

Tydligen så "klarar sig" datorn längre utan att hålla sig när den varit avstängd ett tag. Om jag startar om direkt efter den hängt sig så händer i stort sett ingenting. Men om jag väntar en timme så kan jag vara inne i OSX i typ 15 minuter. Nu ahr den stått avstängd över natten, får se hur länge den klarar sig nu. Men vad kan felet vara?

Hmmm inte helt lätt att säga... kan både vara hård och mjukvarufel.
Jag skulle börja med att reparera hårddisken och nollställa PMUn.
Jag prova att installera om systemet också lite beroende på vad steget innan ger.

Så en dust med DiscWarrior och en nollställd PMU kan göra susen.

• Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-05-03 10:08

Mm precis, det kan ju vara nästan vad som helst, men nu har den fungerat felfritt hela morgonen (kan ju iofs vara för att den var avstängd sju timmar inatt så den kan ju lägga av när som helst igen). Men om felet återkommer får jag testa PMU och det. Vore lite trist om det är hårdvara då garantin gick ut för typ en månad sen. Kan tänka mig att det knappast är gratis att lämna in en mac på reparation (för jag tvivlar på att jag har samma tur som jag hade med min iBook när logikbrädan var paj och dom fixade den gratis).

Ring och bråka lite med Apple nämn att du är switcher och bla bla... kan ordna sig... men jag lovar inget.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-03 11:50

Om det är så att det fungerar bättre om den får vila länge avstängd låter det nästan som det har med värmen att göra. Kontrollera så att fläktarna snurarr om den börjar bli varm. Lämna in den om det inte löser sig.

• Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-05-03 13:39

Den har gått fint sen klockan 8 i morse så jag antar att problemet för tillfället är löst, fläktarna kan det inte vara då jag har en temperaturmätare installerad och den visade inget onormalt och fläktarna pinnar på som vanligt som dom har gjort sen 10.3.8. Men om det börjar igen blir det först pmu, sen discwarrior och om inte det hjälper så blir det att ringa till apple och gnälla.

• Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-05-04 09:50

det hände igen någon gång under natten, när jag vaknade hade den hängt sig igen. när den hänger sig så kan jag fortfarande röra musen men intew klicka på någonting och den ger ifrån sig nått konstigt lujd, minns inte exakt hur det är men jag kan försöka spela in den nästa gång, det låter nästan som om hårddisken försöker läsa som satan (så det "knastrar") i två sekunder, sen är det tyst i en sekund, sen två sekunder knaster igen (tror jag, minns inte riktigt). Börjar misstänka att hårddisken har gett upp. Men är ju lite ledsamt att köpa en ny disk och "testa med" om felet kvarstår, känns lite som bortkastade pengar. Ska se om ajg får tag i någon begagnad skitdisk. Hur som helst, ska testa PMU och discwarrior nu. Och göra backup på allt viktigt.

• Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-05-04 15:57

När jag öppnad Disk Utility möts jag av texten:

Den här enheten har rapporterat kritiska fel till Skivverktyg.
Om enheten inte har krashat fullständigt så säkerhetskopierar du så mycket data som möjligt och ersätter sedan enheten med en fungerande enhet.

Kan det vara problemet? Måste jag köpa en ny disk?

• Medlem
  • Kungsbacka
  • 2006-03-19 17:19
Ursprungligen av xtimmyx:

När jag öppnad Disk Utility möts jag av texten:

Den här enheten har rapporterat kritiska fel till Skivverktyg.
Om enheten inte har krashat fullständigt så säkerhetskopierar du så mycket data som möjligt och ersätter sedan enheten med en fungerande enhet.

Kan det vara problemet? Måste jag köpa en ny disk?

Hej xtimmyx
Jag har precis fått samma felmeddelande som du hade. Hur gick det för dig? Var det disken som hade lagt av eller löste det sig på något annat sätt?

/Bauer

• Medlem
  • Vimmerby
  • 2006-03-19 17:28

Jag köpte mig en ny hårddisk istället, men har kvar den gamla om det nu skulle visa sig att den fungerar.

1
Bevaka tråden