Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple på väg mot 4% marknadsandel

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Analysföretaget Merrill Lynch rapporterar idag att de förväntar sig att Apple ska sno åt sig mer än 4 procent av marknadsandelarna på den Amerikanska datormarknaden under 2005.

Skrivet av: Mats Björnström

Läs mer:
http://www.99mac.se/?id=933

  • Oregistrerad
  • 2005-05-03 07:33

Trevligt! Nån som känner till om det finns det nån statistik för hur det ser ut i sverige?

/jensa

Ursprungligen av schmuck:

Trevligt! Nån som känner till om det finns det nån statistik för hur det ser ut i sverige?

/jensa

Känner inte till hur marknadsandelarna är fördelade i sverige eller finland. Men jag kan säga att Macens marknads andel vid mitt arbete, en skola. Har ökat från 20 till 90 maskiner på 2 år. Dock är antalet wintel enheter över 280 st. Men bra oavsätt statistiskt!

Sen känner jag ett 20-tal switchare som har bytt eller köpt mac det senaste halvåret! Flesta av dessa jobbar proffessionellt med IT i nån form. Skulle trenden vara likadant på flera orter i finland och sverige är det givitvis positivt!

  • Oregistrerad
  • 2005-05-03 09:46
Ursprungligen av Solitere:

Känner inte till hur marknadsandelarna är fördelade i sverige eller finland. Men jag kan säga att Macens marknads andel vid mitt arbete, en skola. Har ökat från 20 till 90 maskiner på 2 år. Dock är antalet wintel enheter över 280 st. Men bra oavsätt statistiskt!

Sen känner jag ett 20-tal switchare som har bytt eller köpt mac det senaste halvåret! Flesta av dessa jobbar proffessionellt med IT i nån form. Skulle trenden vara likadant på flera orter i finland och sverige är det givitvis positivt!

För 3 år sedan var jag ensam mac-ägare i min närmaste bekantskapskrets. Med tiden har 4 stycken skaffat macar, varav 2 jobbar inom IT.

Ursprungligen av schmuck:

Trevligt! Nån som känner till om det finns det nån statistik för hur det ser ut i sverige?

/jensa

Apple ökar i Sverige också.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-03 23:38
Ursprungligen av Nurell:

Apple ökar i Sverige också.

NAJS!!! Var rädd för att Apple Sverige tappade marknadsandelar. Men det går framåt

on a related note:

citat Bill Gates: "You can always tell if you're working on a Mac or a PC. Just take your applications and stick them in there and see if they run," he said, moments after calling Apple "the super-small market share guy."

http://www.businessweek.com/ap/financialnews/D89RD7JO3.htm

rimligtvis kan bara Microsoft tappa...för mycket negativitet och problematik kring windows OCH alternativen börjar bli synbara för "pöbeln"...

  • Oregistrerad
  • 2005-05-03 10:24

...och så den vanligaste kommentaren från Windows-prästerna:
- 4% är ju fortfarande ingenting!
En ökning av marknadsandelen från 3% till 4% skulle göra vilket företag som helst överlyckligt. Det är ju en 25%-ig ökning vi talar om. Microsoft med sina 95% kan ju aldrig öka med mer än 5,3% hur de än bär sig åt.

Ursprungligen av Schuckert:

...och så den vanligaste kommentaren från Windows-prästerna:
- 4% är ju fortfarande ingenting!
En ökning av marknadsandelen från 3% till 4% skulle göra vilket företag som helst överlyckligt. Det är ju en 25%-ig ökning vi talar om. Microsoft med sina 95% kan ju aldrig öka med mer än 5,3% hur de än bär sig åt.

33% ska det väl vara?

  • Oregistrerad
  • 2005-05-04 12:22
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

33% ska det väl vara?

Visst skall det var det! Ännu bättre!

4% är väl att betraktra som jävligt mycket i vilken bransch som helst där konkurrensverket inte sitter och sover.

Kan inte mer än komentera att jag bara använt mac os x i drygt en månad och redan nu är det en del polare som funderar på att skaffa en os x burk för att använda till annat än just gaming. Man behöver inte vara brossa med ett snille för att komma fram till att os x har tok mycket mera fördelar än win xp om man ska göra lite mer än att just spela spel.

du är med andra ord nöjd med bytet

tror time'ing är rätt för switch...folk inser att man inte "behöver" vara så plattformsbunden längre och inser att förändringen inte är "earth-shattering".

Ursprungligen av barnholdt:

Kan inte mer än komentera att jag bara använt mac os x i drygt en månad och redan nu är det en del polare som funderar på att skaffa en os x burk för att använda till annat än just gaming. Man behöver inte vara brossa med ett snille för att komma fram till att os x har tok mycket mera fördelar än win xp om man ska göra lite mer än att just spela spel.

Trevliga siffror Nurell. Nyheten är uppdaterad.

Kolla Medion 533% plus och Acer 80% plus på ett år! Apples 33% plus bleknar lite mot de siffrorna men förhoppningsvis så kanske Apple kan lära sig ett och annat av deras framgångar och överlägsna marknadsföring. Missförstå mig rätt det går bra för Apple men det skulle kunna gå ännu bättre om Apple omprövade sin ickeannonseringspolicy i Sverige.

  • Medlem
  • 2005-05-03 23:53

Eftersom Fuijutsu i Sverige håller på att går från hårdvaruleverantör till systemleverantör så kommer deras marknadsandel troligtvis fortsätta sjunka i antal sålda burkar.

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-05-04 19:12
Ursprungligen av Errol Garner:

Kolla Medion 533% plus och Acer 80% plus på ett år! Apples 33% plus bleknar lite mot de siffrorna men förhoppningsvis så kanske Apple kan lära sig ett och annat av deras framgångar och överlägsna marknadsföring. Missförstå mig rätt det går bra för Apple men det skulle kunna gå ännu bättre om Apple omprövade sin ickeannonseringspolicy i Sverige.

Bägge de har jag för mig endast tillverkar bärbara datorer. Utvecklingen går mer och mer mot bärbara datorer (tror iBook visar siffror på 70%+ också om jag minns rätt). Dessutom har jag för mig att Medion är rätt nystartade... Notera också att de enda som går uppåt i övrigt är Dell (som också har en ganska stor andel bärbara)

Ursprungligen av TERdON:

Bägge de har jag för mig endast tillverkar bärbara datorer. Utvecklingen går mer och mer mot bärbara datorer (tror iBook visar siffror på 70%+ också om jag minns rätt). Dessutom har jag för mig att Medion är rätt nystartade... Notera också att de enda som går uppåt i övrigt är Dell (som också har en ganska stor andel bärbara)

Du har fel både Medion och Acer tillverkar och säljer även stationära datorer m.m. Medion har funnits några år i Sverige men längre tid utomlands, Medion ägs av en av Tysklands största livsmedelskejor.

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-05-04 23:02
Ursprungligen av Errol Garner:

Du har fel både Medion och Acer tillverkar och säljer även stationära datorer m.m. Medion har funnits några år i Sverige men längre tid utomlands, Medion ägs av en av Tysklands största livsmedelskejor.

Tack för hjälpen, såg sedan att det var icke-svensk statistik visst? Och att Medion är tyskägt är sånt jag borde ha koll på (pluggar i Hamburg), men icke då. Jaja, i SVERIGE säljer de nästan bara bärbara, sen är frågan vad det egentligen har med statistiken vi såg att göra.

EDIT: det var ju svensk statistik i alla fall, då kan det kvitta vad företagen ifråga gör utomlands? I Sverige har jag inte sett någon som ens funderat på dem i andra sammanhang än bärbara (är aktiv på PC-forum också).

Jag håller med om att Apple borde annonsera mer, men jag tror inte att man kan lyfta fram Medion som ett exempel på hur mycket bättre det skulle gå för Apple om de annonserade mer. Det är helt skilda saker. Det ena handlar om en PC-tillverkare som ganska nyligen har lanserats på allvar i Sverige, och de går bra för att de har konkurrenskraftiga priser. Det andra handlar om att få folk att switcha till ett annat OS, som folk har dålig kunskap om, och en rad fördomar mot.

Men visst - synliga annonser skulle säkert ha en effekt, och jag tror att det kunde vara lämpligt att investera i marknadsföring nu där de redan har lite medvind.

1
Bevaka tråden