Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Finns det virus till OS X?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-05-07 23:56

Hejsan allihopa!
Min fråga är kort och tydligt, finns det virus till OS X?
Jag själv har hört att det inte finns, men en kille i min klass (PC användare) påstår att det finns. Han kanske säger så bara för att inte erkänna att OS X är bättre än XP, eller?

Mvh Victor

• Medlem
  • Österbybruk
  • 2005-05-08 00:05

Vad jag vet finns inget...det finns däremot script som kan radera allt i din hemkatalog. Men det kommer du antagligen inte att råka ut för.

Så än så länge behöver du inte vara orolig.

• Medlem
  • 2005-05-08 00:06

Kort svar:

Nej.

Längre svar:

Om det finns, har det inte fått spridning. Naturligtvis är det inte omöjligt att göra olika former av skadliga program till OS X.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-08 00:35
Ursprungligen av Vickeee:

Hejsan allihopa!
Min fråga är kort och tydligt, finns det virus till OS X?
Jag själv har hört att det inte finns, men en kille i min klass (PC användare) påstår att det finns. Han kanske säger så bara för att inte erkänna att OS X är bättre än XP, eller?

Mvh Victor

Fråga killen hur många virus/spyware/trojans det finns till Windows...

Visst går det att bygga rootkits/virus till macen men det är lättare att göra det för windows och man når en större målgrupp. Än så länge känner jag inte till något virus till OS X men däremot rootkit.

• Oregistrerad
  • 2005-05-08 10:54
Ursprungligen av eric:

Visst går det att bygga rootkits/virus till macen...

Vilket får verkan först när du är root (hur många är det?) eller ger din godkännande att köra kod genom manuell autentisering (hur dum får man vara?).

Enkel förklaring:

- Mac OS X system är låst även när du är inloggad som en admin (vilket du normalt är som "ensamanvändare"). Du måste godkänna varje förändring manuellt.
- Windows system är upplåst i och med att du loggar in. I detta fall den "första" användaren som alltid har adminrättigheter. 95% av Windowsanvändarna har det så utan att veta om det.

• Oregistrerad
  • 2005-05-08 11:01

Tackar så mycket för alla svar!
Nu slipper jag vara orolig, och så kan jag reta honom istället för att sjävl bli retad!

//Victor

• Oregistrerad
  • 2005-05-08 11:02
Ursprungligen av Vickeee:

Tackar så mycket för alla svar!
Nu slipper jag vara orolig, och så kan jag reta honom istället för att sjävl bli retad!
//Victor

Äh… Reta'n inte : Han har det ju tillräckligt jävligt ändå, han kör ju peze…

• Oregistrerad
  • 2005-05-08 12:11
Ursprungligen av Pär:

Äh… Reta'n inte : Han har det ju tillräckligt jävligt ändå, han kör ju peze…

Hehe, jag låter honom vara då Jag får nöja mig med att veta att Mac är bättre än PC

Finns det inte risker för "infektioner" i Office, eller är det bara som jag fått för mig?

• Oregistrerad
  • 2005-05-08 11:18
Ursprungligen av Galeriel:

Finns det inte risker för "infektioner" i Office, eller är det bara som jag fått för mig?

Macrovirus för peze brukar inte funka på Mac, men macro:t i dokumentet ligger ju kvar där så det kan spridas vidare (till en peze…)

• Medlem
  • Sjöbo
  • 2005-05-08 10:00

Framför allt så måste du själv ge dessa script tillgång till systemet genom ditt admin passord. Och hur många gör det?

-- Patrik

Förresten, han retar dig nog inte för att han inte vågar erkänna att MacOS är bättre än Windoz, han har nog bara inte suttit vid en mac sen MacOS 8.6...

Jag vet; de flesta som har suttit vid G5an hos mig har blivit omvända...

1
Bevaka tråden