Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Livet efter GarageBand

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Umeå
  • 2005-05-08 22:12

Hej!
Jag har en ny iBook, 768mHz, ett elpiano med midi och ett M-audio firewire ljudkort. GarageBand räcker inte. Jag är inte proffs men tycker det är kul att spela och skapa musik med mina vänner. Jag vill ha tips om vilket musikprogram och eller software instrument jag ska uppgradera till. Jag vill kunna arbeta med noter, texter och ett måste är bättre och fler ljud än i GarageBand. Ej stort behov av loopar. Sen vill jag kunna konvertera och bränna ut min musik till vanlig cd att lyssna på i stereon. Gärna tips på mikrofon till sång, gitarr och munspel. Via mecenat apple-store kan jag köpa logic express för 1.500kr och Logic pro för 5000. Lägger i nuläget hellst inte 5000kr på musikprogram. Jag är nybörjare med Mac men trivs redan.

Cubase SL3 (bantad SX3) som sequenser, och Native Instruments Kontakt 2 som softsynth. Kontakt 2 är en softsampler med ett ljudbibliotek på 15Gb som följer med. Till V.1 finns ytterligare 4.5Gb med samplingar. Vet dock inte om dom går att köpa separat till Kontakt 2. Har du spenderbyxor kan du ju slå på stort och köpa NI komplete 2. Då ingår alla Natives softsynthar utom Electric Piano. Men elva stycken softsynthar får du i alla fall. Läs mera här: http://www.nativeinstruments.de/index.php?id=komplete2_us&ftu=2d6f9fbc74

  • Oregistrerad
  • 2005-05-11 18:14

Den fetaste mjukvarusynthen med massor av ljud: http://www.soniksynth.com/Main.html?prod_SS

Självklart behöver du ett sequencerprogram till, typ Logic el. Cubase.

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2005-05-11 23:16

Kolla in ADK's mycket prisvärda kondensatormikrofoner, t ex ADK A51e för 999 kr (se http://www.musikborsen.se) som går utmärkt till sång och akustisk gitarr.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-12 07:43
Ursprungligen av hank:

Hej!
Jag har en ny iBook, 768mHz, ett elpiano med midi och ett M-audio firewire ljudkort. GarageBand räcker inte. Jag är inte proffs men tycker det är kul att spela och skapa musik med mina vänner. Jag vill ha tips om vilket musikprogram och eller software instrument jag ska uppgradera till. Jag vill kunna arbeta med noter, texter och ett måste är bättre och fler ljud än i GarageBand. Ej stort behov av loopar. Sen vill jag kunna konvertera och bränna ut min musik till vanlig cd att lyssna på i stereon. Gärna tips på mikrofon till sång, gitarr och munspel. Via mecenat apple-store kan jag köpa logic express för 1.500kr och Logic pro för 5000. Lägger i nuläget hellst inte 5000kr på musikprogram. Jag är nybörjare med Mac men trivs redan.

Hallå.

Det finns ett program som heter Traktion som det snart kommer en ny version av.
Detta programet är otroligt lättarbetat och ganska så billigt.
Sen fixar du lite trevliga vst-instrument så är det bara att börja dona

  • Oregistrerad
  • 2005-05-12 08:31

För att köra mjukvaruinstrument med dräglig latency behöver du en 2xG5 vilket jag tycker mig kunna utläsa av ditt resonemang. (Min 867 G4a klarade det inte så jag köpte en dual G5)

Sök i begagnatmarknaden för mixer, ljudmodul, SM58 etc för budgetlösningar. Otroligt prisvärt.
www.musikermagasinet.se eller blocket.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-12 08:42

Jag tycker du borde satsa på Logic Express för 1500,- och sen om du växer ur det uppgradera till Pro. Mycket bra program som dessutom är kompatibelt med dina nuvarande GB-projekt.
Sen kompletterar du men mjukvarusyntar efter behov.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-12 08:44

Annars är reason ett väldigt lättarbetat program där du får mycket mjukvaruinstrument från början.
Men om du ska lägga på sång och gitarr så får du göra det i efterhand i något sequencer program
Lite tråkigt att man inte kan spela in i reason, hade man kunnat det så hade jag inte brytt mig om någon annan programvara

  • Medlem
  • 2005-05-12 11:09

Tror nog att Logic är det naturliga steget från GarageBand, växer du ut Express så är det bara att växa vidare in i Pro. När de inbyggda mjukvaruinstrumenten inte räcker till så kan du bygga vidare med AU/VST-instrument alternativt Reason som du "slavar" till Logic och som innehåller väldigt kompetenta instrument.

Pratar du akustisk gitarr? För det och munspel bör du nog satsa på en kondensatormikrofon, ska du använda samma till sång dessutom av stormembrans-typ. Dynamiska mickar typ SM-58 etc tenderar att vara lite långsam på instrument med starka transienter. Har inte testat ADK som nämnts ovan, skaffade själv en Röde NT-1 för länge sedan - bra allround mick, fast man får dra en strumpa över den om man ska spela in sång

Observera att kondensatormikrofoner vanligtvis kräver phantom/48v-matning, vilket inte alla M-Audio ljudkort verkar kunna erbjuda.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-12 13:48

Kondensator är vägen att gå för akustisk gura, som föregående talare sa. Dock är stormembranare lite kluriga ... bättre med en småmembrans eller helst två. Men till sång är stormembran klockrent. En mik som jag själv har och som funkar så djävulskt bra till både sång och akustisk, är AKG C535EB. Suverän mikrofon för ungefär 2.000, vilket är ett bra pris.

1
Bevaka tråden