Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Herkules Dj Console och Traktor 2.6.2

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-05-11 12:35

Hej!

Sitter här och försöker lära mig Herkules DJ console och Traktor.
Har dock lite problem...

Jag har plockat hem den senaste versionen av Traktor (2.6.2 demo) och med den får jag inte alls Herkules att spela…
Någon som har fått det att fungera?

Några andra bra tips att dela med sig till en ny och ovan användare?

• Oregistrerad
  • 2005-05-22 23:42

Jag har för mig att jag läst att det krävs en specialversion av Traktor DJ Studio för att Herkules DJ Console ska fungera. Den borde du fått med på skiva tillsammans med Consolen.

• Oregistrerad
  • 2005-05-23 01:56

jag undrar också om man kan koppla in en pc-hercules till en mac, eller om man måste köpa den dyrare mac-versionen? Det kan ju vara så att mac-versionen är dyrare bara för att den skeppas med Traktor DJ studio, som är ett vettigt program istället för pc-versionen som skickas med helt anskrämliga program.

Ursprungligen av kallegoescreative:

jag undrar också om man kan koppla in en pc-hercules till en mac, eller om man måste köpa den dyrare mac-versionen? Det kan ju vara så att mac-versionen är dyrare bara för att den skeppas med Traktor DJ studio, som är ett vettigt program istället för pc-versionen som skickas med helt anskrämliga program.

Nix - jag har PC-versionen och den lirar inte med iBooken. Trist som fan. Har en dialog med Hercules customer service (de svarar faktiskt gärna och snabbt) om att det borde kunna gå att få den att agera MIDI-controller även på macen, men hittills är det kalla handen. Tycker att det borde vara rätt lätt att bygga ett firmware som gör att den funkar på båda, men detta är inte prioriterat av dem, tyvärr.

Ursprungligen av tvamvarg:

Nix - jag har PC-versionen och den lirar inte med iBooken. Trist som fan. Har en dialog med Hercules customer service (de svarar faktiskt gärna och snabbt) om att det borde kunna gå att få den att agera MIDI-controller även på macen, men hittills är det kalla handen. Tycker att det borde vara rätt lätt att bygga ett firmware som gör att den funkar på båda, men detta är inte prioriterat av dem, tyvärr.

Tycker det är konstigt att de inte kan fixa det.. Framförallt när mac-versionen är dyrare oavsett vilken programvara man får med..

• Oregistrerad
  • 2005-05-23 10:01
Ursprungligen av Stephan H:

Jag har för mig att jag läst att det krävs en specialversion av Traktor DJ Studio för att Herkules DJ Console ska fungera. Den borde du fått med på skiva tillsammans med Consolen.

Det stämmer, man får med en version av Traktor till consollen, men det är version 1 och känns lite gammal.
Version 2.6 är avsevärt mer funtionell och roligare. 2.5 funkar klockrent med Herkules, dock inte alls med Tiger...

• Oregistrerad
  • 2005-05-23 10:25

Du behöver 2.6.2 för att köra under Tiger.

• Medlem
  • Danderyd
  • 2005-08-07 22:50

Är grymt sugen på en Hercules DJ Console. Hur pass bra fungerar den? Skriv så mycket du orkar.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-27 10:58

Jag äger en DJ-Console. PC-versionen dock. Min kompis hade macversionen och den uppförde sig likadant som PC-motsvarigheten. Angående Traktor däremot, tyckte jag att Traktor (version 2.6.2) var instabilare under Mac än PC-versionen.
Jag har kört version 2.5.3 fram till nu och den fungerar utan problem. Nu har jag en Mac dock och kvar min DJ-Console till PC. Det tråkiga ät ju att den inte fungerar till Mac
Under Linux vet jag folk har fått Mac-consolen nästan att fungera.

Vill ni läsa mer så kolla här:
http://www.openjay.org/component/option,com_joomlaboard/Itemid,4/func,view/id,189/catid,105/
Och ja, PC och Mac versionen skiljer sig åt. Mac-versionen är "bättre" ur hårdvarusynpunkt enligt mig.

Någon som kan rekommendera en MIDI-kontroller i ungefär samma prisklass? Jag vet inte om det är lönt att köpa en DJ-Console till Mac nu. Vad tycker ni?

Dj-console för mac funkar prima med traktor 2.6.2 och uppåt .. (kör de själv... )

jag kommer att skaffa en X-session Pro. midikontroller .. men den saknar då ljudkortet.. så de blir till att skaffa annat ljudkort (firewire) ..
dessutom kör ja gamla x-session .. funkar skitbra

Har själv en "mac edition" till konsollen & har köpt Traktor 3 - INGET FUNGERAR. Har även ominstalerat "mac edition" till konsollen i både min PowerBook G4 samt MacBook Pro(duo) & det enda som sker är att konsollen blinkar till i några sekunder & sedan är den död.
Kan någon hjälpa mig med det??

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-09 10:39
Ursprungligen av ROBBIALY:

Har själv en "mac edition" till konsollen & har köpt Traktor 3 - INGET FUNGERAR. Har även ominstalerat "mac edition" till konsollen i både min PowerBook G4 samt MacBook Pro(duo) & det enda som sker är att konsollen blinkar till i några sekunder & sedan är den död.
Kan någon hjälpa mig med det??

Jag, har nu en DJ Console till MAC. Du behöver inte installera någonting för den. Den ska fungera rakt av. Ser du den i SYSTEM PREFERENCES under SOUND?

När det gäller Traktor så måste du ställa in så att den använder din MAC DJ CONSOLE som MIDI controller för att du ska kunna använda den där.
Det finns olika .TKS filer som har allt det här förinställt. Kolla i hercules hemsida där finns en TKS fil för DJ-Console MAC och till Traktor 3

Även jag sitter med en PC-version vilken jag önskar hade varit en mac-dito. Hercules säger att de skiljer sig åt hårdvarumässigt vilket jag tycker är underligt i sig; men varför PC-versionen inte skall gå att få att fungera som en MIDI-kontroller till macen är ännu mer obegripligt. Synd!

• Medlem
  • Göteborg
  • 2007-01-08 18:12

Kan tipsa om att Hercules nya prylar bör komma till Sverige i slutet av månaden, dvs mp3 dj och mk2, båda för mac. Jam får in iaf mk2.

Jag tänkte börja med lite bedroom mixning och funderar på hur bra de är att börja leka med. Har tidigare bara använt polares riktiga skivspelare men har inte ett arkiv lp-plattor och vill inte investera 10k på något som jag kanske tröttnar på efter en månad. Någon som har tips?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2007-02-01 13:21

pirinto: Har du en mk2 eller den äldre? Vad har du för mac som du kopplar in den på samt vart fick du tag på den?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-02 06:46

Det är en äldre jag har. Jag använder den på min Powerbook 15". Köpte den begagnad wftersom jag inte såg nyttan med den nyare samt för att jag vill gärna koppla in andra midikontroller genom midiportarna. Den nya MK2 ska inte ha några midiportar, den har inte heller optiska utgångar.

• Medlem
  • 2007-03-09 19:21

Nyttan med den nya är att den har usb 2.0.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-03 21:00

http://www.hercules.com/showpage_dj_console_mk2MAC.php?p=145

nice att se att det kommer en ny version av hercules dj console för mac, ägde den första versionen, vette tusan varför jag sålde den, nu när jag vill sätta mig och göra feta mixtapes skulle jag verkligen behöva en blir att köpa mk2:an helt enkelt, köpte min första via pixmania.com av alla ställen, dom hade ett bra pris på den, ska kolla om inte den nya finns där oxå .... använde den en hel del live och var hur stabil som helst, bra bygge (ok liiiiite plastig men kom igen för det här priset!) och mkt för pengarna får man, och när man väl sätter sig in hur det är att mixa går allt som en dans, men det är väl meningen antar jag... det enda man saknar är att det inte är så lätt att skratcha in låtar.....

här pc-versionen, antar att mac versionen kommer att landa på drygt 2.500:-....

http://www.pixmania.com/se/se/163563/art/hercules/ljudkort-usb-dj-console-m.html

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-03 21:02

det enda som kändes lite instabilt med 1:an var crossfadern, men den ska tydligen gå att byta ut om den slits sönder ser ut så i alla fall, varför annars ha två små skruvar där?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-03 21:03

yes sir, hade nästan rätt, 2695:- för Mac versionen här :

http://www.emusic.se/default.asp?flik=1&info=12675

• Medlem
  • 2007-05-08 17:18

Beställde just en här:

http://www.musicstorekoeln.de/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/MusicStore-MusicStoreShop-Site/en_EN/-/EUR/ViewProductDetail-Start;pgid=?SKU=DJE0002103-000&ProductUUID=0&JumpTo=OfferList

Blir runt 2200kr med frakt. Kommer med UPS på ett par dagar.
Grym butik med sjukt stort sortiment.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-08 17:26

coolness... men det blir nog en vinyl-styr-datorn-lösning för mig, är sjukt besatt av att inte sluta använda mina 1210:or dom är ju så fina.. Kärlek

• Medlem
  • 2007-05-18 23:00

Har nu fått min Dj Console Mk2 Mac och den fungerar ej med varken Traktor 3LE eller
Traktor 3. Det går att monitorlyssna men ingen MIDI svarar.
Har någon tips?

• Medlem
  • 2007-05-24 03:40

Nu funkar allt men tks filen som styr midi suger. Sjukt svårt att programmera
om i midi setup. Någon som har en bättre tks där man tex kan styra alla parametrar
i mastereffekterna och slipper hålla inne fx knappen.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-31 04:11

Har du kikat på hercules hemsida?

Kolla även Native Instruments forum. Där bord det stå en del.

1
Bevaka tråden