Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skivbolagen förstör ITMS - främjar fildelning.

Tråden skapades och har fått 98 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2005-05-14 16:08
Ursprungligen av Simon Templar:

STFM vissa har musik på bara som skval andra är lite mer intresserade, verkar som att du tillhör skvallyssnarna.
En musiker som skriver ett verk behöver inte vara pretentiös för att han vill att lyssnarna ska höra det i den ordning som han anser vara den rätta. Jämför en konstnär som vid vernissage själv hänger tavlorna i en viss ordning.
Jag och ganska många andra tycker att om man gillar musik och är intresserad av att höra en artists skiva så ska man lyssna på det sätt som skivan satts ihop åtminstone några gånger helheten höjer ofta musikupplevelsen. Observerera att detta gäller artister som gör ambitiösa album, inte de som satsar på att bara göra hits.

Herr Temlar, nämn några "ambitiösa" album.

Dessutom ska jämförelsen vara: "... en konstnär som tvingar köparen att handla allt på vernisagen"

Märk väl att jag här självklart åsyftar skivor som faktiskt är indelade i spår. Att hacka upp en 35 min lång låt i mindre delar, kan jag förstå att man motsätter sig. Dock görs det ofta inom klassisk musik. OM artisten tillåter radiospelningar anser jag att det är BEVISAT att det inte ligger konstnärliga motiv bakom förbudet att sälja enskilda låtar. Om man dessutom pressar singlar är det ändå mer hycklande.

Att du är en person som gärna sätter sig på höga hästen och pekar med hela handen står ganska klart, men att en majoritet människor sitter och "finlyssnar" på sin musik köper jag inte. Att jag skulle tillhöra en minoritet(?) som skvallyssnar är ett förmätet antagande från din sida.

Artister gör som de vill, men jag anser att det är ekonomiska skäl som styr, inte konstnärliga.

Glöm inte att kolla stavningen nu!

Ursprungligen av stfm:

Herr Temlar, nämn några "ambitiösa" album.

Dessutom ska jämförelsen vara: "... en konstnär som tvingar köparen att handla allt på vernisagen"

Märk väl att jag här självklart åsyftar skivor som faktiskt är indelade i spår. Att hacka upp en 35 min lång låt i mindre delar, kan jag förstå att man motsätter sig. Dock görs det ofta inom klassisk musik. OM artisten tillåter radiospelningar anser jag att det är BEVISAT att det inte ligger konstnärliga motiv bakom förbudet att sälja enskilda låtar. Om man dessutom pressar singlar är det ändå mer hycklande.

Att du är en person som gärna sätter sig på höga hästen och pekar med hela handen står ganska klart, men att en majoritet människor sitter och "finlyssnar" på sin musik köper jag inte. Att jag skulle tillhöra en minoritet(?) som skvallyssnar är ett förmätet antagande från din sida.

Artister gör som de vill, men jag anser att det är ekonomiska skäl som styr, inte konstnärliga.

Templar! inte Temlar

Jag har aldrig påstått att en majoritet av folket är seriöst musikintresserad , men de flesta musiker riktar sig nog främst till den minoritet som är riktigt intresserad. Förutom de som främst är inriktade på att få hits.

Radiospelningar kan inte artisten stoppa även om de vill p.g.a. musiklicensernas utforming. Har alltså inget med tillåtelse att göra. Däremot så kan de påverka vilka låtar som ges ut som singel eller om låten får användas till reklam.
Många artister gör varken singlar eller tillåter att deras musik används i reklamsammanhang.

Ambitiösa album-artister finns det massor av som Bjork, Sigur Rós, Massive Attack, Portishead, Springsteen Radiohead, Pink Floyd, Dylan, De La Soul, ATCQ, EST, Dream Theater, Coldplay, White Stripes, Common, D'Angelo, NiN. Plus en hel del hårdrock rock/pop och hip hop.

Till skillnad mot STFM så tycker jag att man ska respektera artistens rätt att bestämma över sin musik och hur de vill framföra/marknadsföra den.

  • Medlem
  • 2005-05-14 17:15
Ursprungligen av Simon Templar:

Templar! inte Temlar

Jag har aldrig påstått att en majoritet av folket är seriöst musikintresserad , men de flesta musiker riktar sig nog främst till den minoritet som är riktigt intresserad. Förutom de som främst är inriktade på att få hits.

Radiospelningar kan inte artisten stoppa även om de vill p.g.a. musiklicensernas utforming. Har alltså inget med tillåtelse att göra. Däremot så kan de påverka vilka låtar som ges ut som singel eller om låten får användas till reklam.
Många artister gör varken singlar eller tillåter att deras musik används i reklamsammanhang.

Ambitiösa album-artister finns det massor av som Bjork, Sigur Rós, Massive Attack, Portishead, Springsteen Radiohead, Pink Floyd, Dylan, De La Soul, ATCQ, EST, Dream Theater, Coldplay, White Stripes, Common, D'Angelo, NiN. Plus en hel del hårdrock rock/pop och hip hop.

Till skillnad mot STFM så tycker jag att man ska respektera artistens rätt att bestämma över sin musik och hur de vill framföra/marknadsföra den.

Kent stoppade ZTV från att spela deras musik, så helt omöjligt är det inte.

Tack för listan. Massor av hits där. Med några få undantag bara artister med listettor.

Jag har aldrig sagt att man ska försöka hindra dem från att göra något, Temler, men att de skulle lida så hårt i sin konstnärsjäl av att bli köpta styckvis har jag svårt att identifiera mig med. Det kan vara så att de artister du nämnt ovan är svårt lidande och sköra varelser, även om jag tror mig veta att motsatsen är sann, men jag tror att de säljer om priset var det rätta. De flesta artister du nämnt går väl dessutom att köpa singlar och låtspår av? De kanske inte är tillräckligt ambitiösa när allt kommer kring ändå?

Ursprungligen av stfm:

Kent stoppade ZTV från att spela deras musik, så helt omöjligt är det inte.

Tack för listan. Massor av hits där. Med några få undantag bara artister med listettor.

Tror du missförstod KENT vs ZTV grejen. Det var ZTV som vägrade spela KENT videos efter att KENT huggit ZTV i ryggen.

De artister jag räknade upp är knappast kända för att ha singelettor. Men de gör oftast bra plattor som gör sig bäst i albumform.

  • Medlem
  • 2005-05-14 22:14
Ursprungligen av Simon Templar:

Tror du missförstod KENT vs ZTV grejen. Det var ZTV som vägrade spela KENT videos efter att KENT huggit ZTV i ryggen.

De artister jag räknade upp är knappast kända för att ha singelettor. Men de gör oftast bra plattor som gör sig bäst i albumform.

OK, jag mindes nog helt fel där.

Björk, Massive Attack, Portishead, Springsteen, Radiohead, Pink Floyd, Dylan, Coldplay och White Stripes vet jag med säkerhet att de legat högt på listorna... inte för att jag tycker det gör musiken vare sig bättre eller sämre, men ändå.

Ursprungligen av stfm:

Kent stoppade ZTV från att spela deras musik, så helt omöjligt är det inte.

Det var iofs ZTV som bojkottade Kent, för att Kent inte ville låta ZTV sända deras Hultsfredsspelning 2001...

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-05-14 12:20
Ursprungligen av stfm:

Jag kan inte förstå en artist som hävdar att det är allt eller inget. Jag KAN inte.

vi förstår att du har svårt att acceptera det.

  • Medlem
  • 2005-05-14 12:27
Ursprungligen av h0ax:

vi förstår att du har svårt att acceptera det.

Mmmmm.... zzzz... eh? va!?

Ja just det. Det var ju det jag sa. Eller?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-14 12:45

Nästa grej är att man inte kan köpa en enskild CD, utan måste köpa samtliga album av artisten, först då är skivbolagen nöjda..

Det den vanliga musiklyssnaren gjort i alla tider är plockat godbitarna för att maximera lyssnandet.

På 70 och 80-talet regerade blandband på kassett. Kidsen spelade in från vinyl och radio och fick band med bara de bästa låtarna. Man bytte band med kompisar. Skivindustrin kontrade med klisterdekaler på LP-skivorna: "Home taping is killing music". Branschen tycks ha överlevt ...

Dagens ungdom blandar låtar på sin mp3-spelare. iTunes har inbyggt betygssystem så man lättare ska kunna spela godbitarna i smarta spellistor. Vi har två radiostationer i Sverige som bara spelar "de bästa låtarna... bla bla bla" och vad jag förstår lyssnar ungdomar idag på reklamradio lika mycket som P3.

Jag vill inte förbjuda någon artist att bara sälja sina alster i albumform - det är upp till dom själva. Jag tror knappast de kommer att summera ITMS som en hit ett år från nu.

Personligen lyssnar jag på alla skivor från start till mål 3-4 gånger. Efter detta har jag hittat guldklimparna. Någon gång då och då återkommer jag och lyssnar på ett helt album och ibland fångar man upp några silverklimpar men oftast hade man hittat det man gillade den första svängen.

Något jag tror album-artister missar i sammanhanget kan var behovet av nytt, nytt, nytt från fansen. Om man köper 3 st låtar som man tyckte var kanon vid det första provlyssnandet så är det nog inte omöjligt att man återkommer senare och ägnar lite mer tid att provlyssna på resten av låtarna. Då kanske man köper några låtar till.

Tror snarare att de är tvärtom. Skvallyssnarna bryr sig inte så mycket och kör hela skivn igenom. Vi andra som bryr oss väljer ut guldkornen och ägnar en stund åt att enbart lyssna på de låtarna utan att göra nåt annat.
Jag hade ett helvete med min skivsamling innan jag upptäckte datorns möjligheter, eftersom jag ville byta låt hela tiden, inte bara byta låt på samma skiva utan byta skiva och låt.

Så det där tror jag inte du tänkt igenom ordentligt, Simon.

Ursprungligen av Laseranders:

Tror snarare att de är tvärtom. Skvallyssnarna bryr sig inte så mycket och kör hela skivn igenom. Vi andra som bryr oss väljer ut guldkornen och ägnar en stund åt att enbart lyssna på de låtarna utan att göra nåt annat.
Jag hade ett helvete med min skivsamling innan jag upptäckte datorns möjligheter, eftersom jag ville byta låt hela tiden, inte bara byta låt på samma skiva utan byta skiva och låt.

Så det där tror jag inte du tänkt igenom ordentligt, Simon.

Lite motsägelsefullt. Du säger att du bryr dig mer än skvallyssnaren men du lyssnar inte hela skivan igenom? Om du hela tiden vill byta låtar så saknar du nog mest tålamod eller helgjutna skivor i din samling eller så har du kanske för gott om tid? Själv lyssnar jag koncentrerat 2-3 timmar varje dag på musik från en bra anläggning istället för att ha musiken konstant skvalande. Ger enormt mycket bättre utbyte.

  • Medlem
  • 2005-05-14 17:17
Ursprungligen av Simon Templar:

Lite motsägelsefullt. Du säger att du bryr dig mer än skvallyssnaren men du lyssnar inte hela skivan igenom? Om du hela tiden vill byta låtar så saknar du nog mest tålamod eller helgjutna skivor i din samling eller så har du kanske för gott om tid? Själv lyssnar jag koncentrerat 2-3 timmar varje dag på musik från en bra anläggning istället för att ha musiken konstant skvalande. Ger enormt mycket bättre utbyte.

Vad duktig du är!

Allvarligt. Du menar alltså på fullt allvar att man är en lite bättre människa om man lyssnar på hela skivor? Skärp dig! Snarare försöker du kränga på dig någon annans smak, istället för att följa din egen känsla.

Ursprungligen av stfm:

Vad duktig du är!

Allvarligt. Du menar alltså på fullt allvar att man är en lite bättre människa om man lyssnar på hela skivor? Skärp dig! Snarare försöker du kränga på dig någon annans smak, istället för att följa din egen känsla.

Om jag är intresserad av en artist så vill jag självklart höra hela skivan även om vissa spår kan vara svåra att "förstå" till en början men efter några genomlyssningar så kan de spåren vara de man tycker är bäst!

Jag säger inte att man blir en bättre människa av att lyssna på hela skivor koncentrerat men man får utan tvekan ett bättre utbyte av musiken.

Ursprungligen av Simon Templar:

...Jag säger inte att man blir en bättre människa av att lyssna på hela skivor koncentrerat men man får utan tvekan ett bättre utbyte av musiken.

"man får..." ?

DU får är nog det du menar.

Du får nog passa dig med att använda uttrycket "man" så där slarvigt. Det blir som när FOX News säger "some people say..." och sen kommer dom med ren hörsägen som nyheter.

Ursprungligen av Anders Täpp:

"man får..." ?

DU får är nog det du menar.

Du får nog passa dig med att använda uttrycket "man" så där slarvigt. Det blir som när FOX News säger "some people say..." och sen kommer dom med ren hörsägen som nyheter.

Håller inte med att jag använt uttrycket man slarvigt det är klart att man får ett bättre utbyte av musiken om man lyssnar koncentrerat på en hel platta än om man slölyssnar eller bara plockar det man tycker låter bra efter några sekunders provlyssning. Men det är upp till var och en hur man lyssnar. Själv föredrar jag som sagt att lyssna igenom skivorna ordentligt. Precis som jag läser böcker från början till slut utan att hoppa sidor eller kapitel när tempot saggar.......

Ursprungligen av Simon Templar:

Håller inte med att jag använt uttrycket man slarvigt det är klart att man får ett bättre utbyte av musiken om man lyssnar koncentrerat på en hel platta än om man slölyssnar eller bara plockar det man tycker låter bra efter några sekunders provlyssning. Men det är upp till var och en hur man lyssnar. Själv föredrar jag som sagt att lyssna igenom skivorna ordentligt. Precis som jag läser böcker från början till slutet utan att hoppa sidor eller kapitel när tempot saggar.......

Nu gjorde du det igen... utgick från att alla andra är precis som du.

Anna Jansson från Säffle kanske får bäst utbyte av sin musik om hon zappar fram till nästa låt med uptempo. Hon skiter i balader.

Ursprungligen av Anders Täpp:

Nu gjorde du det igen... utgick från att alla andra är precis som du.

Du märker ord lite väl mycket man är inte 100% liktydligt med alla ..... Även om det i det här fallet ligger bra nära.

Ursprungligen av Simon Templar:

Du märker ord lite väl mycket man är inte 100% liktydligt med alla ..... Även om det i det här fallet ligger bra nära.

Jag var inte ute efter att märka ord men inlägget jag hängde upp mig på var inte bra utan kommentar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-05-14 16:27

Håller med Laseranders där. Jag tror att låtordning osv oftast är ihopsatt av försäljningsstrategiska skäl snarare än någon tanke om att guida lyssnaren till ett musikaliskt nirvana på tolv låtar.
Är det artister eller skivbolaget som bestämmer vilka album som bara säljs hela? Min gissning är att det i normalfallet är skivbolaget.

Snarare gör väl de artisterna skivor utan utfyllnad. Det är skillnad.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-05-14 18:04

Äsch, tycker du musiken fortfarande är värd vad det kommer kosta så köp den ändå, tycker du det inte så skit i att betala för dig.

det är väl inte alls klart. Det är nog precis tvärtom. Man får ett bättre utbyte av musiken om man lyssnar koncentrerat på det man själv tycker om.

De bästa musikerna gör nog varje enskild låt som ett separat verk.

Ursprungligen av Laseranders:

det är väl inte alls klart. Det är nog precis tvärtom. Man får ett bättre utbyte av musiken om man lyssnar koncentrerat på det man själv tycker om.

Men hur vet du vad som är bra på en skiva om du inte lyssnat koncentrerat på hela skivan åtminstone några gånger? Många av de bästa låtarna är ju de som växt efter några genomlyssningar.

Ursprungligen av Simon Templar:

Men hur vet du vad som är bra på en skiva om du inte lyssnat koncentrerat på hela skivan åtminstone några gånger? Många av de bästa låtarna är ju de som växt efter några genomlyssningar.

Man laddar förstås ner hela skivan och avgör sen om det är värt att köpa den eller om man bara vill ha vissa låtar.
Köper jag en hel skiva är det dock oftast bara enstaka låtar jag gillar, men kanske tillräckligt för att det ska vara värt 80 spänn.

Ursprungligen av Laseranders:

Man laddar förstås ner hela skivan och avgör sen om det är värt att köpa den eller om man bara vill ha vissa låtar.

Alltså lyssnar du på hela plattan mer eller mindre koncentrerat : Case closed...

Ursprungligen av Simon Templar:

Alltså lyssnar du på hela plattan mer eller mindre koncentrerat : Case closed...

Fast jag brukar shuffla den

  • Medlem
  • 2005-05-14 18:50

Får nog hålla med Simon i princip, har en hel del skivor där helheten ger mer än de enskilda delarna. Att lyssna på enstaka spår på sådana skivor är lite som att beställa plankstek på finrestaurang och sedan bara äta upp potatismoset.

Dock finns det väl anledning att misstänka att vissa säljer enbart album av rent ekonomiska skäl, vilket är en helt annan sak.

Tips till er som som tycks ha fastnat i en loop...

Skriv här vad DU tycker så är det helt ok.

Om någon skriver vad han tycker och det går stick i stäv med vad DU tycker så är det ok. Det du tycker är inte mindre fel för det. Diskussioner av typen "vilken är bäst maträtt?" finns det inget rätt svar på - bara personliga åsikter och dom kan vara olika.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2005-05-14 21:09

Ärligen, lägg ner. Nog sjutton måste det vara artisternas val hur de vill sälja sina alster? De kan ju till och med skita i att ge ut dem på skiva, det händer ju det med. Verket är ju deras och bara deras. Jag måste säga att den här debatten om vad artister ska sälja och inte sälja, hur de ska distribuera osv är helt galen. Den artist som väljer att ge ut sina alster på fonografrulle och sen hyr in en mindre armé av advokater för att ingen skall kopiera det har ju all rätt på sin sida.
Som konsument har man ju rätten att INTE konsumera. Finner du artisten/skivbolagets distribueringsformer osmidiga för din "livsstil" så har du ju bara valet kvar att inte konsumera. Allt annat är fel, fel och åter fel. Jag vägrar ge mig in den fåniga diskussionen om att man skulle på något vis ha "rätt" att ladda ner piratkopior av ett verk bara för att man ogillar distribueringsform eller pris. Folk som hyllar och värnar om piratkopieringen får mig att må illa...

Bevaka tråden