Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Frakta Macen till Storbrittanien

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Jag går i planer på att flytta till Storbrittanien till hösten och jag har ett problem, jag vill ju självklart ha med mig min mac, en G5:a och Cinema Display. Jag vet inte riktigt vad som är bäst, att ordna en bil och ta färjan över eller att ordna frakt med ett transportföretag.

Har någon några tips om det här? Någon som kanske gjort något liknande? Funderar på att kanske sälja den men samtidigt så vill jag ju ha med mig datorn.

MVH
Anders

Ursprungligen av anders gbg:

Hej

Jag går i planer på att flytta till Storbrittanien till hösten och jag har ett problem, jag vill ju självklart ha med mig min mac, en G5:a och Cinema Display. Jag vet inte riktigt vad som är bäst, att ordna en bil och ta färjan över eller att ordna frakt med ett transportföretag.

Har någon några tips om det här? Någon som kanske gjort något liknande? Funderar på att kanske sälja den men samtidigt så vill jag ju ha med mig datorn.

MVH
Anders

Bäst är nog att ta med den själv välpackad och någorlunda diskret packat för att undvika stöld.

Eller kanske sälja och köpa en Powerbook istället.

Sicka den i orignalemballaget med ett transportföretag. Det är nog både billigast och smidigast. Fördelen med transportföretaget är att din Mac är försäkrad från dörr till dörr också.

/M

• Medlem
  • International user
  • 2005-05-14 16:42

skicka den för guds skull *inte* med någon av postens alternativ.

det är inte så mycket svenska posten som är ett problem, utan engelska postens paketavdelning, ParcelForce, är ödekänd för sjaskiga transporter.

när jag började plugg i england tänkte jag spara pengar och skicka min dåvarande PowerMac 9500 med posten, i originalemalage och det hela.
när det kom fram var det ett stort hack i lådan, och när jag tog ur datorn såg jag att den hade smällts till så hårt att plasten på datorns framsida hade trillat av, och grafikkortet tappat kontakten med moderkortet.

jag tror apple använder DHL, så det skulle nog gå bra såpass.

lycka till!

/m

ja, nu går man dock i planer på att skicka en hel hög med grejer, soffa, bord, säng. hyra omöblerat i skottland. någon som vet mer om detta? container skeppning?

Ursprungligen av anders gbg:

ja, nu går man dock i planer på att skicka en hel hög med grejer, soffa, bord, säng. hyra omöblerat i skottland. någon som vet mer om detta? container skeppning?

Container är nog bra att skicka möbler i och billigare än att frakta styckvis men tänk på att de måste packas extremt väl för att inget ska gå sönder plus att elektronik är rätt fuktkänsligt. Skulle själv inte skicka en dator i en container.

aj då, nu blir jag alltmer tveksam här....

Om du ska bli boende länge där i England eller Skottland så skulle jag nog förorda en försäljning och sedan köpa samma saker där på plats.. Då har du ju även garanti som gäller, kanske kan vara bra om du blir långvarig där..

1
Bevaka tråden