Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apples kunder är splittrade

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Rubriken är en omtolkning av hur Apple ser på sin kundkrets. Tittade nyss på en av de 2 nya iPod filmerna och där texten "Life is Random" visas som ett budskap. Hmm... tveksamt om jag kan hålla med om detta. När jag ville få en förklaring till vad "random" översätts till i svenskan så är svaret "Planlös (adjektiv), på måfå, utan plan". Mitt liv är oavsett om jag köper en appleprodukt eller inte något helt annat än ett planlöst liv och sällan gör jag något som är varken planlöst eller på måfå. Jag trodde att Apple stod för ett fokuserat tänkande, tydligen inte. Kanske är det en generationsgrej att inte avända huvudet Kan ju ha varit så att dom med den reklamtexten vill peka på att livet är fragmenterat och att man snabbt förflyttar sig mellan registrerade intryck då man äger en iPod, eller att man helt enkelt ska ha kul och följa med strömmen.... ärligt talat så vill jag inte ha ett planlöst (splittrat) liv även fast jag kommer att förbli en trogen kund hos Apple.

Random kan också betyda slumpmässigt och det finns mycket i livet som vi inte kan påverka utan blir som det blir oavsett hur mycket vi planerar. tror det är det de menar.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-14 16:07

"Random" i musik sammanhang, speciellt uppspelning innebär ju "slumpmässigt". Random och shuffle står där ungefär för samma sak. Shuffle är mer "slumpmässig omkastning" medan random är just bara "slumpmässigt".

Vilka trådar man hamnar i

Ursprungligen av Erik.dv:

Vilka trådar man hamnar i

Ja det skadar ju inte att använda intelektet ibland - kanske är jag ensamen om att se ett samband mellan iPodens reklam och Andy Warhol - först valet av färger och sedan hans tankar om att i framtiden kommer alla att vara kända i 15 minuter - då pratar vi "Random".

Ursprungligen av Olle@mac:

Ja det skadar ju inte att använda intelektet ibland -

LOL.

kanske är jag ensamen om att se ett samband mellan iPodens reklam och Andy Warhol - först valet av färger och sedan hans tankar om att i framtiden kommer alla att vara kända i 15 minuter - då pratar vi "Random".

Vet du öht vad du babblar om? Valet av färger... ge dig nu va.

Ursprungligen av thevil:

LOL.
Vet du öht vad du babblar om? Valet av färger... ge dig nu va.

Oj... ännu en 18-årig världsmästare på allting...?
Ibland är det lämpligt att kolla upp lite i konsthistorien innan man yttrar sig ...

Fenomenal jämförelse!

Ja det skadar ju inte att använda intelektet ibland - kanske är jag ensamen om att se ett samband mellan iPodens reklam och Andy Warhol - först valet av färger och sedan hans tankar om att i framtiden kommer alla att vara kända i 15 minuter - då pratar vi "Random".

Det där är en riktigt snygg tolkning!

Men jag undrar på vilken intellektuell nivå man ska lägga tolkningen av Apples reklam. Oavsett hur man ser det, så tror jag inte att man ska koppla samman budskapet med några andra av Apples produkter. Reklamen gäller just Shuffle, och den vill lyfta fram styrkan i insikten att man inte kan kontrollera allt. Så ser jag det.

Ipod Shuffle är lek, men andra produkter kan vara allvar ändå.

Senast redigerat 2005-05-14 19:38

Ja, de menar väl att livet är fullt av tillfälligheter. Och det stämmer väl rätt bra. Det låter läskigt om Apple-kunderna skulle vara en hord planlöst omkringdrivande jättebäbisar som är rädda för att bli vuxna och axla det ansvar som följer på den utvecklade människans roll. Olles tolkning ligge rju dock lite i tiden: många unga människor går omkring med sina livsalternativ som i en tombola på magen. De snurrar och snurrar på den jävla tombolan, åren går utan att de sticker ner handen och drar en lott. För dra en lott måste man till sist göra. Väljer man inte ut ett alternativ och satsar stenhårt på det växer man aldrig som människa. Det är en härlig känsla! Och därmed inte sagt att man inte kan välja ett nytt alternativ senare; däremot kan man inte alltid ha alla dörrar öppna. Livet är för kort för det.

1
Bevaka tråden