Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya Fetch 5 betonar enkelheten

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det klassiska FTP-programmet för Mac, Fetch, har kommit i version 5. Den nya versionen stöder SFTP och har ett omarbetat gränssnitt som ska vara enklare och mer användarvänligt.

Andra nya funktioner i Fetch 5 är stöd för Stuffit. zip, tar, gzip och andra vanliga filformat. Automatiskt "passive mode", snabbare filöverföringar, stöd för Bonjour (Rendezvous) och Unicode-baserade filnamn samt förbättrad stöd för AppleScript.

Ladda ner gör du på Fetchsoftworks.com. Demoversionen fungerar i 15 dagar, sedan får du betala 25 dollar för en licens. Har du köpt Fetch mellan 1 januari 2001 och 9 mars 2005 kan du uppgradera för 15 dollar. Du som köpt Fetch efter 9 mars 2005 uppgraderar gratis.

Skrivet av: Christian Å

Läs mer:
http://www.99mac.se/?id=976

Då hälsar vi Fetch välkommen in i 2000-talet då.
Tidigare versioner har ju varit ett skämt i jämförelse med ex. Transmit.

Ursprungligen av Fredrik Dolk:

Då hälsar vi Fetch välkommen in i 2000-talet då.
Tidigare versioner har ju varit ett skämt i jämförelse med ex. Transmit.

Även om Transmit är tio gånger gulligare än Fetch har Fetch 4.0.3 fungerat perfekt för mig fram till nu. (Använder det dagligen i sammarbete med BBEdit.)

Ursprungligen av Fredrik Dolk:

Då hälsar vi Fetch välkommen in i 2000-talet då.
Tidigare versioner har ju varit ett skämt i jämförelse med ex. Transmit.

Det där känner jag inte igen alls. Fetch har klarat skivan hela vägen för mig. Däremot har goda proffskollegor haft problem med Transmit. Men det spelar ingen roll. var och en blir salig i sin tro. Hoppas att nya Fetch ångar på som på räls, uppdaterat och klart!

Nice! Trots många andra fina FTP-program (tänker främst på Transmit som många gillar) har jag alltid hängt kvar vid Fetch. Det blir nog en uppgradering för min del, 15 dollar är ju en alldeles överkomlig summa.

Verkar kört att hämta programmet. Finns det inga mirrors?

Det gick fint för mig att ta hem det, men det kanske var en speciellänk när man köpte uppgraderingen...

  • Oregistrerad
  • 2005-05-24 13:20

Som vanligt stör det mig hur fula vissa program måste vara... Om jag nån gång köper en Rolls Royce kommer jagt aldrig att sätta på fäljar från biltema bara för att de har fått bra omdömmen i nåt test.
Fult är fult är fult.

Ursprungligen av canestrini:

Som vanligt stör det mig hur fula vissa program måste vara... Om jag nån gång köper en Rolls Royce kommer jagt aldrig att sätta på fäljar från biltema bara för att de har fått bra omdömmen i nåt test.
Fult är fult är fult.

Hmm, jag använder BBEdit, Eudora och Fetch....

  • Oregistrerad
  • 2005-05-24 17:04
Ursprungligen av Adrian B:

Hmm, jag använder BBEdit, Eudora och Fetch....

Ja, det är en skara snygga program :rolleyes:
Närå, men jag förstår att många tycker om dem.
Jag skulle dock aldrig ta i dem med tång...

  • Medlem
  • International user
  • 2005-05-24 21:15
Ursprungligen av Adrian B:

Hmm, jag använder BBEdit, Eudora och Fetch....

En grym trio! Helt oslagbar i funktion. BBEdit betalar jag till och med 2 licenser för. En hemma, en på jobbet. Fast hemma typ är jobbet ...

Jo precis, det är sannerligen inte snygga program. Men jag tror det handlar om effektivitet, de är bra att jobba med, man är effektiv. Det räcker inte med yta.

Jag testade Mail i en vecka när jag uppgraderade till 10.4, sen gick jag tillbaka till Eudora. Det räcker inte med att det är snyggt, det måste fungera bra också (i förhållande till ens vanor - jag säger inte att Mail inte fungerar bra för andra). Men jag ser fram emot att se hur nästa version av Eudora ser ut, Qualcomm håller som bäst på att skriva om programmet totalt som ett Cocoa-program, det ska bli spännande.

Fetch 5 tycker jag är helt ok, det är inte snyggt så man trillar av stolen, men det är inte fult så man stör sig på det. Känns i varje fall betydligt modernare ut än fyran.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-25 21:03

Hmm, hör nog till den ny skolan som jobbar med Subethaedit, Cuberduck (en bra, gratis ftp klient som har haft sftp stöd ganska länge vide det här laget) och SquirrelMail istället för BBedit, Fetch och Audora.

Nyss la jag inn Tiger också på min Mac Mini och blir lika förvånad över hur lite program som man egentligen måste köpa för att få en fullt fungerande mac.

Ursprungligen av beh:

Hmm, hör nog till den ny skolan som jobbar med Subethaedit, Cuberduck (en bra, gratis ftp klient som har haft sftp stöd ganska länge vide det här laget) och SquirrelMail istället för BBedit, Fetch och Audora.

Du är för ung... Näe, men det handlar ju mycket om gammal vana. En inbiten quarkare är inte lika effektiv i InDesign, från början i alla fall. Men jag försöker testa nya saker när de kommer. Jag la in Cyberduck hos chefen på hans PowerBook för att jag upplevde det som ett utmärkt FTP-program. Men jag skulle inte byta själv.

Ursprungligen av beh:

Nyss la jag inn Tiger också på min Mac Mini och blir lika förvånad över hur lite program som man egentligen måste köpa för att få en fullt fungerande mac.

Mm, det är en tanke som slagit mig också. Tänk att en gång i tiden var det ett jätteproblem att packa upp filer. En ny mac kom ju inte med Stuffit Expander (vi snackar långt innan OS X) och det gick inte att ladda hem Stuffit heller, eftersom alla macprogram var tvungna att vara packade. Moment 22 med andra ord. Några .dmg-filer fanns naturligtvis inte. Nu är Stuffit Expander historia i och med att Apple byggt in zip-komrimering direkt i systemet. Supersmidigt och bra att inte vara beroende av ett stängt format.

Nya Fetch är busenkelt så här långt och fungerar som det ska. Ska man visuellt klaga på något är det hunden som springer när man för över filer *yuck*. Men det kan man säkert ändra på med lite kunskap. Som program betraktat = suveränt.

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-07-16 11:12

(Okej, jag borde ha skrivit det här för en månad sen, men jag glömde helt sonika bort det.)

Jag provade Fetch 5, för att ge det en ärlig chans på nytt. Men det åkte ut lika fort som Fetch 4. Jag har full förståelse för att folk har olika favoritprogram för olika ändamål, men Fetch fascinerar mig otroligt. Det är nog ett av få program (tillsammans med MacIE) som jag överhuvudtaget inte kan hitta _några_ fördelar med jämfört med alternativen. Hur jag än försöker så tycker jag att Fetch är bedrövligt. Inte användarvänligt och intuitivt för 5 öre.

Jag tänker inte försöka få någon att sluta använda Fetch. Men jag har verkligen svårt att tro att man har utvärderat alternativen. Rubriken till den här artikeln är ju ett skämt. Det finns ju mängder av ftp-program som är enklare än Fetch.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-07-19 12:28

Jag är benägen att hålla med. På den tiden jag körde OS 8 var Fetch inte så dumt, men nuförtiden känns det föråldrat. Transmit är i mitt tycke oändligt mycket bättre, och även Cyberduck.

1
Bevaka tråden