Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nä, OSX var en investering jag kunde ha sluppit...

Tråden skapades och har fått 87 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Danne V:
Det där var sällsynt arrogant och omdömeslöst! Särskilt från en som skall vara ansvarig för det är forumet!

Danne

Ok, det kanske var något klumigt formulerat. Jag ber om ursäkt. Vill dock poängtera att inlägget är skrivet av mig i egenskap av privatperson och Macanvändare. Har inget med min roll som admin att göra.

Jag håller fast vid att ni som är genomgående kritiska mot OS X inte har har gett systemet en chans. Visst finns det brister, men ni kan väl inte på fullaste allvar mena att OS X är sämre än OS 9.

/M

[ 23. februari 2003, 12:55: Meddelandet ändrat av: Martin Belak ]

• Medlem
  • 2003-02-23 13:05

OSX äger - Period...

Danne och Anders!

Angående Cronnix. Man behöver inte kunna något om Unix för att kunna använda programmet. Det enda man måste veta är att det går att ha inställningsfiler dels för vanliga användare och dels för systemt.

Starta programmet.

Välj "Open System Crontab" från File-menyn.

Nu ser det ut så här (om man inte har joxat själv förstås.)

Mday = Dag i månaden och Wday = veckodag.

Om vi tittar på de uppgifter som heter "periodic monthly" så ser vi att de körs den första dagen i månaden klockan 05.30. För att ändra det till något annat så markerar man bara den raden och klickar på "Edit". Ett nytt fönster öppnas där man ställer in den tid man vill ha istället. Sedan klickar man på "Save" och man får fylla i sitt administratörslösenord och den nya tiden sparas.

[ 23. februari 2003, 15:27: Meddelandet ändrat av: thevil ]

Fasen. Min crontab är vajsing!

Tack för klippet thevil.

• Medlem
  • 2003-02-23 15:21

Det här blev ett tok långt inlägg. Men jag vill dela med mig av erfarenheten från någon som inte varit en Mac geek sedan 1984. Som levde på den andra sidan utan att gilla det heller och som inte var så imponerad av Mac´en när jag började använda den. Men som ju längre tiden lidit sällat mig mer och mer i den hängivna skaran och det ska
vi tacka MacOS X för.

Nu vet jag ju inte riktigt vad Danne_v, Mondo och övriga som klamrar sig fast vid 9´an gör på sina datorer. Men jag tror att mycket av dom här debatterna handlar dels om vad man använder sin Mac till och inarbetade rutiner som man helst inte vill förändra. Det är inte lätt att byta till något som är nytt och tar man upp ordet förändring,omorganisering på en arbetsplats (om ni förstår liknelsen) så är det inte ord som direkt är positivt laddade. Men för mig personligen så handlar inte en dators snabbhet om hur "rappt" gränsnittet upplevs, utan hur jag optimalt kan utnyttja datorn till att göra mitt användande så effektivt som möjligt. Enligt mig så slår MacOS X, 9´an med hästlängder oavsett om jag kör det på min relativt nya G4´a eller på min gamla iBook av dasslocks modell just beroende på hur jag använder min tid framför datorn.

När jag 1998 bestämde mig för att införskaffa mig något nytt till hemmet i datorväg var jag oändligt trött på PC och Windows 95/98 med sina ständiga krascher och total frånvaro av att kunna optimalt använda maskinen. Jag sneglade mycket på Linux men det var rätt långt ifrån var Linux står idag och kändes inte riktigt klart även om jag kände mig mer hemma där. Eftersom PC´n jag hade krånglat så mycket (ett måndagsex) och jag lagt ner massor av pengar & tid på ständiga uppgraderingar av hårdvara för att försöka hänga med, funderade jag på att titta efter andra lösningar. Av någon anledning fastnade jag för iMac. Kompakt design, väldigt snabbt gränsnitt etc. Det blev något av ett experiment in i det okända. Ett operativsystem (jag var ju Unix i botten) utan ens ett kommando fönster kändes i början som ,vad i h-e har jag gjort! Men jag gav inte upp och efter någon månad började jag ana varför Mac geeks var så hängivna sin plattform. Det var enkelheten i sig! Att inte komplicera mer än nödvändigt och jag förstod att jag faktiskt t.o.m skulle kunna få min egen Mamma som ryggade bara man nämnde ordet dator att hantera en. (Vilket hon gör idag med OSX) Men tiden led och man blev en mer avancerad användare. Det installerades fler och fler tilläg till maskinen vilket hade en tendens att krascha system mappen ganska ofta. Jag var ändå rätt nöjd för det var trots omstarter, en del sena kvällar med att rädda system mappar, så var MacOS 8 och 9 mer stabilt än vad 95 och 98´a var.

Men fortfarande så saknade jag ändå att kunna optimalt utnyttja systemet som jag ville. Det fanns fortfarande bara en plattform och det var Unix där jag kände att jag kunde det. Jag började så smått snegla på Linux och X86 igen. Men så kom revolutionen med det som blev början till den digitala huben vilket för min del var iMovie med iTunes som extra godis och jag beslöt mig för att ge Macen som plattform en extra chans. Film i alla dess former hade alltid varit en stor passion och äntligen fanns en plattform som gjorde egen film produktion på hobby nivå möjlig. Fortfarande dyrt eftersom man snabbt behövde extra programvara som Cleaner , men enkelt att komma igång med. Så jag införskaffade DV-kamera + Digital kamera och all min tid vid datorn gick åt till iMovie,Cleaner och Photoshop. Men det fanns ett problem. Om jag gjorde något i Cleaner som t.ex att banta ner en 1GB stor Quicktime till något som gick att lägga ut på nätet så låste jag upp min dator. Det var i princip omöjligt att göra något annat och Cleaner behöver tid på sig oavsett vad man har för GHZ under huven. Det var precis samma frustration som med 95 eller 98´a. Om man försökte göra något annat så var krascher bara att be om. Likaså om jag jobbade i iMovie. Frustrationen var där igen att inte optimalt kunna utnyttja systemet. Så för att kunna göra annat införskaffades en iBook som komplement till stationära iMac´en. Helt enkelt för att kunna snabba upp arbetsflödet Det spelar liksom ingen roll att 9´an hade ett av världens snabbaste gränsnitt. Operativet i sig var föråldrat och det krävdes en extra dator för att kunna göra det jag älskade att använda min dator till.

När Apple så presenterade att dom skulle leverera ett nytt modernt operativsystem som byggde på Unix gjorde mitt hjärta frivolter! Det var precis i rättan tid för jag hade återigen börjat snegla på den andra sidan och Windows NT/2000/Linux.

Det har varit frustration med 10´an också, det ska inte förnekas och precis som Anders Täpp skriver i tidigare inlägg så känns det som att Jaguar är den första riktiga produktionsversionen. Det har varit en resa av förändring och omorganisering av mitt arbete. Men ÄNTLIGEN är jag där jag velat vara för flera år sedan. Ett gränsnitt som känns enklare än motsvarande klutter (XP) på PC men med styrkan av att kunna göra det jag vill, att utnyttja systemet optimalt vilket inte XP kan ge mig. Linux skulle kunna vara ett alternativ men avsaknad av viss programvara och enkelheten hos OSX gör att jag stannar och känner mig nöjdare än på mycket länge.

Min dag framför datorn igår bestod i
- Via Cleaner komprimera ner en film från 700Mb till 38MB så att mina polare som är med kan ladda ner den via min WebDav server (som är konfigurerad på samma maskin)
- iMovie i bakgrunden renderade ett 50 tal övergångar
- Direct Connect tankade hem en gammal Black Sabbath konsert.
- Min Mor laddade upp ett ca 100 tal inscannade bilder som jag ska
förbättra i Photoshop eller alternativt iPhoto via WebDav.
- Jag jobbade med min presentation till nästa vecka i PowerPoint
- Finputsade på en tekniskt dokument för publikation på mitt företags motsvarighet till Apples Technotes. Till detta behövdes Excel + Word
- Surfade med Safari på b.la 99mac & Google
- Under hela tiden avnjöts musik med iTunes
- Chattade med min mor via iChat för att få lite hjälp med middagsreceptet.
- Uppdaterade lite mötesanteckningar och gjorde en agenda för ett möte vilket iSync synkroniserade min Palm III´a , iCal och även min iPod.

Dom 4 översta punkterna kördes samtidigt under tiden jag jobbade med resten. Allt detta på min iMac utan att jag led av dålig prestanda eller
att systemet kändes segt. Det ända som kan ske är att någon fönster tar lite tid på sig för att visa sig eller förminskas men jag lider inte av det för den sammanlagda tiden blir ändå betydligt mycket mindre än om jag skulle behöva sekvensiera arbetet eller dela upp det på flera datorer. För några år sedan hade jag aldrig kunnat göra detta (om all teknik hade funnits) på en och samma maskin av märket Macintosh. Tala om att effektivisera arbetet. Dvs för mig handlar inte ett dator koncept om hur snabbt en scroll list i ett fönster reagerar. Även om det är trevligare ju snabbare det går. Det handlar om hur jag kan utnyttja systemet så att jag med min vana av att ha många bollar i luften samtidigt effektivt kan utnyttja systemets potential och där är X mil framför vad 9´an kunde erbjuda mig både rent tekniskt, enkelhet,styrka och stabilitet. Även på en 466Mhz G3´a av dasslocks modell.

Skulle kunna tänka mig att det är något åt det här hållet som Martin menar när han lite obetänksamt meddelar att det handlar mestadels om okunskap. Personligen tror jag att det handlar mer om rutiner,arbetsätt och vana som gör att många känner att X inte är optimalt för dom. Vill man inte förändra, inte ser möjligheten utan mer på det negativa och vill att allt ska vara som det alltid har varit. Då är det är bättre att stanna kvar. Det samma gäller om det visar sig att ditt arbete inte blir effektivare p.g av inkompatibilitet eller avsaknad av fungerande programvara.

Du slipper frustrationen av förändring, omorganisering av arbetsrutiner och införskaffande av ny kunskap. Vänta då hellre tills att Du ser att det nya kan ge dig något som det gamla inte kunde, som i mitt exempel. Om 9´an är det som passar dig bäst, stanna där. Alternativen är ju inte så många, Windows & Linux kräver också sin del av frustration oavsett hur många GHZ du tycker du kan få för pengarna och oavsett om Du tycker att maskinen är snabbare än en Mac. Om du inte är nöjd med 9´an men ändå vill stanna hos Apple då är det dags att ta steget. Det steget innebär omorganisering, införskaffande av ny kunskap och viss frustration (och kanske det också kräver inköp av ny hårdvara) men i slutändan ger det ändå dig något positivt om du bara ger det en chans och ser fördelarna som jag med många andra har gjort.

/Ulf

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Ulf H:
Det här blev ett tok långt inlägg.

Inte alls. Så länge man skriver så pass intressant och bra som i ovanstående inlägg så gör det inget om man breder ut sig.

Om det är ok så tänker jag lägga in ditt inlägg i min "Introduktion till Mac OS X" som jag brukar köra för mina reklambyråkunder.

Toklånga inlägg är väldigt trevliga faktiskt, om innehållet är rätt. Mer sånt!

För att ge lite historiskt perspektiv åt hela den här debatten så kan jag nämna att såhär har det varit många gånger förut. När vi köpte en Macintosh Classic 1991 (tror jag) så hade System 7.0 precis kommit och levererades med datorn.

System 7.0 innebar väldigt stora förändringar jämfört med System 6 som härskat under en lång tid. Framförallt behövde man inte Multifinder för att köra flera program samtidigt (nån som kommer ihåg detta överhuvudtaget?).

Men System 7.0 var också väldigt segt. Otroligt segt faktiskt. Och mycket minne stal det av dator. Eftersom Classicen hade 2 MB internminne, 40 MB hårddisk och en 68000-processor på 8 MHz så blev det lite för tungt. System 7 stal för mycket minne.

Efter att ha kört System 7 en tid så fick jag tag i disketterna för System 6 och installerade det. Och gissa om det gick undan!

Men jag är ändå glad att Apple utvecklade System 7, för förbättringarna var stora. I takt med att datorerna blev snabbare så var det inget problem. Classicen var ju den dator som var långsammast av de som skulle fungera med System 7. Och System 8 var också en höjdare men även där var det långsammare. Och sen blev det Mac OS 9. Osv...

• Medlem
  • International user
  • 2003-02-23 16:48
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Ulf H:
Skulle kunna tänka mig att det är något åt det här hållet som Martin menar när han lite obetänksamt meddelar att det handlar mestadels om okunskap. Personligen tror jag att det handlar mer om rutiner,arbetsätt och vana som gör att många känner att X inte är optimalt för dom.

Bra och intressant inlägg Ulf!

Jag tror att du har mycket rätt i det du säger men det objektiva skillnader mellan X och 9an oxå som inte går att komma ifrån.

Vill bara säga först att X är kanon, jag skulle aldrig gå tillbaks till 9an. X ÄR mycket bättre än 9an om man ser till helheten.

men.

På en äldre Mac (låt oss säga upp till G4 500 MHz med halvmycket runt 300 MB RAM och ett standard grafikkort) så är GUIet segt! Det går inte att komma i från att enkla saker som man gör ofta på datorn går såpass långsamt att det slöar ner effektivt arbete. Saker som att spara filer, öppna fönster/mappar, öppna menyer, scrolla i filfönster och dokumentfönster, öppna småprogram (och stora program), ändra fönsterstorlek så man ser filer osv.

Såna saker går inte alla att jobba bort genom ändrat beteende, om jag behöver en fil så kan jag ju inte byta och jobba i ett annat program medan jag skrollar i mapp för att hitta den. Om jag skall ändra ngt i en Wordfil som jag fått i ett email så måste jag spara den innan jag kan öppna den i Word och sen spara den, döpa den osv innan jag kan skicka iväg den. Sånt enkelt arbete innebär arbete i GUIet och då går det långsamt... går inte att arbeta bort.

Jobbar man med Mac så använder man ofta GUIet och vill använda det. Det är dock jättebra att saker som inte använder GUIet går snabbt i bakgrunden eller i förgrunden.

X är mycket bättre men jag gick ofta tillbaks till 9an på min gamla dator när jag tex skulle göra webb där en del av effektiviten är att man ha 10 fönster öppna i DW, och snabbt hitta andra filer, spara om, previewa, fixa i Photoshop, döpa om, öppna i BBEdit, byta fönster, ladda upp osv.. att göra det i X innebar ett sorts pausarbetande där man varje 10e sekund satt och stirrade på en dator som gjorde något för sig själv i 5 sekunder och man kunde inte riktigt förstå varför, för det var inte direkt något svårt som man bett den göra, typ spara en fil på 20kb, visa en jpeg i PS eller skrolla till slutet av en textrad i BBedit.

Vad gjorde jag? Jag köpte en ny dator (1GHz,1GB RAM, ATI 64 MB). X är fortfarande mycket bättre än 9an men nu utan ett segt GUI och det spelar faktiskt ganska stor roll.

Mattan, jag har en G4/400 (med ett Gefore 2MX visserligen) och här går inget segt. Bootar på ett kick. Grafiken är smidig. En del PC folk brukar fråga "Oh jäklar, kör du det där OSet med all eyecandy på en 400Mhz burk?"

Dom skulle knappast tänka sig köra XP på en sådan. Trots att det är mindre Eye-candy där.

Men jag förstår i grunden vad den första frågeställaren säger.

Och jag kan bara säga så här. Evolution. Det är den bistra sanningen. GUI:et i MacOS 9 är rappt. Men det beror mer på att det är utvecklat för äldre burkar. Typ 75Mhz. Utvecklingen ter sig på så vis. När du sitter på en 4 GHZ burk kommer ingen att gnälla på långsamhet i GUIet.

Vad det gäller det övriga, 2 GB tar dom flesta operativsystem upp när du gör en "konsument"/standard installation.

Snabbheten är heller ej bara i gränsittet. Utan under ytan. Jag kan säga att komprimera film går fantstiskt mycket bättre/snabbare i X än i 9:an. För att nämna ett exempel.

Och det som jag tycker är så kul med X är möjligheterna. Det har kommit en zillion program och utvecklingsmiljöer till X som aldrig annars skulle ha kommit. MYSQL, PHP, Direct Connect, VideoLan Media Player, MPlayer, för att nämna ett fåtal.

Jag vet tidigare Win/Linux utvecklare som har köpt sig sina första maccar. Och det finns en anledning.

Men jag skall ge lite konkreta råd.

- Ladda hem Duality eller dyl. Gå till Resexcellence.com

Ladda hem temat Gerwishx (tror jag det heter) ger dig ett OS9 utseende. Och snabbar upp en hel del.

- ShadowKiller alt. WindowsShade X ger dig kontroll på skuggor, och det sistnämda ger dig OS9 funktionalitet när det gäller att dubbelklicka på fönterramen.

- Piffa upp lite! Gör det hemtrevligt!
T.e.x såhär (med OS9/Be look för att dema):

Om några år sitter vi på terahertzburkar med fotorealistiskt 3d-gränssnitt och klagar på att det är segt för visst var X snabbt på terahertzaren

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-02-24 11:01

Till Danne V:
OSX har mycket högre hårdvarukrav än OS9 (då menar jag att allt är felfritt !).
Många ggr exempel har det varit så att under OS9 fungerar datorn fint och under OSX krånglar det mycket. Man får börja felsöka efter hårdvarufel. Prova först att byta ut hårddisken (HD idag är snabb och mera felsäker). Skulle det inte hjälpa, då ska man byta ut RAM-minne. Tyvärr måste man ha tillgång de saker. Tänk om det fortfarande kvarstår problemet och då står man där med inköpt HD och RAM.
Då kan det vara bra ha kompisar som man kan låna RAM-minne. HD köper man alltid någongång, eftersom ledigt utrymme minskar snabbare än man tror. Är din CD-ROM spelaren okey ? Ibland under installation av OSX kan din CD-ROM spelaren läsa fel av CD-skivan och då lägger det vissa dataskador på HD utan något felmeddelande (under installtionen).
Ja, det är faktiskt många parametrar som kan orsaka konstigheter med OSX. OS9 är snällare !
Min dator G3 / 266 med 320 MB RAM och 10.2.4 går fint fint. Jag har den som server (alltid igång), mail, surfa, det räcker för den modellen. Liksom din gamla iMac kan du göra på samma sätt. Jag har G4 som körs med tunga program.

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-02-24 11:35
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Christoffer Larsson:

Citat:

citera:Dator funkar bäst med det operatisystem den såldes.

Det där var nog ett av de dummaste uttal jag läst i den här tråden.

Dator som såldes med System 7 funkar bäst med system 7 och den kommer att bli långsammare med 8.6.
Dator som såldes med OS 9 funkar bäst med den och blir långsammare med OSX.
Dator som såldes med OSX funkar bäst med OSX.
Decimalena har ingen betydelse.
Det är det jag ville säga och inte diskutera decimaler.
Det där var det dummaste försök att tolka mitt inlägg.
Barnsligt.

Om upplevelsen är att 10.2 är jobbigt långsamt kan man ju inte arbeta med det. Upplevelsen är allt. Om det inte varit så att du har begränsat diskutrymme skulle jag rekommendera en blandkörning, dvs slå på 10an när du behöver den. Installationen av X blir nästan en gig mindre om du plockar bort alla språkstödsfiler utom svenska vid systeminstallation. (glöm inte att kryssa bort dem igen om du installerar 10.2 med upgraderingsCD.

En annan fråga som jag undrar över, är din classic mycket långsam? Kör du mycket program genom classic?

Annars fattar jag inte det här. Det verkar som om "snabbheteten" varierar från maskin till maskin litet arbiträrt. Jag kör just nu X på min jobbdator en DV 400. Jag märker inget av nämnda långsamheter överlag vid jämförelsen med 9, och fördelarna är Legio. Det kom en kommentar om att filhanteringen, hitta rätt fil mm. är bökig och långsam. Det vill jag säga är en ovana som när den tränats bort slår över i sin motsats. Filhanteringen i 10an är bättre och man hitter snabbare när man lagt till nya rutiner i ryggraden. Det är en solig upptäcksresa när väl den naturliga reaktionen att protestera det som är annorlunda mjukats något. Leta efter möjligheter i X och du finner... tja vad vet jag.

´Snus (vars mamma köpte X till sin iMac 333 efter att ha sett det hos mig och det är hon glad för )

PS! Datorer och system Mac IIci såldes med 6.0.4 (tror jag). Men kom inte upp i maxprestanda förrän 7.5. (kanske 7.1) .

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: malen:

Citat:

Citat:

Dator som såldes med System 7 funkar bäst med system 7 och den kommer att bli långsammare med 8.6.
Barnsligt.

Haha, tillåt mig skratta. Decimalerna har faktiskt betydelse i det här fallet. Min dator kom med Mac OS X. Och det går bra mycket snabbare med Mac OS X v10.2 idag än vad den gjorde när den kom med Mac OS X v10.1.

Men man får ju se vad man får med OS X istället för att bara se till farten. Du får ett oerhört stabilt OS istället för något som man tvingas starta om var 5:e minut

• Medlem
  • 2003-02-24 17:55

OS X och tidigare MacOS är så pass olika att jag inte tycker det är konstigt om någon tycker att OS 9 är "rakt av" bättre än OS X. Själv anser jag att det är en lite blandad upplevelse, jag tyckte aldig om findern så där vansinnigt mycket i OS 9, så där tycker jag det är bättre i OS X. Tyvärr representerar findern i OS X det som är minst stabilt, och kanske mest irriterande när den låser sig.

En ENORM fördel med OS 9 var systemets fantastiska enkelhet. Att man kan byta systemmapp genom att flytta en fil är ju fantastiskt. De flesta problem är lätta att lösa, och det tar tio minuter att installera och få igång ett identiskt system som det kraschade, om det skulle skita sig ordentligt. Den enkelheten är helt bortblåst i OS X. Tyvärr, tycker jag.

Annars märker man ju ingen enorm skillnad när man sitter och jobbar, förutom att man kan ha sjukt många fler bollar i luften samtidigt i OS X. Men OS X på något sämre än en G4/500 tycker jag personligen är meningslöst... Det är inte roligt när det hackar.

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-02-24 21:03
Citat:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: malen:

Citat:

Citat:

Barnsligt.

Haha, tillåt mig skratta. Decimalerna har faktiskt betydelse i det här fallet. Min dator kom med Mac OS X. Och det går bra mycket snabbare med Mac OS X v10.2 idag än vad den gjorde när den kom med Mac OS X v10.1.

Men man får ju se vad man får med OS X istället för att bara se till farten. Du får ett oerhört stabilt OS istället för något som man tvingas starta om var 5:e minut

Du förstår fortfarande ingenting av vad jag har skrivit.
Vad jag försöker förklara för dig det är att om du köpte din dator med 10.1 förinstallerad då går den bättre med 10.2 för man har rättad till buggar och optimerat det hela, alltså decimalerna spelar ingen roll här. Det väsentliga är att du får inte räkna med att den kommer gå fortare med 11.0 eller 12.0.

• Oregistrerad
  • 2005-03-30 13:20

Apropå uppdatering...

Denna lilla seriestripp säger allt!

• Medlem
  • Göteborg
  • 2003-02-24 23:37
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Danne V:
Grafikkort har jag: Ett nyss inköpt Radeon 7000 32Mb.

Danne! Här står det hur du fixar Quartz Extreme med ditt PCI-kort. Några nackdelar med Quicktime och video-uppspelning verkar vissa ha haft.

http://www.xlr8yourmac.com/OSX/quartz_extreme_PCI_mod.html

Här kan du ladda ner hacket på versiontracker:

http://www.versiontracker.com/moreinfo.fcgi?id=16006&db=macosx

Förresten, jag hade ganska svårt att vänja mig vid OSX i början. Många saker man tar för givet med MacOS är borta - enkelheten tex. Filstrukturen är inte längre lika självklar som den var i 9:an. Många onödiga gränssnittsändringar och tingeltangel.

Men där OSX förlorar på användbarheten vinner det på tekniken.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-30 15:31

Kvalificerat nonsens. OS X är mycket enklare att använda än OS 9 någonsin var.

Ursprungligen av tobot:

Danne! Här står det hur du fixar Quartz Extreme med ditt PCI-kort. Några nackdelar med Quicktime och video-uppspelning verkar vissa ha haft.

http://www.xlr8yourmac.com/OSX/quartz_extreme_PCI_mod.html

Här kan du ladda ner hacket på versiontracker:

http://www.versiontracker.com/moreinfo.fcgi?id=16006&db=macosx

Förresten, jag hade ganska svårt att vänja mig vid OSX i början. Många saker man tar för givet med MacOS är borta - enkelheten tex. Filstrukturen är inte längre lika självklar som den var i 9:an. Många onödiga gränssnittsändringar och tingeltangel.

Men där OSX förlorar på användbarheten vinner det på tekniken.

Ursprungligen av Mondo:

Kvalificerat nonsens. OS X är mycket enklare att använda än OS 9 någonsin var.

Så lät det minsann inte en gång i tiden, om jag minns rätt... Hursomhelst, på vissa punkter var OS 9 enklare, det måste även du erkänna. OS 9 var en enanvändarsystem och OS X är ett fleranvändarsystem vilket innebär rättiheter, användare och annat som gör användandet mera komplicerat (men mycket bättre också, förstås). Att tvingas in i en hemkatalog efter att ha fått härja fritt på hårddisken förut var något som många upplevde som problematiskt i början (inte minst här på 99mac). Jag tror knappast det är kvalificerat nonsens att säga att vissa bitar var enklare förut. Saker och ting är sällan helt svart-vitt.

• Medlem
  • Mjölby
  • 2005-03-30 16:40

[QUOTE="Adrian B"]Hursomhelst, på vissa punkter var OS 9 enklare, det måste även du erkänna. OS 9 var en enanvändarsystem och OS X är ett fleranvändarsystem vilket innebär rättiheter, användare och annat som gör användandet mera komplicerat (men mycket bättre också, förstås)./QUOTE]
Ja det är väl så det är med oss människor. Det egna skrivbordet hemma arbetsvrån är inget fleranvändarskrivbord. Om så vore vore det också svårare att hitta sina egna grejor. Arbetsytan måste alltså bli en kompromiss mellan dem som använder den.

Nödgas alltså erkänna att jag intuitivt gillade OS9 mycket bättre men inser att nuvarande system numera är nästan lika snabbt men betydligt stabilare.

Ursprungligen av Adrian B:

Så lät det minsann inte en gång i tiden, om jag minns rätt... Hursomhelst, på vissa punkter var OS 9 enklare, det måste även du erkänna. OS 9 var en enanvändarsystem och OS X är ett fleranvändarsystem vilket innebär rättiheter, användare och annat som gör användandet mera komplicerat (men mycket bättre också, förstås). Att tvingas in i en hemkatalog efter att ha fått härja fritt på hårddisken förut var något som många upplevde som problematiskt i början (inte minst här på 99mac). Jag tror knappast det är kvalificerat nonsens att säga att vissa bitar var enklare förut. Saker och ting är sällan helt svart-vitt.

Enklare, snarare handlar det om vana.

Så här säger jag:
OSX stödjer officiellt ingen PM G3 utom den blåvita, varför? ja...
Med XPostFacto går det att installera på en äldre G3a, http://eshop.macsales.com/osxcenter/
men det går inte snabbt.
ThinkerTool är ett verktyg som kan tänkas ge ett snabbare OSX

• Medlem
  • Karlstad
  • 2005-03-18 15:14
Ursprungligen av Johan Wahlberg:

Så här säger jag:
OSX stödjer officiellt ingen PM G3 utom den blåvita, varför? ja...
Med XPostFacto går det att installera på en äldre G3a, http://eshop.macsales.com/osxcenter/
men det går inte snabbt.
ThinkerTool är ett verktyg som kan tänkas ge ett snabbare OSX

LOL!!!
Johan, kolla gärna när trådarna skapades. Den här är ju inte direkt rykande färsk.....

Oj, det missade jag.
Men det jag skrev är fortfarande riktigt.

Ursprungligen av Johan Wahlberg:

Oj, det missade jag.
Men det jag skrev är fortfarande riktigt.

10.2 stöder även beige G3'a. Jag har beige desktop på vilken jaguaren springer runt utan några som helst hinder.
10.3 stöder endast blåvit G3'a eller nyare (om man inte använder xpostfacto som du säger).

Tacka vet jag X.

Os 9 var trevligt men hmm nix pix - X är mumsigare.

• Medlem
  • 2005-04-28 22:35

I enskilda situationer kan jag tänka mig att bli kvar i OS9. Eftersom jag (mest) jobbar i QuarkXPress är OSX ett nerköp just i det momentet. Men sammantaget skulle jag välkomna en övergång i morgon om den kom då (vilket den inte gör). Vare sig InDesign eller QuarkXPress når samma schwung i OSX som QXP i OS9, och jag blir inte riktigt klok på om det beror på programmen eller systemet. Snabbare var det i alla fall förr. Men jag längtar efter OSX även på min nuvarande arbetsplats. Det kommer det kommer...

Bevaka tråden