Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Computer Sweden sätter Oscar Bjers i heta stolen

Tråden skapades och har fått 47 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Även Computer Sweden har tagit chansen att fråga Oscar Bjers om Apple. Några av frågorna har redan besvarats i vår artikel från några dagar sedan, men det finns även en handfull nya. Däribland en fråga från konkurrenten Jens Nylander som står bakom musikspelarmärket Jens of Sweden.

Skrivet av: Mats Björnström

Läs mer:
http://www.99mac.se/?id=979

Personligen måste jag säga att flera av frågorna framstår som ogenomtänkta. Apple tjänar mer på iPod och Mac än på iTunes Music Store, därför vore det till exempel inte så smart att öppna upp iTunes för andra musikspelare.

Oscar får pluspoäng för sitt helsköna svar till Jens of Sweden

  • Oregistrerad
  • 2005-05-25 12:09
Ursprungligen av Mats Björnström:

Personligen måste jag säga att flera av frågorna framstår som ogenomtänkta. Apple tjänar mer på iPod och Mac än på iTunes Music Store, därför vore det till exempel inte så smart att öppna upp iTunes för andra musikspelare.

Oscar får pluspoäng för sitt helsköna svar till Jens of Sweden

Hoppas inte min fråga framstod som ogenomtänkt till Oscar, eller? :rolleyes:

Tragiskt att han inte kan stava, dock - om det nu är han som skrivit svaren...

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2005-05-24 22:51

Klockrent svar på Jens fråga!

"Det är ju tråkigt om du inte tycker att du har någon bra mjukvara att erbjuda dina kunder."

Och han har ju så rätt...

Ursprungligen av akesson:

Klockrent svar på Jens fråga!
"Det är ju tråkigt om du inte tycker att du har någon bra mjukvara att erbjuda dina kunder."
Och han har ju så rätt...

Apropå bl.a. JoS-spelarna och aac: Kan inte filer från Itunes Music Store konverteras till mp3 och på så sätt kunna användas i andra mp3-spelare än Ipod?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-24 23:17
Ursprungligen av Alphonze:

Apropå bl.a. JoS-spelarna och aac: Kan inte filer från Itunes Music Store konverteras till mp3 och på så sätt kunna användas i andra mp3-spelare än Ipod?

Jo, men kvalitéen blir lidande om du tar en redan komprimerad låt och komprimerar till ett annat format (olika komprimeringsformat tar bort olika delar av ljudet, om du kodar om en redan kodad fil så förlorar du för mycket information). Dessutom är det en extragrej som måste göras.

Kul att de fick med min fråga om laptopar med högerklick. Även om jag tycker att svaret är flummigt, dock på ett positivt sätt.

Ursprungligen av kajetan:

Jo, men kvalitéen blir lidande om du tar en redan komprimerad låt och komprimerar till ett annat format (olika komprimeringsformat tar bort olika delar av ljudet, om du kodar om en redan kodad fil så förlorar du för mycket information). Dessutom är det en extragrej som måste göras.

Kul att de fick med min fråga om laptopar med högerklick. Även om jag tycker att svaret är flummigt, dock på ett positivt sätt.

Du verkar tro att det är typ avtalsvidrigt att göra det man behöver göra för att ta bort kopieringsskyddet - är det verkligen det?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-26 01:48
Ursprungligen av thurfjell:
Ursprungligen av kajetan:

Jo, men kvalitéen blir lidande om du tar en redan komprimerad låt och komprimerar till ett annat format (olika komprimeringsformat tar bort olika delar av ljudet, om du kodar om en redan kodad fil så förlorar du för mycket information). Dessutom är det en extragrej som måste göras.

Du verkar tro att det är typ avtalsvidrigt att göra det man behöver göra för att ta bort kopieringsskyddet - är det verkligen det?

Errr... vad? Jag har inte sagt något om kopieringsskydd. Bara att ljudet blir sämer om du kodar om en redan kodad (komprimerad, inte kopieringsskyddad) fil til ett annat format än om du hade kodat från orginalet (CD-skivan) direkt till rätt format. Dessutom är det omständigt. Ska du koda om så måste du köra program för detta, viket är ett extramoment mellan köp och mp3-spelare. Av erfarenhet vet jag att det funkar dåligt i praktiken att sitta och konvertera. Har själv en telefon med ogg-spelare, och massa mp3-låtar på datorn. Jag har konverterat några till ogg och laddat upp till telefonen, en enda gång för över ett år sen. Sen dess har jag inte orkat göra det mer.

För att anknyta till ämnet... Jag tycker att de flesta svar man lyckas dra ut ur mac-folk är sådana. Ingen säger nånsin något vettigt och sen vips så kommer det en produkt som de måste suttit och jobbat i flera år med. Lite tråkigt att inte veta saker i förväg, men å andra sidan extraroligt när produkterna dyker upp.
Svaret till Jens tycker jag var barnsligt. Visst har Apple mer resurser än Jens att, visst kan de göra som de vill med sin butik, men lite tråkigt är det allt att i stället för att branschen skapar någon sorts standard, så börjar varje tillverkare av musikspelare att öppna egna nerladdningssajter.

Ursprungligen av kajetan:

Dessutom är det en extragrej som måste göras.

Det var den där kommentaren jag reagerade på, inget annat - den är lite kryptisk; det verkar som om du menar att det skulle vara avtalsvidrigt att 1. Köpa musik från iTunes Music Store, 2. Bränna den på en CD-skiva och 3. Rippa denna CD-skiva till iTunes för att på detta sätt komma runt kopieringsskyddet.

Min fråga är är det det?

;o)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-26 16:22
Ursprungligen av thurfjell:
Ursprungligen av kajetan:

Dessutom är det en extragrej som måste göras.

Det var den där kommentaren jag reagerade på, inget annat - den är lite kryptisk; det verkar som om du menar att det skulle vara avtalsvidrigt att 1. Köpa musik från iTunes Music Store, 2. Bränna den på en CD-skiva och 3. Rippa denna CD-skiva till iTunes för att på detta sätt komma runt kopieringsskyddet.

Min fråga är är det det?

;o)

Kommentaren avslutar det jag skrev om. Dvs. att konverteringen är en extragrej som måste göras.
Jag är inte så inne på Apples DRM, eller hur det fungerar, eller om det tillåter konvertering till andra format. Jag ar aldrig brytt mig speciellt mycket om att följa avtal, så det rör mig inte en fena. Däremot att göra som du säger (1. Köpa musik från iTunes Music Store, 2. Bränna den på en CD-skiva och 3. Rippa denna CD-skiva) tycker jag är en för omständig väg att gå. Ur användarsynpunkt. Om jag köper musik så vill jag liksom att den ska vara klar att skyfflas över till mp3-spelaren direkt, inte via omvägar med CD-skivor. Hade jag velat ha den på CD-skiva, hade jag köpt CD-skivan. Så enkelt är det.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2005-05-26 16:50
Ursprungligen av kajetan:

Kommentaren avslutar det jag skrev om. Dvs. att konverteringen är en extragrej som måste göras.
Jag är inte så inne på Apples DRM, eller hur det fungerar, eller om det tillåter konvertering till andra format. Jag ar aldrig brytt mig speciellt mycket om att följa avtal, så det rör mig inte en fena. Däremot att göra som du säger (1. Köpa musik från iTunes Music Store, 2. Bränna den på en CD-skiva och 3. Rippa denna CD-skiva) tycker jag är en för omständig väg att gå. Ur användarsynpunkt. Om jag köper musik så vill jag liksom att den ska vara klar att skyfflas över till mp3-spelaren direkt, inte via omvägar med CD-skivor. Hade jag velat ha den på CD-skiva, hade jag köpt CD-skivan. Så enkelt är det.

De som använder rätt MP3-spelare behöver inte konvertera något alls. Har man en iPod så förs ju musiken över direkt. Det är ju lixom en av fördelarna med iPod, att det är så smidigt att köpa och ladda över musiken i den. Detta är en konkurrensfördel för Apple, och jag tycker de gör rätt som håller fast vid den.

Om det är viktigt för dig att på ett smidigt sätt kunna köpa musik över nätet skulle du ha köpt en iPod eftersom den är kopplad till den överlägset smidigaste och bästa nätmusikbutiken. När du köpte en annan MP3-spelare än iPod valde du bort ITMS. Det gjorde du medvetet och då är det lixom ingen idé att klaga. Samma sak gäller Jens of Sweden, har de ingen bra musikbutik och programvara får de väl utveckla det om de kan istället för att gnälla som småbarn.

Dock så tror jag det kan vara smart av apple att börja licensisera ut iPod-konceptet den dag de tjänar mer pengar på ITMS än på iPod-hårdvaran, men det kommer nog dröja ytterligare ett tag. Först då kommer det att utkristallisera sig standarder på marknaden och jag hoppas innerligt att iTunes då kan behålla en rejäl marknadsandel gentemot Microsoft/WMA.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-26 17:49
Ursprungligen av akesson:

Om det är viktigt för dig att på ett smidigt sätt kunna köpa musik över nätet skulle du ha köpt en iPod eftersom den är kopplad till den överlägset smidigaste och bästa nätmusikbutiken. När du köpte en annan MP3-spelare än iPod valde du bort ITMS. Det gjorde du medvetet och då är det lixom ingen idé att klaga. Samma sak gäller Jens of Sweden, har de ingen bra musikbutik och programvara får de väl utveckla det om de kan istället för att gnälla som småbarn.

Ditt resonemang håller inte. Jag har ingen speciell MP3-spelare. Kan spela MP3 och ogg på min mobiltelefon. Den har jag haft i nästan 3 år. ITMS kom för ett par veckor sedan (till Sverie iaf). Tror knappt att ITMS fanns överhuvudtaget när jag köpte telefonen. Och jag köpte den inte primärt för att lyssna på musik heller. Så "ett medvetet val" har jag knappast gjort.

Jag har tänkt på iPod förut. Har även köpt en till min tjej. iPod tillsammans med iTunes är ett jävligt smidigt alternativ. Men det roliga slutar så fort man har mer än en dator. Eller så är det jag som inte lyckas få det att fungera att lägga in några låtar från macen och några från PCn. Eller att synka PC:n och macen via iPoden. Har man laddat upp något i iPoden så är det fånge där. Att plocka tillbaka en låt från iPod anses som någon sorts sport som iPodanvändarna tycker är lika fascinerande som pc-byggarna tycker det är facinerande att bygga en ny pc varje vecka.
iPod är jättekul, men den är så begränsande att den känns stenålder.
Om iPod kommer fungera som en disk, att när man kopplar in den i datorn, så dyker den upp som en disk och man kan kopiera låtar till och från den som till vilken disk som helst, så köper jag en samma dag.

Jag efterlyser en öppenhet, så att oavsett vilken spelare man har, så ska man kunna köpa musik från vilket ställe på nätet man vill. Annars kommer konkurensen vara dålig och priserna kommer aldrig att sjunka om man är begränsad till den enda butik som hör till spelaren. Dessutom riskerar man ett scenario där tekniskt bra spelare kommer endast kunna spela ett dåligt utbud av låtar, eftersom företagets resurser inte räcker till både utveckling av teknik och musikbutik.
Det är väl knappast så att du är begränsad till en CD-spelare från Sony så fort du vill spela en skiva från Sony-music.

Öppna upp. Det vinner ANVÄNDARNA på.

Ursprungligen av kajetan:

Ditt resonemang håller inte. Jag har ingen speciell MP3-spelare. Kan spela MP3 och ogg på min mobiltelefon. Den har jag haft i nästan 3 år. ITMS kom för ett par veckor sedan (till Sverie iaf). Tror knappt att ITMS fanns överhuvudtaget när jag köpte telefonen. Och jag köpte den inte primärt för att lyssna på musik heller. Så "ett medvetet val" har jag knappast gjort.

Jag har tänkt på iPod förut. Har även köpt en till min tjej. iPod tillsammans med iTunes är ett jävligt smidigt alternativ. Men det roliga slutar så fort man har mer än en dator. Eller så är det jag som inte lyckas få det att fungera att lägga in några låtar från macen och några från PCn. Eller att synka PC:n och macen via iPoden. Har man laddat upp något i iPoden så är det fånge där. Att plocka tillbaka en låt från iPod anses som någon sorts sport som iPodanvändarna tycker är lika fascinerande som pc-byggarna tycker det är facinerande att bygga en ny pc varje vecka.
iPod är jättekul, men den är så begränsande att den känns stenålder.
Om iPod kommer fungera som en disk, att när man kopplar in den i datorn, så dyker den upp som en disk och man kan kopiera låtar till och från den som till vilken disk som helst, så köper jag en samma dag.

Jag efterlyser en öppenhet, så att oavsett vilken spelare man har, så ska man kunna köpa musik från vilket ställe på nätet man vill. Annars kommer konkurensen vara dålig och priserna kommer aldrig att sjunka om man är begränsad till den enda butik som hör till spelaren. Dessutom riskerar man ett scenario där tekniskt bra spelare kommer endast kunna spela ett dåligt utbud av låtar, eftersom företagets resurser inte räcker till både utveckling av teknik och musikbutik.
Det är väl knappast så att du är begränsad till en CD-spelare från Sony så fort du vill spela en skiva från Sony-music.

Öppna upp. Det vinner ANVÄNDARNA på.

Jag är nog beredd att hålla med. Ska man få Ipoden att fungera "som en smidig hårddisk" så måste man skapa omvägar hela tiden (jag har en Ipod så jag vet). T.ex. skulle jag gärna se att Ipod fungerar som musikspelare direkt i hd-läge UTAN att behöva importera musik t.ex. via Itunes.
Men samtidigt så förstår jag helt och fullt Apples situation. De måste ju få överleva för att kunna fortsätta med Mac OS. De har skapat en bra och enkel funktion på sina egna villkor.

Vad göra, månntro?

PS. Att lägga in låtar från olika Itunes-bibliotek till Ipoden fungerar utmärkt från olika datorer, Windows som Mac. Bara man inte kör autosynk. DS

Senast redigerat 2005-05-28 08:22
Ursprungligen av Joacim Melin:

Jens of Sweden är ute och cyklar.

Apple har byggt infrastrukturen för ITMS, utvecklat programmen, hårdvaran, betalat för all marknadsföring och förhandlat med alla skivbolag i alla de länder som ITMS nu startat upp i.

Då kommer JoS och vill ha en del av kakan genom att kräva tillgång till AAC-formatet. Sen hävdar han att Apple låser in kunderna; han tycks ha glömt att det fortfarande går utmärkt att ladda ner musik till iTunes, bränna ut den på CD och sen importera den igen i MP3-format. Bökigt, javisst, men det är Apples hemmaplan och då bestämmer de reglerna.

Skall väl tillägga att det är min högst personliga åsikt och ingen annans.

Ursprungligen av akesson:

De som använder rätt MP3-spelare behöver inte konvertera något alls. Har man en iPod så förs ju musiken över direkt. Det är ju lixom en av fördelarna med iPod, att det är så smidigt att köpa och ladda över musiken i den. Detta är en konkurrensfördel för Apple, och jag tycker de gör rätt som håller fast vid den.

Om det är viktigt för dig att på ett smidigt sätt kunna köpa musik över nätet skulle du ha köpt en iPod eftersom den är kopplad till den överlägset smidigaste och bästa nätmusikbutiken. När du köpte en annan MP3-spelare än iPod valde du bort ITMS. Det gjorde du medvetet och då är det lixom ingen idé att klaga. Samma sak gäller Jens of Sweden, har de ingen bra musikbutik och programvara får de väl utveckla det om de kan istället för att gnälla som småbarn.

Dock så tror jag det kan vara smart av apple att börja licensisera ut iPod-konceptet den dag de tjänar mer pengar på ITMS än på iPod-hårdvaran, men det kommer nog dröja ytterligare ett tag. Först då kommer det att utkristallisera sig standarder på marknaden och jag hoppas innerligt att iTunes då kan behålla en rejäl marknadsandel gentemot Microsoft/WMA.

Köpte nyligen en mobiltelefon som spelar aac utöver mp3, Sony Ericsson K750i. Jag vet inte om den spelar kopieringsskyddade aac-låtar från IMS, men mina egna Itunes-kodade aac-låtar spelar den. Om nu JoS vill spela aac borde de väl kunna köpa en aac-licens som Sony E. gjort.

Jag saknar inte att min mobiltelefon inte synkar med Itunes, det är bara att flytta filer från ett fönster till ett annat. Det kan väl även JoS göra om de vill. Så helt "utelåsta" från IMS behöver inte JoS bli...kanske?

Ursprungligen av Alphonze:

Så helt "utelåsta" från IMS behöver inte JoS bli...kanske?

Låtar köpta från iTMS funkar endast med iPod, inga andra spelare eller telefoner. Det är kopieringsskyddet i sig som är Apples lilla mörka hemlighet som de vägrar dela med sig av till andra företag.

Ursprungligen av Christofer:

Låtar köpta från iTMS funkar endast med iPod, inga andra spelare eller telefoner. Det är kopieringsskyddet i sig som är Apples lilla mörka hemlighet som de vägrar dela med sig av till andra företag.

Tja, då är det väl bara för folk att konvertera då om de vill köra i nåt annat än Ipod eller Itunes...

  • Medlem
  • 2005-07-08 13:29

Fins telefoner från Nokia som spelar AAC, föregående inlägg säger att SE också har det.

Dvs JoS billiga taiwanspelare klarar bara mp3 och det gnäller han om, han får väl gnälla på taiwaneserna och inte Apple. Tror dock att vare sig Nokia eller SE kan köra Apples DRM från iTunes, har gärna fel i det här fallet.

/hpe

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2005-05-25 00:56
Ursprungligen av kajetan:

Jo, men kvalitéen blir lidande om du tar en redan komprimerad låt och komprimerar till ett annat format (olika komprimeringsformat tar bort olika delar av ljudet, om du kodar om en redan kodad fil så förlorar du för mycket information). Dessutom är det en extragrej som måste göras.

Kul att de fick med min fråga om laptopar med högerklick. Även om jag tycker att svaret är flummigt, dock på ett positivt sätt.

Installera Sidetrack. Mycket mer elegant än en extra knapp som förstör den rena designen.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2005-05-25 01:43

Jag tycker många av svaren är tråkiga. Precis som en politiker. Se ex nedan.

"Q:Exempelvis skulle jag vilja ha en produkt som kallas plock-Mac då man får välja exakt dom delar man vill ha (även datorlåda).
Viktor

A:Man kan idag köpa s k cto-konfigurationer, configure to order. Gå in till din närmaste återförsäljare, de vet hur man gör.
Oskar"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-08 19:56
Ursprungligen av akesson:

Klockrent svar på Jens fråga!

"Det är ju tråkigt om du inte tycker att du har någon bra mjukvara att erbjuda dina kunder."

Och han har ju så rätt...

Jag diggar inte jens of sweden efter att jag såg honom i en intervju... han verkar rätt blåst killen men antar att han inte kan vara helt bakom flötet eftersom han lyckats bra med företaget.
Men faktum är att jag tycker att han har rätt.
Han säljer mp3 spelare inte mjukvara till datorer!
Däremot tycker jag att det hör till ett bra musikprogram att se till att det fungerar med så många olika märken som möjligt av mp3spelare, så att vi konsumenter kan få större valmöjligheter.
Jag tex tycker inte om ipod utan vill hellre köra min creative zen micro som är grymt bra.
Men den fungerar inte att ansluta till Itunes vilket jag tycker är mossigt värre.
Tack för ordet

Ursprungligen av Khayman:

Jag diggar inte jens of sweden efter att jag såg honom i en intervju... han verkar rätt blåst killen men antar att han inte kan vara helt bakom flötet eftersom han lyckats bra med företaget.
Men faktum är att jag tycker att han har rätt.
Han säljer mp3 spelare inte mjukvara till datorer!
Däremot tycker jag att det hör till ett bra musikprogram att se till att det fungerar med så många olika märken som möjligt av mp3spelare, så att vi konsumenter kan få större valmöjligheter.
Jag tex tycker inte om ipod utan vill hellre köra min creative zen micro som är grymt bra.
Men den fungerar inte att ansluta till Itunes vilket jag tycker är mossigt värre.
Tack för ordet

Zen Micro kan visst kopplas till iTunes - http://homepage.mac.com/creativemail/FileSharing84.html

Ursprungligen av Khayman:

[...] Men faktum är att jag tycker att han har rätt.
Han säljer mp3 spelare inte mjukvara till datorer!
Däremot tycker jag att det hör till ett bra musikprogram att se till att det fungerar med så många olika märken som möjligt av mp3spelare, så att vi konsumenter kan få större valmöjligheter.
Jag tex tycker inte om ipod utan vill hellre köra min creative zen micro som är grymt bra.
Men den fungerar inte att ansluta till Itunes vilket jag tycker är mossigt värre.
Tack för ordet

Nja, som du märker kan man ta genvägar (konvertera). Det är alltså inte helt låst för andra att köra musik från IMS (ITMS?). Apple har bara gjort en liten "extraknorr" för sina egna spelare. Jag tror att de måste göra så här för att tjäna pengar och överleva.

Ursprungligen av Alphonze:

Nja, som du märker kan man ta genvägar (konvertera). Det är alltså inte helt låst för andra att köra musik från IMS (ITMS?). Apple har bara gjort en liten "extraknorr" för sina egna spelare. Jag tror att de måste göra så här för att tjäna pengar och överleva.

Nej, Apple har implementerat DRM i AAC-formatet för att göra skivbolagen glada.

"Det är ju tråkigt om du inte tycker att du har någon bra mjukvara att erbjuda dina kunder."

haha om jag inte redan satt och väntade på en mac så hade jag köpt en nu.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-05-25 02:36

Kan han inte ge ett vettigt svar på någon fråga. Var nog den tråkigaste "intervju" jag läst...

Tråkiga frågor och tråkiga svar. Dock var svaret (som flera nämnt) till Jens Of Sweden skönt. Jag har sjukt svårt för den killen (Jens alltså).

Ursprungligen av benjaminlarsson:

Jag har sjukt svårt för den killen (Jens alltså).

Varför? Det är väl kul och bra med en svensk entreprenör till skillnad från amerikanska Apple..?

Ursprungligen av Alphonze:

Varför? Det är väl kul och bra med en svensk entreprenör till skillnad från amerikanska Apple..?

Jag gillar entreprenörer, men har också lite svårt för Jens. Av flera skäl... exempelvis:

Han verkar ha ett ego som är större än JoS marknadsandel. Han försöker ofta framstå som någon sorts teknisk innovatör när han är en duktig importör. Han verkar vara lite trög. Han har en överlag sunkig stil (låten han spelade in och la med på sina spelare och att han framstod som ett arrogant barn i sitt framträdande i tv under piratdebatten "NU FÅR NI VÄL TA OCH KAMMA TILL ER!!" och alla fåniga pressreleaser hans företag skickar ut i tid och otid om allt mellan himmel och jord).

Ursprungligen av thevil:

Jag gillar entreprenörer, men har också lite svårt för Jens. Av flera skäl... exempelvis:

Han verkar ha ett ego som är större än JoS marknadsandel. Han försöker ofta framstå som någon sorts teknisk innovatör när han är en duktig importör. Han verkar vara lite trög. Han har en överlag sunkig stil (låten han spelade in och la med på sina spelare och att han framstod som ett arrogant barn i sitt framträdande i tv under piratdebatten "NU FÅR NI VÄL TA OCH KAMMA TILL ER!!" och alla fåniga pressreleaser hans företag skickar ut i tid och otid om allt mellan himmel och jord).

Hehe!
Hårda ord... Jag kan i och för sig hålla med om hans "speciella" och lite egotrippade stil. Ta det inte så allvarligt och låt hans importprylar tala för sig.

Heja Sverige!

Bevaka tråden