Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fildelning.

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vill dela med mig utav mina stora filer till en kompis, och, jag undrar nu om det finns någon som kan guida mig.
Jag kör 10.2.4 och med airport.
Förmodar att jag måste göra om airporten så att den svarar när någon trycker in min ip adress.
Tack för hjälpen.

Kör din kompis också osx? och kan han koppla in sig på din airport? Isåfall är det ju bara att en av er slår igång fildelning osså bör ni hitta varandra på närverket..

Ni kanske måste gå in under AppleTalk-fliken (under AirPort i Nätverk i Systeminställningar) och slå på AppleTalk så datorerna hittar varandra automatiskt.

Mats: Vill du ha hjälp får du kläcka ur dig lite information.

Sitter ni i samma rum?

Har du en hubb?

Sitter han någon annan stans och du har ett ADSL-abbonemang?

Har du en D-Link inkopplad?

Vad kör kompisen för operativysystem?

Osv..

/Ola

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-24 11:48

Om jag får gissa så är det en portmapping du vill göra.. Se till att du mappar airporten mot ditt ip internt på port 548 (afp över ip). Står fint i hjälpsidorna om airport hur du gör detta.
Eller är det något annat du vill göra?

/glemme

Oj, sorry skulle ha givit er mer info.

Sitter ni i samma rum? NEJ

Har du en hubb? NEJ

Sitter han någon annan stans och du har ett ADSL-abbonemang? Vi har båda två bredband inom stadskärnan.

Har du en D-Link inkopplad? Nej, jag kör apples grejer.

Vad kör kompisen för operativysystem? PC XP

Hoppas det hjälper er.

Hittar ingen bra hjälpsida hos apple heller om hur man skall gå till väga.

Det lättaste och säkraste alternativet är väl att någon av er drar igång en ftpserver.

Sedan måste den som gör detta också forwarda ftp(port 21) i sin router till den dator som har ftpservern igång. Om nu inte datorn ifråga är direkt ansluten mot internet.

Finns ju inbyggd ftpserver i osx, bara att kicka igång under fildelnig, osså skapar du ett andvändarkonto till din kompis.

Har förskt greja med den inbyggda ftp serven, men har inte fattat hur han skall komma åt min dator.
airporten har ju ett nummer 10.0.2...... Jag måste väll ändra så att den svarar på mitt ip nummer?

• Oregistrerad
  • 2003-02-24 13:26

ge din dator en manuell ip address, portmappa sen port 21 på airporten till port 21 på datorn i Airport Admin Utility
och din polare for ftpa till airportens externa ip

Nätverk är nu inställd på "med DHCP" skall jag ändra det till "Använder DHCP med manuell IP-adress"?
Därefter öppna Airport Admin Utility och välja
"portkoppling"
"Lägg till"
"allmän port" 21
"privat adress" 10.0.1.202
"egen port" 21
Sen skall det bara vara för polaren att knappa in
ftp://212.217.199.43?
Hur vet datorn vilken mapp personen som knappar in ip adressen skall komma till?
Tack för all hjälp.

• Oregistrerad
  • 2003-02-24 13:59

han kommer in i hemkatalogen for den anvandaren som han loggar in som

ulven.
Skall vi se om det funkar.
Kolla din meddelande mapp.

Jag får inte till det.

Jag vill bara dela ut min Webserver/Documents mapp, utanför airporten.

1
Bevaka tråden