Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gömmer du docken?

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Nässjö
  • 2005-05-31 08:42

Med anledning av oenighet med min arbetskamrat om docken bör vara framme hela tiden eller inte, ställer jag denna långa men ändå inte så komplicerade fråga...

/Jonas

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-05-31 08:44

På min iBook, ja; på min PM med 20"-skärm, nej.

Jag är en Quicksilver-junkie så min Dock och jag har inget förhållande att prata om. Den är gömd och (nästan) glömd.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-31 08:47

Här är den framme hela tiden! Men väldigt liten (mkt grejer) utan förstoring

Jag använder LaunchBar tillsammans med Dragthing vilket gör att jag glömt på vilken kant jag gömt docken...

  • Oregistrerad
  • 2005-05-31 09:02

Jäpp!

Nej. Docken är fin. Har sorterat ikonerna i färgordning. Är lika anal över min dock som min CD-samling, som också är sorterad i färg.

Använder också Quicksilver, men gillar att kunna dra dokument till program, och se vilka som är igång.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-31 12:49
Ursprungligen av Leftrustle:

Nej. Docken är fin. Har sorterat ikonerna i färgordning. Är lika anal över min dock som min CD-samling, som också är sorterad i färg.

Oh de låter vackert! Skärmdump?

Ursprungligen av Leftrustle:

Nej. Docken är fin. Har sorterat ikonerna i färgordning. Är lika anal över min dock som min CD-samling, som också är sorterad i färg.

haha... själv har jag "hela havet stormar" sortering på docken. Alltid lika spännande att se vilket program som startar när jag klickar ngnstans på docken.

senast idag skulle jag dra igång Limewire men innan jag kom dit hade jag kickat igång icq,skype, dreamweaver, excel...

och ja... I like badbollarna :rolleyes:

med frid/Stefan

Haha, min dock (på powerbooken) är genomskinlig mha Transparentdock, varvid jag färgade trianglarna orange för att de skulle matcha bakgrunden. Docken framme, nere i högra hörnet, ganska liten med någon förstoring. Så långt ifrån default man kan komma, alltså.

leve Dock!!! Inget att dölja.

Har den framme hela tiden. På vänstersidan. Man har oftast mer trångt på höjden än i sidled, så därför.
Hade nog också gärna haft den gömd om det inte tagit så lång tid för den att dyka upp. Jag kan acceptera en liten animation då den göms när jag "åker ifrån den", men fram ska den komma pang på direkten!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-05-31 11:24

Färgordning är ju kul! jag har den i funktionsordning system -> internet -> musik -> bild -> utitities

..och den är gömd, en vana från tiden med liten skärm.

Jag kör min gömd och med förstorning, på en 800x600 skärm så blir det för mycket att alltid ha den framme

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-05-31 12:25

På min 23" cinemadisplay har jag alltid docken uppe med medelstor förstoring. På min föredetta 17" Powerbook körde jag också med den framme men däremot på minsta storlek och med ganska stor förstoring.

  • Medlem
  • 2005-05-31 12:46

Kör med dockan på både iBooken och PowerMacen, men endast aktiva program ligger i den. Till att starta program används QS.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-31 12:52

Om den göms, tar det ju så lång tid förden att komma fram igen ... Det blir ett extra jobbigt steg att vänta på den varje gång man ska göra något ...

Har docken framme men vet inte riktigt varför. Använder Quicksilver till allt.

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2005-05-31 13:43

Det verkar vara en ganska jämn fördelning mellan gömd och blottad dock.
Själv föredrag jag gömd dock eftersom stora aktiva fönster lätt hamnar bakom docken.
Dessutom förlorar man ju viktig skärmyta till mappar som man vill ha i botten på skärmen.

Senast redigerat 2005-07-12 13:22

Gömd på vänstersidan, använder Dragthing i stället, mycket mera plats och möjlighet att sortera i olika sorts program.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-05-31 17:09

Gömd utan förstoring i högerkant. (PB 15")

Sorterar också ikoner om inte ifärgordning så i någon slags estetisk ordning. Vill ha den gömd för att en del ikoner till program som är igång är fula och då vill jag slippa se dem hela tiden.

Ha ganska få program där permanent.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-05-31 17:15

Framme med hyffsad förstoring i vänsterkant, PB 15".

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-05-31 18:27

Icke gömnd med lite förstoring längst nre.
Skulle inte klara mig utan dockan...alla mina program som jag använder mer än 1gång/v ligger det...men det är inte så många p.g.a min hårdisk. =D

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-31 18:44

Har docken intryckt i högra hörnet, precis så stor att man ser siffran som visar antalet nya mail. Ingen förstoring. Har kommit fram till att det är det ställe där den är minst i vägen för fönstren. Har bara aktiva program i den, skulle hellre se att dockan blev en extra menyrad på höger sida eller något liknande. Startar program gör jag med Launchbar och växlar program gör jag med Liteswitch. Docken använder jag bara för att få visuell information.

Har den gömd till vänster. Minimal storlek och ca 75% förstoring. Tycker den är suverän för program som används ofta (totalt 23 programiconer i docen).

T-son

Liten, med lite förstoring och i vänsterkant. Alltid framme.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-05-31 21:54

Clicky (allt)

Clicky (förstoring)

Som ni ser har jag sorterat det med

1. Spel ordnad i skapelsedatum.

2. Internet program.

3. iLife program.

4. Video program.

Sen vete fan hur det är ordnat... Jag har ändå aldrig vågat titta där...

1
Bevaka tråden