Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

su i terminalen!?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2003-02-25 13:49

Hur loggar man in som su i terminalen??
Varje gång jag försökt frågar den efter ett lösenord, och jag har tagit förgivet att det är det man använder som admin som gäller men det har inte funkat. Vad gör jag för fel?

• Oregistrerad
  • 2003-02-25 13:58

sudo -s
eller aktivira root i netinfo manager i utilities

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-25 14:01

Det är root kontots lösen om inte jag förstått fel.
Men sätts inte det till samma som admin-kontot vid installationen av osx ?

Jag använder mig av sudo dagligen och använder admin-lösen och det fungerar finfint..

bara en liten förtydling.. Du säger "logga in som su" men de du gör är att köra programmet "su" för att "bli" root, tills du hoppar ut igen med "exit" och återigen är din vanliga andvändare.

Du måste aktivera rootkontot för att detta med su skall fungera.
Kör en "sudo passwd root" så får du sätta ett lösenord på root-kontot, som du sedan skriver in när du kör su.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-25 14:35
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Johan S:
Du måste aktivera rootkontot för att detta med su skall fungera.

Fast om du gör som Ulven sa: sudo -s så slipper du aktivera root-kontot men kan fortfarande agera root med ditt vanliga admin-lösenord. Det blir samma sak som su.

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-02-25 14:42

su<>root
su=substitute user dvs byt användare.
Det kan användas av vem som helst till att bli vem som helst.
Exempel:

Användare nisse skall låna ett skal (terminalfönster) av användaren kalle och vill ha tillgång till sin katalog (nisse anger sitt lösenord):

[Dator:~] kalle% su nisse
Password:
[Dator:/Users/kalle] nisse%

Om man lägger till - (minus) efter su (su -) så körs även eventuella loginscript och man hamnar i rätt hemkatalog!

[Dator:~] kalle% su - nisse
Password:
[Dator:~] nisse%

Användaren nisse vill bli root:

[Dator:~] nisse% su
Password:
[Desdemona:/Users/nisse] nisse#

Observera att % byttes till # för att indikera att nisse nu har blivit root.

nisse vill komma in i kalles hemkatalog. Han vet inte kalles lösenord men har är en betrodd sysadmin så han har root-lösenordet:

[Dator:~] nisse% su
Password:
[Desdemona:/Users/nisse] nisse# su - kalle
[Dator:~] kalle%

Observera att root inte behövde kunna kalles lösenord för att "bli" kalle. Root har ju redan tillgång till allt, men nu kan han fjanta runt med samma rättigheter som kalle och alla filer han nu skriver kommer kalle inte att kunna skilja från de han själv skapat (eftersom det ju de facto _är_ han som skapat dem, ur systemets synpunkt).
Ett sätt att slippa köra chown på filer om man ska skriva något i någons katalog eller hjälpa dem med logonscript eller något annat kul.

Tips: läs alltid "man"-sidan till ett kommando, finns oftast mycket kul och intressant läsning där!

[Dator:~] nisse% man su

Sen vet nisse allt om att: substitute user

[ 25. februari 2003, 14:44: Meddelandet ändrat av: bollman ]

• Medlem
  • Uddevalla
  • 2003-02-25 14:54

Tackar!
Dimman lättar förhoppningsvis så småningom men med 99mac´s hjälp går det bestämt lite fortare!

1
Bevaka tråden