Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny på mac - problem med Internet!

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Fick hem en iBook igår, nöjd med allt utom ett par saker, bla att Internet strular.

Internet funkar, visst, jag skriver ju det här på min iBook, men jag måste logga in varje gång jag vill använda internet.

Jag undrar därför om jag gjort något fel eller om det finns någon inställning som gör att jag slipper detta.

Jag har Com Hem Internet Cable, och har ställt in följande:

Systeminställningar - Nätverk

Ethernet
Plats: Automatisk

Konfigurera IPv4: Med DHCP

Efter att ha gjort detta fungerar det automatiskt, men jag måste alltså logga in varje gång.

Ska jag använda PPPoe istället? Snälla, kan någon förklara detta för en ovetande, gärna så enkelt som möjligt.

Testa med PPPoE, jag tycker att det borde funka så.
Skriv in lösenord och användar namn.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-06-14 11:03

Du ska använda MacICX. Finns att ladda ner här:

http://www.cs.lth.se/home/Roger_Henriksson/macicx.html

Du ska inte använda PPoE. Använd DHCP.

Måste man verkligen ladda ner ett program för att det ska funka?
Finns det ingen annan lösning?

Testade med PPPoe, men det verkar inte funka, kanske gör jag något fel?

  • Medlem
  • 2005-06-14 11:09

Macus tips är jättebra.

Om du har planer på att köra trådlöst med en router kommer det också lösa problemet. Routern håller då uppkopplingen igång hela tiden och du loggas aldrig ut.

Utöver det tror jag att ComHem håller på att byta teknik som bland annat resulterar i att man slipper logga in. I Göteborg skedde det för ett par månader sedan (tror jag - har själv en Airport så jag märker ingen skillnad).

Jag laddade ner programmet och det verkar funka. Tack så mycket.

Har två snabba frågor till dock:

Hur byter man kortnamn/shortname?
Sys. Inst. - Konton, där går det tydligen inte...?
Hur raderar man text framåt? (delete på PC)

Fn+Backspace

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-14 11:50

Ring Com Hem på 0771550000 och fråga om du kan få byta till ett modernare modem så att du slipper inloggningen (precis som Cilla skriver är inloggningen borttagen, förutsatt att man har ett modernt modem). När du fått det nya modemet kan du skippa mac icx.

Inställningarna är korrekta.

1
Bevaka tråden