Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Liten text på skärm - hur skadligt?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-06-17 20:44

Hur skadligt är det igenkligen att köra med så extremt hög upplösning så texten på skärmen är precis läsbar (fast utan att man märkbart behöver anstränga sig o böja sig fram för o läsa)?
I normala fall kör jag på 1600x1200@75 på min 18" Compaq monitor och redan då är texten ganska liten. Lyckan var ju total nu när jag fick den nya macen o såg att jag kunde komma upp i maximala 1792x1344@60 (jag är sådan som måste ha mkt arbets yta p.g.a alla fönster jag har uppe). Dock är texten minimal...hur skadligt är detta igenkligen?

De studier som är gjorda tyder på att det inte är skadligt för ögonen, bara att man fortare blir trött i ögonen/huvudet. Många ögonläkare tror dock att det kan påverka ögonen ändå, på ungefär samma sätt som man (med beprövad erfarenhet, inte med studier) tror att fler av de som läser mycket oftare blir närsynta.

[egentligen, inte igenkligen]

  • Oregistrerad
  • 2005-06-17 22:25

Jag tycker att det verkar extremt obehagligt att köra en såpass högupplösning på en, i förhållande, så liten skärm, för att inte tala om en uppdateringsfrekvens på 60 Hz. Uj... Fast det är å andra sidan inte jag som ska sitta framför din dator.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-06-18 18:49

Hm, okey, tack för svaren. Ang om det är jobbigt så är det bara jobbigt ibland på endel sidor där text storleken är minimalaste minimal.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-06-18 19:35

Som Dr Jerkyll säger, så "sliter" man ganska lätt ut ögonen om man t.ex. läser för mycket (jodå, jag tror nog det finns belägg för det). Problemet är egentligen inte själva läsningen, som jag fattat det, utan att ögats muskler inte får jobba som dom vill, vilket dom får när man växlar ofta mellan att titta på nära och långt håll, och åt sidorna, osv.

Om du, som 17-åring, tvingar ögat att jobba så märker du det troligen inte så snabbt och lätt nu, men om några år kommer du sannolikt att bli trött i jacken. Om jag vore du skulle jag skaffa ett par läsglasögon och använda då o då för att ge ögonen lite vila mellan varven, och jag skulle "motionera" blicken ofta genom att titta på saker som ligger olika långt bort.

Sitter du o molstirrar 10-14 timmar per dag på en skärm med så hög upplösning på så liten yta, så kommer du troligen att behöva ena riktiga parador-bottnar innan du fyller 30.

Det är väl optiker som hävdar att man kan slita ut ögonen. Läkare brukar väl säga att ögonen skadas lika mycket som en kamera skadas av ett dåligt objektiv. Dvs inte alls.

Jag hade en kass 19" skärm innan, jag är nu närsynt, sitter så gott som hela min fritid vid datorn och jag använder glasögon nä jag t ex är ute, så akta dig!!

"Ögonen ”slits” inte ut
Det går inte att "förstöra" eller ”slita ut” ögonen genom att till exempel läsa mycket, läsa i dålig belysning, arbeta mycket, och så vidare. Man kan bli trött, man kan få ont i ögonen eller huvudvärk, men man kan inte försämra synen, framför allt inte permanent. Man kan inte heller förbättra eller försämra ögonen genom att använda eller inte använda glasögon."

Infomedica.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-06-18 22:36
Ursprungligen av thevil:

"Ögonen ”slits” inte ut
Det går inte att "förstöra" eller ”slita ut” ögonen genom att till exempel läsa mycket, läsa i dålig belysning, arbeta mycket, och så vidare. Man kan bli trött, man kan få ont i ögonen eller huvudvärk, men man kan inte försämra synen, framför allt inte permanent. Man kan inte heller förbättra eller försämra ögonen genom att använda eller inte använda glasögon."

Infomedica.

Åh fan, där ser (!) man.
Jag hade bestämt för mig att ögats lins snabbare förlorar sin elasticitet (som när man t.ex. blir äldre) om man glor på samma avstånd för mycket eftersom den inte får sin "gymnnastik", dvs som nästan all annan vävnad i kroppen.
Det var väl fel det då...

Ursprungligen av thevil:

"Ögonen ”slits” inte ut
Det går inte att "förstöra" eller ”slita ut” ögonen genom att till exempel läsa mycket, läsa i dålig belysning, arbeta mycket, och så vidare. Man kan bli trött, man kan få ont i ögonen eller huvudvärk, men man kan inte försämra synen, framför allt inte permanent. Man kan inte heller förbättra eller försämra ögonen genom att använda eller inte använda glasögon."

Exaktamundo, det är vad man tror nu. Som jag sa tidigare så tror ändå många ögonläkare att det finns en litet samband med långtida/intensiv läsning och närsynthet, men det kanske beror på att de som är glasögonormar inte har några polare utan sitter och läser istället... Som vanligt så _vet_ man ju inte riktigt, det finns tydligen en hel del studier som pekar på att det kan ha betydelse också...

[Ex på pubmedartiklar som tycker att det kan finnas ett samband: [url]http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=14558850&query_hl=8[/url] och http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=15186209&query_hl=17] och http://bmj.bmjjournals.com/cgi/content/full/324/7347/1195]

Senast redigerat 2005-06-18 23:53
Ursprungligen av Dr Jerkyll:

Exaktamundo, det är vad man tror nu. Som jag sa tidigare så tror ändå många ögonläkare att det finns en litet samband med långtida/intensiv läsning och närsynthet, men det kanske beror på att de som är glasögonormar inte har några polare utan sitter och läser istället... Som vanligt så _vet_ man ju inte riktigt, det finns tydligen en hel del studier som pekar på att det kan ha betydelse också...

]

Nästan helt rätt

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-06-19 01:26

Jag har redan glasögon och har fått sämre syn sedan jag fick dom i 5'an (nu har jag gått ut 9an o gått om en klass). Om det beror på dator sittande är ju en annan sak...=P
Ang försämra eller förbättra igenom o använda glasögon så vetté tusan, personer som har glasögon brukar få ögon som sitter något längre in än personer som inte har glasögon...gäller dock inte alla.

  • Medlem
  • 2005-06-19 02:00
Ursprungligen av ez0r4y:

...personer som har glasögon brukar få ögon som sitter något längre in än personer som inte har glasögon...gäller dock inte alla.

Orsak eller verkan?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-19 09:07

på webbsidor med liten text kan man zooma, håll ned command och plus eller minus, för större eller mindre text. (detta är i safari är osäker på om det är just command i explorer)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-19 12:13

Men allvarligt talat - 60 Hz! Jag får ont i ögonen bara jag tittar på en skärm med den uppdateringsfrekvensen i en sekund ... Är det verkligen värt att ha ont i ögonen hela dagen för så lite extrayta? Varför inte köpa en större LCD-skärm iställlet?

Minst 75 Hz!! Köp en LCD eller ens stor CRT som klarar mer Hz. Eller om du kan, kör med två skärmar!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-06-19 12:35

Tackar för zoom tipset!

1
Bevaka tråden