Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macfolkets beteende

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Med andledning av denna tråd: http://www.99mac.se/forum/showthread.php?threadid=80030 så kände jag att det var läge att ta upp en liknande fråga.

Vad är det som gör att så många med Macintosh-datorer utan urskillning hackar på PC-datorer? Det de dessutom i regel menar är Windows (mjukvaran), och inte PC (hårdvaran). Redan här urskills ett visst mått av okunskap.

  • Sedan byggs det på konstant. Uppenbarligen så hänger sig Windows jämt, något som jag och även mina kompisar, inte alls upplever. XP är stabilt så in i vassen.

  • Man måste installera om Windows hela tiden. Jasså? Antar att folket som löser problem på det viset även köper en ny bil när spolarvätskan tar slut?

  • Kör man Windows så får man virus. Märkligt.. Jag har inte fått ett enda virus.

  • Det är mycket lättare för ett virus att smitta Windows. Här bör man kanske börja med att begripa det där med att virusmakare alltid kommer att fokusera på den plattform som är störst. Vidare, suger ett OS om en användare sitter inloggad som root/administratör och sedan kör ett skadligt script/program? Enligt mig så är det då användarens eget fel, och inte systemet.

  • Peze, Micro$oft, Wintendo? Är det så svårt för macanvändare att stava?

Kritiken mot Mac riktar i regel in sig mot priserna på hårdvaran (där de faktiskt är dyrare), samt spelutbudet (som onekligen är mindre)

Många av argumenten från macanvändare verkar vara uppbyggda som en dåres försvarstal.. "Men jag det kan ju inte vara mitt fel att något går snett"

Såg även argumentet "Vill man ha en väl fungerande, virusfri dator för bild/multimedia, surfa/maila, spela av det utbud som finns, osv så finns det ju inget bättre än Macintosh."

Min PC med Windows som OS är väl fungerande, helt virusfri, klarar av bild och multimedia alldeles utmärkt, jag har inga problem med att surfa/maila och att spela spel fungerar ju alldeles ypperligt det med. Det roliga är att detta gäller i princip varenda kotte jag känner som kör Windows med. Varför denna fanatism?

Är inte det viktiga att man har en miljö som man trivs i, och som låter en få det gjort som man vill?

/Kristoffer
PC-ägare, körandes både Windows och Linux
Har även innehavt en iBook för ett tag sedan, och kommer att skaffa ännu en bärbar Mac i framtiden.

jag kör XP och det fungerar bra och jag har aldrig virus. men prestandamässigt så är den inte särksilt stabil, den fungerar bra de första veckorna efter en installation, men den är ju inte värre än den går att använda. att man installerar om den lite nu som då (för det gör man) är inte för att det är enda utvägen utan för att det är den åtgärd som tar minst tid i anspråk. när man gjort det några gånger tar det inte mer än 90 minuter att få upp ett nytt fräsht system med de program man använder. det jag tycker XP saknar är däremot det där lilla extra genomtänkta som OSX har, det där "just works". XP är inte svåranvänt men den idiotförklarar användaren, man kan inte göra som man vill även om man vet vad man gör. sen det faktum att inte administratören är "kung" tycker jag inte om. även om jag är administratör så har jag inte rättigheter att "stjäla" från systemet. har systemet hängt upp sig på en fil som jag exempelvis vill ta bort så kan jag inte köra över systemet och ta bort den förrän systemet har släppt den, whats that all about?

När jag körde windows XP Pro fortfarande för några veckor sen så märkte jag att operativsystemet blev segt efter 2veckors uptime, vilket är mycket dåligt tycker jag, och nej jag använder inte viloläget eller nåt sånt fånigt. Fast jag körde antivirus program (Panda Internet Security 2005) så stoppades de flesta virus inte plus att programmet segade ner datorn enormt. Kan inte komma på någon fördel med windows alls. Ska bli riktigt skönt med Mac byte så jag slipper Windows användare för gott.

  • Oregistrerad
  • 2005-07-05 15:32

Alla sådana här krig brukar kallas PC mot Mac medans det är Windows mot OS X, det är samma skit under huven.

Det finns mycket med Windows XP som är sämre än OS X, ur mitt perspektiv iaf.

Det finns mycket som kanske inte är windows fel direkt, men det är mycket som det är indirekt skyldig till, t.ex. problemen att bli av med allt av ett program vid avinstallation - det är dom som skrivit avinstallations manuset som är direkt skyldiga men det är windows minst sagt knepiga hantering av inställningar och delade process moduler (dll'er) som ligger till grund för mycket av krånglet.

Sen förlorar windows mycket i att operativsystemet saknar mycket funktioner som OS X ger, t.ex. rättstavning i "alla" (som i alla cocoa/obj-c program) textfönster. Den brutalt överlägsna fönsterhanteringen i såväl grafik som interaktion. Den stora förlusten för windows är olika meddelanden, t.ex. felmeddelanden som i dom flesta fall i windows är konstigt formulerade och svarsalternativen är minst sagt tveksamma.

Windows stabilitet är det ingen fara med så länge man väljer dator/komponenter med bra drivrutiner. Våra arbetsstationer på jobbet dyker i princip aldrig, men det gör inte min powerbook heller. Dock så är det ofta svårare att hitta felkällan i windows än vad det är i OS X när något väl krånglar.

Lite fel jag lider av relativt frekvent i windows xp/w2k.

1. Registret, denna klump av kryptiskt namngivna nycklar och variabler (som jag förvisso kan hacka för hand vid behov men önskar slippa) som styr hela din maskin.

2. c:\windows\system32 <- mappen från helvetet - där ingenting heter vad det är och allt är vad det inte heter. cx23in4.dll skulle utan problem kunna vara en skrivardrivrutin till en HP4800.

3. Färghanteringen är fortfarande bristfällig jämfört med OS X.

4. Att fönster (oftast felmeddelanden) som fryser applikationen kan hamna under den samma och effektivt låsa upp hela programmet. Lysande drag, som att låta blinkersspaken slå på rattlåset.

5. VARFÖR, VARFÖR, VARFÖR???!!!??? förstörde dom nätverk-bläddringen så brutalt i XP gentemot W2k?

6. Massor mer, men nu verkar det som om jag faktiskt behöver jobba på jobbet också, du milde tid.

Jag måste nog invända mot att så många urskillning rackar ner på PC. Det bör betänkas att till skillnad från många PC-ägare så har vi macägare ofta erfarenhet från båda operativsystemen och datorerna, så våran kritik är ofta hämtad från egna upplevelser och inte baserade på myter, fördomar och lättja. Jag har själv ägt PC sedan 96 och använt än längre (486, yummy). Jag använder PC fortfarande i skolan och har således erfarenhet av windows från Win95 till XP och även tidigare.

PC och windows är helt ok arbetsmaskiner utan särskilt mycket stil i mina ögon och har en tendens att leva ett eget liv. Sen är det de facto att virus är en realitet på PC-sidan. Jag har själv råkat utför ett par allvarliga och ett par mindre allvarliga (trojaner och maskar). Sen har vi ju spyware också, vilket nästan är än värre. Men visst jag använder PC när det finns, men är mäkta glad att arbeta i OS X hemma. Känslan och gränsnittet är underbar. Mjukt och grafiskt vänligt.

Det är lite som med bilar, vissa bilar har den där finishen och känslan som gör att man faller för den och tycker den är rolig attt köra. Andra bilar känns plastiga och detaljkvalitén är dålig. Det är lite som en S80 kontra Mercedes E-klass. Båda helt okej bilar att köra men Mercedes har det där lilla extra i detaljerna och detaljkvalitén medans Volvo är full av koncernlika Forddelar utan större flärd och kvalitet.

Men visst finns macägare som mest liknar religiösa fundamentalister och vägrar inse att PC har något att erbjuda och faktiskt är en fungerande dator med sina förtjänster.

Det är dessutom så att de inte är två exkluderande alternativ utan det är fullt möjligt att äga och arbeta med båda två. Det handlar inte om Mac eller PC. Det är ju trots allt i slutändan arbetsredskap/nöjesmaksiner och de har inget självändamål. Precis som med bilar.

Lägg ner.

[metafor]En del gillar Bajen, andra Gnaget - det finns de som gillar Häcken. Oavsett man har framgång, eller det känns som att allt går åt helvete så står man bakom sitt lag - med eller utan dåliga/dumma argument. Det går inte att övertala ett Bajen-fan att byta till att bli Djurgården-fan. [/metafor]

Varför tjafsa om det?

Är ni nöjda med era maskiner så spelar det väl ingen roll vad andra säger om det?

:rolleyes:

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-07-05 16:46

En kommentar till Scorp och Marcus är att jag tror att den användaren som inte är direkt teknikintresserad och/eller kunnig för eller senare sitter med ett ganska smutsigt windows. Eller så är det bara jag som drabbas av X antal mostrar, kompisar, flickvänner eller andra som behöver hjälp med att 'rensa upp' i sin dator (med windows) då och då.

Jag har för få icke teknik-intresserade vänner som kör mac för att uttala mig om mac os X på samma sätt men det lilla jag sett har imponerat.

Mattias H: Jag tror att det är tvärtom. De flesta här har nog ganska stor erfarenhet av XP, eftersom det ju är standarden på de flesta arbetsplatser, men privat föredrar de flesta här att sitta vid en mac.
Det är nog så, att windowsfanatikerna (ja, de finns faktiskt, och i massor!) har mindre erfarenhet av OSX än tvärtom.

Kan vi inte slippa såna här diskussioner? Hur många liknande har det varit uppe under åren?
Är inte det här ett Mac-forum?

  • Medlem
  • 2005-07-05 17:05

Jag tycker att det är asbra att Skorpan har en Windows-PC som han är nöjd med. Min egen är "sådär", men jag tvivlar inte på att andra kan ha mer tur än jag.

Om virus inte är ett problem så är det också toppen tycker jag. Man kanske t om kan strunta i virusprogram.

Allt är toppen, och ingen är gladare än jag.

Instämmer med stfm, har han en dator som han är nöjd med är det ju bra.
Men jag har själv haft mycket erfarenhet med Windows 98 & XP och därmed blivit väldigt skeptisk mot det, jag håller mig på Mac-sidan.
Jag har en PC används nästan aldrig med kontakten i men den står som stöd för en kartong så att jag slipper böja mig 5,5" extra, det är en riktigt bra funktion som den verkar ha, dock ej när det kommer till att använda den.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-07-05 17:41
Ursprungligen av scorp:

Vad är det som gör att så många med Macintosh-datorer utan urskillning hackar på PC-datorer? Det de dessutom i regel menar är Windows (mjukvaran), och inte PC (hårdvaran). Redan här urskills ett visst mått av okunskap.

Jag håller med dig helt och hållet. Mac-användare verkar ha en förkärlek för att kläcka ur sig fördomsfulla påståenden om Windows och PC som helt enkelt inte stämmer överens med verkligheten i många fall.

Ursprungligen av scorp:

Är inte det viktiga att man har en miljö som man trivs i, och som låter en få det gjort som man vill?

Jo, men det är på den punkten som Mac:en verkligen kommer till sin rätta. Jag switchade till Mac i höstas, inte för att jag fick virus eller för att Windows crashade -- för det gjorde det verkligen inte. Jag hade sedan OS X släpptes varit intresserad av Mac helt enkelt då jag tyckte det verkade vara ett riktigt fräckt operativsystem (jag hatade Mac OS 6 och 7 när jag var tvungen att använda det i gymnasiet).

Vad som verkligen fick mig att besluta mig om att Windows-världen inte var något att ha var när jag fick realisationen att alla Windows-program gör sitt bästa för att jävlas med en och för att sega ned datorn. Det uppenbara exemplet är att varenda jäkla Windows-program insisterar med att köras i systrayen och/eller köras automatiskt när man startar datorn. Varje program får för sig att det lixom är "speciellt"; nästan som om du köpte din PC baaaara för att köra det där speciella superviktiga programmet. På Mac så är programmen istället snälla, de jävlas inte, de tror inte att de är något speciellt utan nöjer sig med att startas när de behövs, och avslutas snällt när vi är klara med dem.

När jag sedan hade switchat till Mac och faktiskt fått en del praktisk erfarenhet av Mac OS X så insåg jag även att så gott som alla Mac-program är bättre än dess PC-motsvarigheter. Ibland på jätteviktiga sätt, ibland på små men märkbara vis.

Men fortfarande så skulle jag inte rekommendera Mac till alla.

Detta har tagits upp en miljon gånger och leder inte till någonting. Man använder windows om man känner för det, eller mac om man känner för det. Varför bry sig om vad andra tycker?

  • Medlem
  • Neverland
  • 2005-07-05 18:10

Zzzzzzzzzzz....

Stänger tråden. Gång på gång har det visats att det inte går att föra "diskussioner" som dessa då det alltid blir blodigt stångande till ingen nytta. Detta faller under kategorin datorkrig, vilket enligt forumreglerna inte heller är tillåtet på 99mac.

Forumregler för 99mac

7. Datorkrig är inte tillåtet.

1
Bevaka tråden