Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Firefox och Character encoding

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har ett litet problem med Firefox's teckenhantering. Som default visas Unicode (UTF-8). Problemet med den är att jag på vissa siter (inte alla av nån skum anledning) får upp skumma tecken istället för å,ä och ö. Testat att byta till Western (ISO-8859-1) med gott resultat (har även detta som default under general->languages), men Firefox verkar inte komma ihåg min inställning, för nästa gång jag besöker siten får jag göra samma ändring igen. Går ju rätt smidigt att ändra tillbaka, men det blir lite tjatigt i längden då det är siter jag besöker rätt frekvent. Vad kan jag göra?

- E

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-07-06 11:58

Ändras inställningarna under general->language eller struntar programmet i dem?

Öppnar jag general-language så står det ju rätt teckenuppsättning (western-ISO-8859-1) men om jag klickar på View->character encoding när jag hamnar på en sida som ser konstig ut så står det att den visar Unicode-format. Skumt som attan.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-07-06 12:57

Tycker det verkar kunna bli fel eller i alla fall olika i olika webbläsare, när sidor har ramar (frames). Om källorna till de olika ramarna har annan teckenkodning än huvudsidan.

• Medlem
  • Mölndal
  • 2005-07-14 18:37
Ursprungligen av Converge:

Öppnar jag general-language så står det ju rätt teckenuppsättning (western-ISO-8859-1) men om jag klickar på View->character encoding när jag hamnar på en sida som ser konstig ut så står det att den visar Unicode-format. Skumt som attan.

I General... väljer du vilken som ska användas när info om detta saknas (dåligt byggd site). Det du ser i View... är den som används. Antingen för att siten angivit detta, eller ditt General-val om info saknas. Någon möjlighet att lokalt permanent ändra kodning för en site känner jag inte till.

Mmm fast det luriga är ju att det på samma site (i detta fall en messageboard) kan finnas två sidor bredvid varann, där den ena visar rätt tecken för å,ä och ö, medans den andra bara visar "& " istället. Dock ska jag nämna att efter att ha uppdaterat Firefox till 1.0.5. så har jag inte stött på detta problem nå mer. Så det kan vara så att problemet är löst.

• Medlem
  • Mölndal
  • 2005-07-14 19:08

När jag stöter på encodingproblem brukar jag maila webbmastern. För de mesta beror det på slarv från deras sida. (T ex att http header och meta info säger olika.) Många siter antar också att användaren "fattar" att windowsstandard ska användas. Har man valt unicode som macare blir det jobbigt.

1
Bevaka tråden