- supergnu
- Medlem ●
- Halmstad
Ja, hur stor kort bör man minst köpa?
Hur stora blir bilderna?
Om man tar raw+jpg tar kortet slut på 1 sekund då?
Klart ni kan vara lata och säga köp det största, eller köp 4gb så räcker det ett tag, men ni som har kameran, vad tycker ni?
Anledningen till tt jag frågar är ju att det finns en massa olika paket med olika stora kort och då jag inte har något gammalt CF kort sedan tidigare så måste jag ju köpa ett sånt.
Ju mer jag läser desto mer frågo verkar jag få... jag får nog ge upp det här med att köpa billigt på nätet och helt enkelt gå in i en fotoaffär och fråga (och därmed bli lurad att köpa allt dom har )
Ja, hur stor kort bör man minst köpa?
Hur stora blir bilderna?
Om man tar raw+jpg tar kortet slut på 1 sekund då?
Klart ni kan vara lata och säga köp det största, eller köp 4gb så räcker det ett tag, men ni som har kameran, vad tycker ni?
Anledningen till tt jag frågar är ju att det finns en massa olika paket med olika stora kort och då jag inte har något gammalt CF kort sedan tidigare så måste jag ju köpa ett sånt.
Ju mer jag läser desto mer frågo verkar jag få... jag får nog ge upp det här med att köpa billigt på nätet och helt enkelt gå in i en fotoaffär och fråga (och därmed bli lurad att köpa allt dom har )
Med RAW kommer minne att slukas. Hur många megapixel är din kamera på? Jag har en 5mp, och 256MB kort, och det räcker gott med inställning på "fin" och moderat komprimering. Jag skulle trots allt rekommendera ett så stort kort som du har råd med. Det är aldrig roligt att stå där med DET motivet, och inte ha något minne kvar.
Jag har ett Sandisk Extreme III 1gb till min 350D. Den rymmer ca 120 RAW bilder (80 RAW+JPEG), eller ca 260 JPEG i bästa kvalitet (8mpix).
Håller med om att det är värt lite extra pengar att få ett snabbare kort. Ultra II räcker dock för 350D. Min rekommendation är att köpa ett 1gb Sandisk Ultra II. 512mb känns lite snålt.
Jag har ett Sandisk Extreme III 1gb till min 350D. Den rymmer ca 120 RAW bilder (80 RAW+JPEG), eller ca 260 JPEG i bästa kvalitet (8mpix).
Hmmm 80 raw+jpeg på ett 1gb kort...
Det är ju inte så mycket, blir ju lätt så många kort när man är ute på nån utflykt.
512 är ju inget att tänka på då längre iaf. Snarare om det räcker med ett 1gb eller om man skall ta två eller ett ännu större?
Skall bland annat till medeltidsveckan på gotland och då jag inte har någon bärbara dator att ta med mig så kan det ju kännas lite snopet om jag fyller kortet på dom första dagarna.
Hmmm 80 raw+jpeg på ett 1gb kort...
Det är ju inte så mycket, blir ju lätt så många kort när man är ute på nån utflykt.
Ärligt talat använder jag aldrig raw+jpeg-läget. Varför skulle jag vilja ha både och när det går så snabbt att ta fram en jpeg ur raw-bilden efteråt? Tar ju bara en massa extraplats.
Skall bland annat till medeltidsveckan på gotland och då jag inte har någon bärbara dator att ta med mig så kan det ju kännas lite snopet om jag fyller kortet på dom första dagarna.
Jag är lite i samma läge. Ska två veckor till Italien och letar nån bra lösning för att undvika att ta med laptopen. Epson P-2000 verkar vara det bästa, men den verkar inte vara helt lätt att få tag på i vårt avlånga land (någon som vet var man kan hitta den?). Möjligen kan en iPod Photo duga, även om den inte alls är lika bra på bildöverföring, så är den troligtvis bra mycket bättre som musikspelare (och bra som backup för iPhoto). Enligt Apples hemsida stöds inte 350D av Camera Connector ännu, så iPod är inget riktigt alternativ ännu.
Samtidigt behöver man ju inte fota raw hela tiden, imho. Tar man bilder där belysningen inte är särskilt knepig (solljus), så blir jpeg-bilderna riktigt bra för det mesta. Jag använder mest raw när jag vill få med extra detalj, eller är osäker på om vitbalansen kommer att bli bra. Finns en annan lång tråd som diskuterar det mer utförligt, dock. Mitt andra alternativ, istf att köpa en hårddisk med kortläsare, är helt enkelt att köpa ett till 1gb kort. Får se vad det blir...
Raw-bilderna är kring 8 MB och Jpeg-bilderna 2 MB från Canon 350D. Så om du fotar Raw-Jpeg, räkna med cirka 100 bilder på ett 1 GB kort. Drygt 250 bilder ryms om du bara fotar Jpeg.
Jag kör med Sandisk Ultra II, funkar kanonbra! (jag har 4 x 1 GB och 1 x 512 MB och 1 x 256 MB Sandisk Ultra II)
Raw-bilderna är kring 8 MB och Jpeg-bilderna 2 MB från Canon 350D. Så om du fotar Raw-Jpeg, räkna med cirka 100 bilder på ett 1 GB kort. Drygt 250 bilder ryms om du bara fotar Jpeg.
Jag kör med Sandisk Ultra II, funkar kanonbra! (jag har 4 x 1 GB och 1 x 512 MB och 1 x 256 MB Sandisk Ultra II)
ja du cyberpet, din samling cf-kort ser ju trevlig ut Men med kameraköp, något extra objektiv, och alla pengar som kommer att gå åt till att åka omkring för att göra familjen glad (typ kolmården, Liseberg och Gotland) så blir det nog max ett eller två kort till att börja med
Får helt enkelt säga till djuren,karusellerna och riddarna att stå stilla så jag inte tar massa dåliga kort
Men nu har jag fått svar på frågan iaf... runt 8mb per raw bild. Tack för det
Jag har 512 MB och så ett 256 som extra med mig. Det jag gjort om jag varit iväg flera dagar utan dator är att sätta mig på kvällen och bläddra igenom bilderna på kameran och sudda ut de som uppenbarligen inte blev nå bra. Då räcker 512 eller 1GB väldigt långt.
Priskrig.com har billiga CF kort
Och så lilla länken .
Jag har ett 1 Gb och ett 256 Mb till min 20D, men jag skulle inte åka på en 2 veckors semester med bara dessa, ett veckoslut på sin höjd. Har du inte tillgång till extern lagring så köp extra kort. Men priset kan ju med dessa bli så högt att tex en iPod är motiverat, om det nu funkar.
Medeltidsveckan btw, sysslar du med reenectment, supergnu eller skall du bara kolla in den?
Själv har jag varit där 4 ggr och då bott i ett av de medeltidsläger som finns, tycker det är super. Skall tyvär inte dit i år
Jag har ett 1 Gb och ett 256 Mb till min 20D, men jag skulle inte åka på en 2 veckors semester med bara dessa, ett veckoslut på sin höjd. Har du inte tillgång till extern lagring så köp extra kort. Men priset kan ju med dessa bli så högt att tex en iPod är motiverat, om det nu funkar.:(
Ett 1 GB Ultra II kort för 1000 kr + iPod Photo med 30 GB för 3500 kr + USB adapter för runt 300 kr räcker långt.
De funkar perfekt med Canon 350D.
Medeltidsveckan btw, sysslar du med reenectment, supergnu eller skall du bara kolla in den?
Själv har jag varit där 4 ggr och då bott i ett av de medeltidsläger som finns, tycker det är super. Skall tyvär inte dit i år
Nja, visst skall jag ha medeltidskläder på mig, men med en tremånaders liten kille så är ordentliga tvättmöjligheter, rinnande vatten och allt annat "modernt" nästan nödvändigt. Så det blir till att hyra ett litet hus istället för att vara riktig entusiast.
Det blir nog ett kort på 1Gb till att börja med och fler efter hand, men jag börjar gilla tanken på någon sorts "bildbank" att föra över bilderna till. Ipod är ju ett alternativ, men det finns kanske något annat förslag med? För min del så får den gjärna vara superenkel med bara en kortplats, en hårddisk och ett batteri. Behöver egentligen inte "bildvisarfunktionen" den är egentligen bara onödig då allt den skall göra är att förvara mina bilder tills jag kommer hem.
(edit) Hittade en sån här Länk Kan en sån funka?
Det finns en fördel med Raw-Jpeg som är trevlig: De som köper lagringsenheter kan titta på jpeg-bilderna direkt, medan de får vänta till de kommer hem innan de kan titta på Raw-bilderna. I alla fall har jag uppfattat det som att de flesta lagringsenheter med bildskärm inte klarar att visa Raw-bilderna.
iPod photo med Camera connector är LÅNGSAMT! Att tanka ner 1 GB kort tar sin modiga tid (en halvtimme), batteriet på iPoden klarar inte heller mer än max 2 GB innan det tar slut. Jag skulle kika på iGriffins kortläsaradapters till iPod istället, jag tror de är snabbare.
Det stämmer.
Nedladdningen tar sin tid och det tar slut på iPodens batteri ganska fort men det är ändå alltid bättre lösning än att bära på en iBook för att tanka ner sina bilder. 1 GB ger ändå 120 RAW bilder så om vi räknar 2 tankningar + 1 kort i kamera då har vi kommit upp till 300-360 RAW bilder. Jag tror inte man tar mer på en sk tur i naturen. Sedan är man "hemma" och det är bara att ladda iPoden igen.
Tänk även på hur många filmrullar skulle man behöva istället.
Jag har kommit fram till att fota i RAW-jpg är slöseri. Det är onödigt eftersom man behöver inte bläddra sig igenom bilderna ute på fältet. Man vet vad man har plåtat så detaljerna kan man kolla på datorn senare.
En snabbare överföring är det vad som står på önskelistan.
Det stämmer.
Nedladdningen tar sin tid och det tar slut på iPodens batteri ganska fort men det är ändå alltid bättre lösning än att bära på en iBook för att tanka ner sina bilder. 1 GB ger ändå 120 RAW bilder så om vi räknar 2 tankningar + 1 kort i kamera då har vi kommit upp till 300-360 RAW bilder. Jag tror inte man tar mer på en sk tur i naturen. Sedan är man "hemma" och det är bara att ladda iPoden igen.
Tänk även på hur många filmrullar skulle man behöva istället.
Jag har kommit fram till att fota i RAW-jpg är slöseri. Det är onödigt eftersom man behöver inte bläddra sig igenom bilderna ute på fältet. Man vet vad man har plåtat så detaljerna kan man kolla på datorn senare.
En snabbare överföring är det vad som står på önskelistan.
Om det nu tar en halvtimme så blir man utan kamera en under den tiden Det är i så fall är det bättre att köpa minneskort för pengarna, man får en hel del för priset av en ipod+camera connector. Eller så har man två minneskort och satsar på en bättre en bättre urtankningsenhet.
Om det nu tar en halvtimme så blir man utan kamera en under den tiden Det är i så fall är det bättre att köpa minneskort för pengarna, man får en hel del för priset av en ipod+camera connector. Eller så har man två minneskort och satsar på en bättre en bättre urtankningsenhet.
Tänk så här:
När du har tagit 120 RAW bilder på din 1 GB kort då kan du vila lite och fundera på nya motiv för nästa 120 bilder medan de första laddas ner till iPoden. Så den 30 minuters paus behöver du nog.
Tänk även på kostnaden: 30 GB iPod VS 3 GB på kort.
Titta även på andra mellanlagringsenheter: Jobo, Archos och andra på bl a Scandinavian Photos hemsida www.scandinavianphoto.se
Jag vet inte hur de fungerar och hur är deras prestanda vid nedladdning.
Ipod har sina fördelar i alla fall - musiken och den smidiga kompatibiliteten med Macen.
AMITECH TRAVEL DISK PHOTO 40GB USB 2.0 verkar ju vara kanon. Borde väl fungera under Mac OS trots att det inte nämns under operativsystem?! Hur som helst ett mycket intressant alternativ i mina ögon. Men inget jag har råd med just nu när min 350 är på inkommande. Har redan köpt ett Ultra II 1 GB, behöver utöver det en väska, "ball head" till stativet, fjärrkontroll... Man vill ju ha så in i nordens mycket. Min ekonomi tillåter tyvärr inte allt på en gång. Den tyngsta utgiften kommer ändå att bli nya objektiv, först och främst ett macro... ehm...ursäkta mig...ser att jag har hamnat väldigt OT :/
Mvh/Cihan
Dock med iPoden så har du också en av marknadens bästa musikspelare. samt att du kan använda iPoden till att visa bilder på tex tv:n.
iPod 20 Gb = 2.995.-
iPod 60 Gb = 4.295,00.-
iPod U2 20 Gb = 3.395.-
Apple iPod-kamerakontakt = 275.-
Apple iPod AV-kabel = 175.-
Jag skulle nog satsa på en Epson P-2000 som lagringsmedia då den har en grymt skön skärm och har 40 GB utrymme. Check it out: http://www.cyberphoto.se/epson/ep-p2000.php
Okej, den är dyr, men vilken läckerbit! Den vill jag att tomten ska komma med (för jag har ju varit snäll och ätit min gröt).
malen, fotar du ett bröllop och har en timme på dig så kan man inte ladda ner bilderna under en halvtimme och vara utan kamera. Önskar att Apple kom med en bättre lösning och en kortläsare, för då kan man låta kortläsaren göra sitt medan man har ett annat kort i kameran och tar bilder.
malen, fotar du ett bröllop och har en timme på dig så kan man inte ladda ner bilderna under en halvtimme och vara utan kamera. Önskar att Apple kom med en bättre lösning och en kortläsare, för då kan man låta kortläsaren göra sitt medan man har ett annat kort i kameran och tar bilder.
Jag tror att man klarar sig med 120 Raw bilder från ett bröllop, annars kan man gå över till jpg för jag tror inte du behöver dra upp alla bröllopsbilder till A3+ formatet. Eller?
Sedan att iPodens prestanda är inte den bästa det är en annan sak.
malen, det är inte därför man fotar i Raw på ett bröllop för att man ska dra upp bilder i A3 format. Själv chansar jag inte utan ibland kanske man måste beskära bilden något och då är det rätt bra att fota i full upplösning och även i Raw för de där tillfällena då ljussituationen kan vara lite knepig.
Jag kan tänka mig använda iPoden som backup *efter* fotograferingen, men inte undertiden. Jag ser hellre till att ha tillräckligt många minneskort för att täcka upp alla eventualiteter. Att 120 bilder skulle räcka för mig är bara en dröm. Jag fotade rätt många fler bilder och blandade mellan Raw och Jpeg. Jag fotade Raw i kyrkan och när jag tog porträttbilderna och Jpeg när jag fotade mingel och riskastning då det gäller att ligga på avtryckaren för att få lite action.
I en perfekt värld hade jag givetvis haft 10st 4gb CF-kort och aldrig behövt bry mig om hur lång tid det skulle ta att föra över bilder "på fältet".
Men en halvtimme för ipoden låter faktiskt ganska mycket om man bara har ett kort än så länge.
Frågan är ju då hur lång tid AMITECH TRAVEL DISK PHOTO 40GB USB 2.0, Epson P-2000, Jobo, Archos och andra tar på sig? Är det 5 minuter så är ju valet givet men om vi närmar oss 20+minuter så spelar det ju inte så stor roll...
Har faktiskt inte hittat någon information om hur snabbt överföringen går från ett CF-kort till någon av dom går. Är det någon som vet?
CyberPet
Livet består av kompromiser och jag tror att allt för ofta är det antingen eller. Så är det eftersom den bästa lösningen har inte kommit än och den kommer nog aldrig. I alla fall inte till det priset vi vill betala.
Om du ska ha bilder från ett bröllop i storleken 10 X 15 då skillnaden mella RAW och "max-jpg" är obefintlig. De syns först när du drar upp bilderna till storleken runt A4 och mer.
Att köpa 4 st 1GB kort för över 4000 kr - det kan en proffs betala. Han får de pengarna tillbaka efter det närmast kommande uppdraget.
För en amatörfotograf skulle det löna sig bättre om han köpte bättre objektiv till sin kamera för de pengarna. Han behöver sällan ta mer än 120 RAW bilder åt gången.
Om du inte har så bråttom, tycker jag du skall skaffa ett microdrive kort istället, eftersom det verkar ge mer minne för samma peng. Kollade en länk i denna tråd som gick till "priskrig.com" och de hade ju inte ens microdrive. Jag köpte 4 Gig i USA för bara 200 USD, så mkt dyrare kan de väl inte vara i Svedala? 2 Gig kostade runt 100 USD.
Anledningen till att man fotar RAW utgörs inte bara av kvaliteten på bilderna som kommer ur kameran.
Det är mycket enklare och går mycket snabbare när man sedan behandlar (vilket man måste om man använder en dSLR och vill få ett bra resultat) bilderna i datorn. Du kan även rädda felexponerade bilder på ett helt annat sätt och pressa färgerna bättre när du utgår från RAW-bilder, allt annat är struntprat.
malen, visst, man måste alltid kompromissa. Jag kompromissar genom att fota action i jpeg då det går snabbare och man kan ta längre sekvenser (nu tar min kamera bara 3 bilder i sekunden, så den är ju inte direkt supersnabb). Däremot vill jag fota i Raw när jag kan, då jag i en stressad situation kanske gör en miss i någon inställning. Det är lite idiotsäkert med andra ord, även om den inte kan rädda *allt*.
Sen är det väl så att man aldrig kan veta vad kunden vill ha och vilken bild som blir bra som de vill ha uppdragen i stort format (jag räknar A4 som ett rätt lagomt stort format för bröllopsbilder). Så att då chansa och dra ner storleken i kameran är i mitt tycke rätt dumt.
Jag är absolut inget proffs, men jag har köpt 4 stycken 1 GB kort och tänker köpa fler. Jag köper då och då när jag har råd, dvs inte allt på en gång. Dessutom köper jag inte 4 GB kort som en del gör, för jag vill inte lägga alla ägg i en korg. Då det för mig är viktigt att när jag fotar ett bröllop (har 5 st under mitt bälte nu, så jag är fortfarande nybörjare) få med allt som jag tror brudparet vill ha.
Jag kan ju lugnt säga att jag inte fått tillbaka något av min investering ännu i kamerautrustning. Men jag hoppas förstås att jag ska få ett litet bidrag till att kunna köpa mitt drömobjektiv (15.000 kr) under nästa år. Jag har väl "tjänat" 10% i jämförelse med de pengar jag lagt ner. För mig är det dock inte så otroligt viktigt att "bli rik" (för det blir man inte) på min hobby. Jag älskar att ta bilder och jag älskar att göra det på *mitt* sätt.
I lördags tog jag 389 exponeringar under 3.5 timme. Av dessa var 192 bilder tagna i Raw. Dvs ungefär hälften av bilderna var tagna i Raw och den andra hälften var tagna i Jpeg. Jag kommer att presentera ungefär 150 bilder för brudparet som de får välja mellan. Då är det 1/3 porträttbilder, 1/3 vigselceremoni och 1/3 mingelbilder av gäster och brudparet.