Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur stort minneskort behövs till Canon 350D?

Tråden skapades och har fått 56 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-07-12 16:26

CyberPet

Håller med dig till 100%. Det är alltid bättre att ha bra marginaler.

Har man DE pengar då är man "Lucky one".
Har man de inte då får man kompromissa och välja det som är det bästa för stunden.

Jag valde 1 GB kort, en iPod och obekvämligheten med nedladdningstiden, + lite bättre glugg. Sedan när kassan återhämtar sig då blir det ett och annat kort till.

Inget är värre än att ha ett bra motiv inte ha någon reserv.
Det var värre med film för man kunde inte trolla fram några filmrullar till. Det var bara att åka hem.

malen, precis... med digitalt kan man ju faktiskt kolla på bilderna på kortet och ta bort någon suddig och eländig bild. Gick inte lika bra med en filmrulle (kan fortfarande inte förlåta mig själv för att jag dubbelexponerade en hel rulle film och förlorade ganska bra bilder).

Jag plåtar sällan i RAW, bara när jag är osäker. Bland det bästa med digicams är att man kan ändra ISO-talet mitt i "rullen".

Senast redigerat 2005-07-12 17:42
Ursprungligen av Nurell:

Bland det bästa med digicams är att man kan ändra ISO-talet mitt i "rullen".

Ja visst är det! Speciellt nu när de digitala småbildskamerorna kamerorna blivit så bra på högre ISO-tal.

Märkligt, men jag har börjat tycka att bruset som min kamera ger på ISO 1600 är något vackert, precis som filmkorn är.

• Medlem
  • 2005-07-12 17:54
Ursprungligen av Kristofer:

Ja visst är det! Speciellt nu när de digitala småbildskamerorna kamerorna blivit så bra på högre ISO-tal.

Märkligt, men jag har börjat tycka att bruset som min kamera ger på ISO 1600 är något vackert, precis som filmkorn är.

ISO 400 ger rätt krispigt korn efter uppskärpning också.

Svårt bara att ta utomhusbilder på ISO 1600 i dagsljus i nuläget.

• Medlem
  • Lund
  • 2005-07-12 18:17

de värden som ligger utanför 0-255 som registreras av sensorn vid fotograferingstillfället finns med i en rawfil, det går därmed att backa in exv vita toner från en brudklänning etc som blir klippta i jpg.
Upp till 1.5 steg.
Köp större kort, fota i raw och chanserna till att reparera en felaktigt exponerad bild är mycket större i raw.

(om man inte har en d2x vars interna jpg uppräkning och bild direkt från kameran just nu är oslagbar vad det gäller färgåtergivning .)
Mikael

Ursprungligen av miri:

de värden som ligger utanför 0-255 som registreras av sensorn vid fotograferingstillfället finns med i en rawfil, det går därmed att backa in exv vita toner från en brudklänning etc som blir klippta i jpg.
Upp till 1.5 steg.
Köp större kort, fota i raw och chanserna till att reparera en felaktigt exponerad bild är mycket större i raw.

(om man inte har en d2x vars interna jpg uppräkning och bild direkt från kameran just nu är oslagbar vad det gäller färgåtergivning .)
Mikael

Är du köpt av Nikon?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-12 18:37

Nej, miri är Nikon.

Ursprungligen av Solid:

Nej, miri är Nikon.

Du kom på det! Jag har misstänkt det länge. Nu vet vi!

• Medlem
  • Lund
  • 2005-07-12 19:14

nej jag är i så fall Hasselblad, Leica, Canon , Nikon + 9 x 12 och 18 x 24 Linhof.
5 maccar 2pc "en fru" och två barn 19 0ch 21 , varav den ena just nu reser runt i gamla öststaterna med en Minolta.
Soliga hälsningar från ett varmt Lund där världens mest rawfils påtittade uthus just byggs om och ett antal iskalla Sofiero går åt i värmen.

Mikael

Jisses vad du måste ha att göra.

• Medlem
  • Lund
  • 2005-07-12 19:21
Ursprungligen av Nurell:

Jisses vad du måste ha att göra.

vill du hjälpa till ?
Mikael

Om det är bra betalt så kan jag det.

• Medlem
  • Lund
  • 2005-07-12 19:35

just nu så sitter jag mest och tittar på det jag skall göra, funderar på att dra ut till piren i Lomma .

24 grader igår kväll i vattnet. antagligen varmare idag.

Kan bjuda på en öl, brädorna kommer upp förr eller senare, sommaren är lång
Mikael

Senast redigerat 2007-07-05 14:30

miri, jag hörde en bröllopsfotograf som använder Nikon som köpte en Fuji S-3 Pro för att han ansåg att hans Nikon klipper högdagrarna mer än Fujin, just i brudklänningar. Intressant. Vad gör Fuji som inte Canon eller Nikon kan?

Jag vet, jag vet! De har högre "skärpa per pixel"!

*faller ner från soffan och skrattar hysteriskt*

Ursprungligen av Nurell:

Jag vet, jag vet! De har högre "skärpa per pixel"!

Ursprungligen av CyberPet:

*faller ner från soffan och skrattar hysteriskt*

Fan va sköna ni är
Låt inte Nikon förstöra detta;)

• Medlem
  • 2005-07-13 00:24

On a more serious note: Har inte Fuiji något mumbo-jumbo med "pixlar för högdagrar"? Dvs extrapixlar.
-Vad tar ni för valpen där i fönstret?
-Med eller utan extra pixlar?

Ursprungligen av stfm:

On a more serious note: Har inte Fuiji något mumbo-jumbo med "pixlar för högdagrar"? Dvs extrapixlar.
-Vad tar ni för valpen där i fönstret?
-Med eller utan extra pixlar?

Jo, Fuji har nåt fusk där med pixlarna. Det kan säkert miri reda ut, han vet ju allt.
- Tjo, vad det var livat med holken i lördags...

Å ändå är det bara onsdag (väldigt tidigt på onsdag).

Nä, men jag är allvarligt nyfiken på vad det är som alla "rejvar" om när det gäller Fujis nya leksak (den måste ju bara bra då det tydligen går att använda Nikongluggar på den).

OT: Hur stort minneskort ska man ha till en EOS 350d?

;);)

Ursprungligen av Kristofer:

OT: Hur stort minneskort ska man ha till en EOS 350d?

;);)

Spåra inte ur nu!
Så stort som man har råd med, helt enkelt.
Eller släng kameran och köp en annan med högre pixelupplösning.

Men Nurell, nu svamlar du väl.... lägre upplösning måste det väl vara, så det rymms FLER bilder på minneskortet?

Kristoffer, storleken på kortet är väl några mm tjockt och några centimeter i kvadrat typ. (Jag föredrar 1 GB storleken, då priset är hyfsat, men som Nurell säger, så stora man har råd med. Sen lägger jag till: köp fler när du har och kan ta dig råd.)

Ursprungligen av CyberPet:

Men Nurell, nu svamlar du väl.... lägre upplösning måste det väl vara, så det rymms FLER bilder på minneskortet?

Om man har finkorniga objektiv måste man ha större minneskort så alla kort får plats.

• Medlem
  • 2005-07-15 22:18

Åsså ett glömskekort för alla dåliga bilder.

<tyckte tråden ändå svamlat bort sig>

Bevaka tråden