Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

350´n e här, va gör jag nu?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hämtade min Canon 350D på posten i morse, sitter på jobbet o väntar på att komma i väg nu.

Har ett par frågor till er som vet:
Använder ni någon av den medföljande mjukvaran eller är det bättre o köra PS (tänkte mest på RAW å sånt)
Dyker kameran upp som en disk eller måste man importera bilder me ngt app?

Ja de va väl allt för nu.

Fyller på med en föjdfråga:
350D är inte med på apples lista med kompatibla kameror. Någon som testat ändå?

• Medlem
  • Malmö
  • 2005-07-08 10:20
Ursprungligen av ill_chrill:

Fyller på med en föjdfråga:
350D är inte med på apples lista med kompatibla kameror. Någon som testat ändå?

Om du menar USB adapter till iPod Photo så funkar de bra tillsammans med Canon 350D.

• Medlem
  • Malmö
  • 2005-07-08 10:31

Du kan bara plugga in kamera och hämta bilder med Bildinsamling som ingår i OS X.

Har du bilder i RAW format så använder du medföljande till Canon - Digital Photo Professional och konverterar dina RAW filer där till Tiff format som i sin tur kan öppnas med de flesta bildprogram (Photoshop, GraphicConverter och dyl).

Photoshop CS2 har ännu bättre möjligheter.

Ursprungligen av malen:

Du kan bara plugga in kamera och hämta bilder med Bildinsamling som ingår i OS X.

Ok. Kameran dyker nämligen inte upp på skrivbordet som en disk. SKa testa Bildinsamling, har de me iPhoto o göra eller e de ngt eget.

Har för närvarande inget internet hemma så ja kan inte kolla direkt, men tack för alla bra svar.

Ok. Kameran dyker nämligen inte upp på skrivbordet som en disk. SKa testa Bildinsamling, har de me iPhoto o göra eller e de ngt eget.

Har för närvarande inget internet hemma så ja kan inte kolla direkt, men tack för alla bra svar.

Det är ett program i programmappen. Det heter Image Capture på engelska system.

Ursprungligen av malen:

Om du menar USB adapter till iPod Photo så funkar de bra tillsammans med Canon 350D.

Oj, otydligt. Jag undrade om 350D funkar med iPod Camera Connector och iPod Photo. Har du testat?

• Medlem
  • Malmö
  • 2005-07-11 16:52

Oj, otydligt. Jag undrade om 350D funkar med iPod Camera Connector och iPod Photo. Har du testat?

Jag tror att vi båda menar samma sak alltså en adapter mellan iPod photo och kamera.

Den fungerar utan problem.

Koppla din kamera till USB (går bra till tangentbordet på vissa Macar), starta den, starta sedan Bildinsamling eller Image Capture (på engelska) så får du upp ett fönster i programmet med alla bilder som finns i kamera.

Markera de du vill ladda ner eller alla så sparas bilder i din Usermapp > Bilder.

Kamera behöver inte dyka upp på skrivbordet eftersom allt som finns i den dyker upp i programfönster som jag sa.

Jag har kommit fram till att Bildinsamling fungerar smidigare så jag slängde iPhoto. De var bara problem, speciellt om det var större antal bilder.

• Medlem
  • Höganäs
  • 2005-07-07 19:36

Hämtade min Canon 350D på posten i morse, sitter på jobbet o väntar på att komma i väg nu.

Använder ni någon av den medföljande mjukvaran eller är det bättre o köra PS (tänkte mest på RAW å sånt)

Det borde räcka med att ha iPhoto är igång, anslut med USB-kabeln, du trycker på "importera" i iPhoto, och sedan sköter datorn resten. Kameran kommer att dyka upp som en avbild på skrivbordet. När du är klar markerar du avbilden, och sedan "Arkiv" och "Mata ut".

I iPhoto inställningar kan du ställa in att bilderna öppnas i t ex PS.

Se:
http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=79969&highlight=350

• Medlem
  • 2005-07-08 10:30

Jag använder Canons Digital Photo Professional som följer med kameran. Har inte haft råd med PS, och är rätt nöjd med DPP faktiskt (har iofs inte kunnat jämföra med PS CS2). Det finns en bra sida med lite tips och guider till DPP:
http://www.photoworkshop.com/canon/dpp/

Jag använder alltid kortläsare, vilket naturligtvis funkar bra både som disk och direkt med iPhoto eller andra importeringsprogram. Har faktiskt aldrig kopplat in kameran direkt...

350D och iPod photo med iPod Camera Connector funkar... bara lite långsamt. Bildspel funkar dock inte förrän man har varit en vända via iPhoto.

Ok, nu fattar jag alltihop Tack så mkt! Bildinsamlig funkar fint o Camera Connector ska införskaffas.

Ja e så grymt nöjd me min 350.

1
Bevaka tråden