Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jaguar bootar inte på Blå/Vit

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-12-10 15:37

Tjena allihopa.

Jag kämpar vidare med min Blå/Vita G3´a och OSX.. och har stött på ett ganska drygt problem:

Maskinen hänger sig vid uppstart.

När jag startar i "verbose" läget (Command + V) så kommer jag fram till en rad som talar om följande för mig:

BMac, Link Up/Down

Vilket har att göra med vare sig nätverksanslutningen är uppe eller nere.. men, sen stannar maskinen bara där. Jag tänkte att det kanske hade att göra med att maskinen måste registrera Ethernetkortets MacID på nätverket eller något (hade en polare som mummlade något om det där en gång och att det kunde ta ganska länge..) så jag testade att boota utan att koppla upp maskinen mot nätverket så den skulle slippa göra något sånt, men, det stannar ändå på samma ställe.

Några bra lösningar eller tips?

• Oregistrerad
  • 2002-12-10 15:50

Har du senaste firmwareupdateringen för den maskinen? Sen hur ser det ut på minnesfronten och PCI platserna? Inget i som kan störa?

Sen tycker jag personligen att en så gammal maskin INTE skall köra annat än Mac OS 9. Det är för mycket som bråkar med de äldre maskinerna.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-10 15:59

Håller med Nikke. Blåvita G3 rockar äss med Mac OS 9 men funkar dåligt med X. Linux fungerar fint dock.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::
Har du senaste firmwareupdateringen för den maskinen? Sen hur ser det ut på minnesfronten och PCI platserna? Inget i som kan störa?

Sen tycker jag personligen att en så gammal maskin INTE skall köra annat än Mac OS 9. Det är för mycket som bråkar med de äldre maskinerna.

Min BWG3 revision 1 kör 10.2.2 som om den vore skapt för det. Inga konstigheter överhuvudtaget. 1 GB RAM, 2 grafikkort, ATA66-kort och två diskar. Borde strula, men inte ...

• Oregistrerad
  • 2002-12-10 16:25

Det finns BW som funkar bra. Men det är många som har en massa skumma saker för sig. Jag ahde en i fredas som bråkade. ville inte boota ifrån CD/hårddisk. Bara ett blinkande frågetecken. Fick slita här på jobb till kl halv åtta... Inte alls kul...

• Medlem
  • 2002-12-10 17:15

Har en G3 BW/300 (numera 400mhz genom överklockning) 448mb RAM, känner igen det där med frågetecken vid start, verkar typisk G3 BW. Har också ett ultra-ata kort som Massebasse, och det har fixat mycket av problemen, fick dock en ganska hemsk låsning i går då jag provade att överklocka till 450mhz eftersom 400 går hur stabilt som helst. Fick frågetecknet och kunde inte starta på systemdisken, inte macosx 10.2 eller macos9, CDn startade (kopplad till moderkortet) och en intern SCSI disk också, det gick inte att få den att starta på rätt HD. Efter att ha reparerat, (inga fel funna). Samt kopplat bort alla andra HD utom ultra-ata disken fick jag den att boota i macosx efter mycket blinkande från frågetecken, sedan fungerade macos9 också och den kunde boota om normalt, kunde koppla in SCSI diskarna igen då.
Jag tycker denna G3 klara macosx 10.2, 10.1 var för slött på den (hade mindre RAM då också). Mycket RAM samt ultra-ATA kort ska det tydligen vara på en BW G3. Har också ett minimalt Classicsystem med mycket få tillägg på en egen SCSI disk.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-10 17:20

Jag råkar ha en blåvit G3 Rev. 1. Den funkar helt OK men ibland hittar den inte ens startsystemet. Ingen gubbe eller muspekare, ej heller någon badboll visas på skärmen, utan allt är bara grått, grått, grått som en novemberhimmel...

• Oregistrerad
  • 2002-12-10 19:50

Det där med frågetecknet har jag redan slagits med.. men det har ju att göra med att Rev 1 av dom Blå/Vita har ett defekt ATA chip som inte klarar av diskar snabbare än ATA66 och inte hanterar master/slave konfigurationer särskilt bra. Den bästa lösningen är att skaffa en Rev 2 maskien eller ett ATA66/100/133 kort.

Kanske skulle säga att jag tidigare kört OSX från version 10.1 till 10.2.2 tidigare utan problem, men nu kan den inte boota :(.

Övrig hårdvara:

3x 128Mb RAM PC100 som fungerat bra tidigare
1x ATI Rage 128
1x ATTO Express PCI UWSCSI med en 9.1Gb UWSCSI disk
1x USB floppy

• Oregistrerad
  • 2002-12-10 19:57

Det låter nästan som den sjunger på sista versen. Du har zappat PRAM och andra sådanna standard åtgärder? Sen hur blir det om du bara har ett minne i? kan du testa minnena i andra maskiner? För de kan gå sönder och förstöra för maskinen i övrigt.

Min kära maskin på jobb hängde sig idag när jag skulle gå hem. Så där förvann en halvtimme i onödan... men man är ju hemma nu!

Testa med så grundläggande hårdvara som möjligt, dvs så nära som möjligt som den såg ut när den levererades. Ryck ur extra PCI-kort om du har och allt minne utom originalchipet.

Funkar det inte då, så blir det värre...

1
Bevaka tråden