Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ftp-server och användare

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en liten undran, skulle vilja köra OS X inbyggda ftp, och jag skulle vilja att det fingerade enligt följande:

1. Jag kan logga in och hrr full tillgång till datorn och alla filer
2. De användare jag skapar ska alla hamna i samma root-mapp, där kataloger för de filer som är avsedda för dem finns och katalog för upload (ev alias till katalogernas orginalplats).
3. Användarna ska bara se det som finns för dem i root-mappen, och ej kunna navigera sig därifrån.

Hur löser jag det på enklaste sätt? Gärna med enkla beskrivningar!

(Sökte runt och kunde inte hitta några svar på den lösning jag är ute efter)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-03-17 12:59

Den inbyggda ftp-servern använder systemets användarsystem för att kontrollera vem som får se vad. Det går inte att komma ifrån.

I princip borde man kunna fixa det genom att skapa ett antal användare som använder samma användarkatalog. Man skapar också en användargrupp som de här användarna är kopplade till. I den gemensamma mappen ser man till att hela gruppen har skriv- respektive läsrättigheter för olika undermappar. Man måste också se till att användarna inte kan bläddra sig ut ur huvudkatalogen.

Hur det görs rent praktiskt kan jag tyvärr inte svara på eftersom jag inte satt mig in i det ordentligt, men det ska inte vara omöjligt.

En lite "ful" lösning är att ändra läsrättigheterna för katalogen som innehåller användarkatalogerna så att användarna inte kan läsa innehållet i den. I terminalen kan man ordna det genom att skriva "chmod 700 /Users". Av inte helt ologiska skäl är det en lite dålig lösning - bland annat blir det problem när du själv ska bläddra igenom saker i Finder. Därför kan det vara bra att flytta de användarnas hemkataloger till en egen plats på disken, så att de är skilda från användare som ska kunna logga in på datorn.

Skapa grupper, ändra hemkataloger och ändra grupptillhörighet är lite pilligt i klientversionen av OS X, eftersom det måste göras manuellt i Netinfo-databasen. Men - det betyder inte att det är omöjligt! En bra början kan vara att öppna Netinfo Manager och bara se sig om lite, men Apple ska själva ha en "handbok" i Netinfo på webben. Däremot har jag som vanligt glömt adressen dit...

Just ja - vill du hindra användarna från att kunna logga in via ssh, kan du byta shell från /bin/tcsh till /sbin/nologin (görs också i Netinfo).

Finns det inte bara någon enkel ftp-server som man kan ladda hem gratis och installera och som har sin egna användare?

Jag skulle även vilja ha möjligheten att lägga alias till en mapp, säg att jag har ett gäng högupplösta bilder på vardera 50 Mb i en folder på en annan partition som jag skulle vilja länka in till denn lilla "root" där ftpanvändarna huserar...

Prova glFtpD, vet inte om den kompilerar för powerpc, men det gör den säkert.

1
Bevaka tråden