Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Klippa bort galler bakom chassi fläkt

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-07-12 16:29

Har funderat på att klippa bort gallret bakom fläkten (chassi). Sedan kom jag att tänka på den matta av damm som jag tog bort när jag bytte den fabriksmonterade fläkten mot en Vantec Stealth. Utan galler kommer dammet in i datorn =(!
Inte vidare lyckat!
Hur upplever ni som gjort det läget?

Är förövrigt inte så värst nöjd med Vantec Stealth. Luftflöde 53 CFM, Decibel 28. Hur står sig Papst mot det?

Om jag ar gjort mina oavancerade uträkningar rätt, så krävs det ca: 65cfm till min 1GHz Quicksilver, + en PCI-plats fläkt(finns på kjell.com).
Jag har köpt en ThermalTake(eller nåt sånt heter den) på Microstore för 99:-, prisvärd, blåser 78cfm som mest, samt en manuel fläkt regelator(Zalman 58:-)som jag använder, nu i sommar värmen så måste jag köra fläkten i Max.läge, men låter inte så värst farligt tycker jag. Tog barar en stund för fläkten att värmas upp.(lät rätt mycket i början)
Gallret bakom fläkten tror jag inte att du bör klippa bort, som sagt, damm, det åker ju ner och täpper igen inne i chassit och vid hårddiskarna.(tror jag)

EDIT: har du klippt bort gallret på nätaggregatet än?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-07-12 17:47
Ursprungligen av apple4ever:

Om jag ar gjort mina oavancerade uträkningar rätt, så krävs det ca: 65cfm till min 1GHz Quicksilver, + en PCI-plats fläkt(finns på kjell.com).
Jag har köpt en ThermalTake(eller nåt sånt heter den) på Microstore för 99:-, prisvärd, blåser 78cfm som mest, samt en manuel fläkt regelator(Zalman 58:-)som jag använder, nu i sommar värmen så måste jag köra fläkten i Max.läge, men låter inte så värst farligt tycker jag. Tog barar en stund för fläkten att värmas upp.(lät rätt mycket i början)
Gallret bakom fläkten tror jag inte att du bör klippa bort, som sagt, damm, det åker ju ner och täpper igen inne i chassit och vid hårddiskarna.(tror jag)

EDIT: har du klippt bort gallret på nätaggregatet än?

Det har jag inte gjort. Är lite tveksam till vinsten av att göra det?

1
Bevaka tråden