Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Personalköpsdatorer - utlösen

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Finns det några som har fått klart hur mycket utlösenkostnaden blir på lite olika mac-modeller, skärmar, printrar - ja ifrån personalköpen som gjordes år 2002 ?? Speciellt intreserad av iMac ( lampfotsmodellen ), MDD eller Quicksilver. Det är ju sagt att det ska vara "marknadsvärdet" och det är iof lite luddigt.

Jag fick betala en extra månadsbetalning (ca 500 kr), fast på nettolönen, för min iMac G4 800 MHz med skrivare. Nu är den min!

  • Medlem
  • Haparanda
  • 2005-07-25 17:12

Det är i första hand en fråga om en överenskommelse mellan dig och arbetsgivaren. Sedan är det bra om det finns ett intyg från en datorhandlare som styrker marknadsvärdet. Om du köper ut datorn billigare än marknadsvärdet uppstår förmånsvärde som ska beskattas.

Kan man t.ex vända sig till en auktoriserad Applehandlare och be DOM skriva ett sådant intyg ?? För mig ligger MacHuset i Borås närmast till. OM någon av er som är återförsäljare läser inlägget så skulle det vara intresant om NÅGON av er är beredd att skriva ett sådant åt mig eller kanske fler. För mig gäller:

SYSTEMINFORMATION:

MDD 2x1 GHz ( Power Mac G4 & PowerMac3,6, typ CPU: PowerPC G4 (2,1) )
17" Applevision - LCD
HP PSC 750 ( printer, scanner, kopiator )

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2005-07-26 00:17

1. Du hyr datorn av din arbetsgivare.
2. Din arbetgivare leasar (förmodligen) datorn av ett leasingbolag.
3. Det är leasingbolaget/handlaren som sätter marknadsvärdet som din arbetgivare ska köpa ut burken för. Dem kan i praktiken lämna tillbaka datorn.
4. Priset du betalar för datorn är mellan dig och arbetgivaren... om man bortser från att Göran Persson blir intresserad om du köper den för 50öre.

Normalt brukar friköpet gå på en till två månadsbetalningar.
Rätta mig ngn om jag har fel, men så har jag tolkat allt det finstilta.

Mer finns att läsa på skatteverket... om du är riktigt intresserad: http://www.skatteverket.se/skatter/lanedatorer.html

Ursprungligen av Skatteverket:

Vid låneperiodens slut

Vid låneperiodens slut ska den anställde lämna tillbaka datorutrustningen till arbetsgivaren om man inte har kommit överens om något annat. Ofta erbjuds den anställde att köpa datorn av arbetsgivaren och det ska då ske till aktuellt marknadspris. Det finns inget som hindrar att man bara köper vissa delar av datorutrustningen. Man kan aldrig köpa datorn av sin arbetsgivare via bruttolöneavdrag.

Hur beräknas marknadspriset?
Med marknadspris menas vad den anställde hade fått betala om han själv skulle köpa en motsvarande begagnad dator med samma utrustning på öppna marknaden.

Det är ofta svårt att beräkna marknadsvärdet på en begagnad dator som är några år gammal. Låt därför gärna en opartisk värderingsman, t.ex. från ett datorföretag eller någon som utsetts av handelskammare, göra värderingen.

Om de anställda får köpa datorn till ett pris som understiger marknadsvärdet måste den anställde betala skatt på denna förmån.

Exempel: En dator har ett marknadsvärde på 2 000 kr. De anställda får köpa den för 800 kr. Den skattepliktiga mellanskillnaden blir då 1 200 kr. Arbetsgivaren är då skyldig att ta med förmånen vid beräkning av skatteavdrag och arbetsgivaravgifter och redovisa den på de anställdas kontrolluppgifter.

Ursprungligen av theoo:

Normalt brukar friköpet gå på en till två månadsbetalningar.
Rätta mig ngn om jag har fel, men så har jag tolkat allt det finstilta.

Så går det inte till i Västra Götalandsregionen:
Kalkyl för HemPC

En månadsbetalning på 742 kr (före skatt) måste köpas ut för 4308 kr (med skattade pengar). Dessutom hade man den goda smaken att låta folk betala alldeles innan semestern. Många var upprörda och det skrevs om det i GP.

För den offentliga sektorn är det viktig är det visa upp ett bra resultat (på pappret) och därför vill man inte att att hemPC-avtalen ska försämra "resultatet". Därför är man ointresserad av lösningar där de anställda får "bra" pris.

1
Bevaka tråden