- Björnström
- Medlem ●
- Stockholm
Det borde ju finnas en hel del grafiker här på 99mac som gärna skulle vilja kalibrera sina skärmar men inte vill lägga dom tusenlappar som det kostar. Jag och brorsan skulle gärna göra det åtminstonde en gång!
Jag funderar på att köpa in en Gretag MacBeth Eye-One II kalibrator som passar alla CRT och TFT skärmar. Den är inte superdyr (ca 2.895,- exkl moms) men ger väldigt goda resultat.
Läs mer om Eye-One II:
Gretag MacBeth Eye-One II
Om jag köper den nästa vecka, skulle någon annan vilja hyra den för eget bruk en dag och sedan skicka vidare den till nästa? Ett slags kedjebrev arrangerat av 99mac för medlemmarna? Förutsätter ju att ni tar hand om den väl och verkligen skickar vidare kalibratorn.
Som Plus-medlem skulle du få låna den för 100kr, 200kr för icke-Plus/Pro. Till detta kommer portot för att skicka vidare den till nästa person. Rimligt? Intressant?
Jag är nybörjare - berätta mer! Vilken produkt talar vi om då?
Båda instrumenten kan sägas göra samma sak, men spektrofotometern är mycket noggrannare än colorimetern (som bara mäter r, g och b respektive). Spektrofotometern kan dessutom mäta utskrifter och liknande. (Detta är en väldigt förenklad beskrivning).
Båda instrumenten kan sägas göra samma sak, men spektrofotometern är mycket noggrannare än colorimetern (som bara mäter r, g och b respektive). Spektrofotometern kan dessutom mäta utskrifter och liknande. (Detta är en väldigt förenklad beskrivning).
Blir det bättre än ingenting om jag försöker profilera min skrivare med min Eye-One display 1? Eller blir det bara mos och bättre att låta bli?
Blir det bättre än ingenting om jag försöker profilera min skrivare med min Eye-One display 1? Eller blir det bara mos och bättre att låta bli?
Med en colorimeter blir det mycket bättre än utan (förutsatt att din skärm inte är kass från början såklart). Med en spektrofotometer blir det ytterligare l_i_t_e bättre. Men den stora fördelen är att du kan profilera skrivare och andra utenheter.
För er som sitter med LCD-skärmar vill jag passa på att tipsa om BasICColor, förmodligen den mjukvara som är bäst för att kalibrera LCD just nu (fungerar naturligtvis med CRT också). Denna mjukvara har stöd för de vanligaste kalibreringsinstrumenten som finns på marknaden. Bl a Gretags.
Och om ni ska jobba med trycksaker ska ni kalibrera skärmen till D50/5000K och inget annat
Med en colorimeter blir det mycket bättre än utan (förutsatt att din skärm inte är kass från början såklart). Med en spektrofotometer blir det ytterligare l_i_t_e bättre. Men den stora fördelen är att du kan profilera skrivare och andra utenheter.
Var kanske lite otydlig
Min skärm kalibrerar jag med colorimetern. Frågan var om det går att profilera en skrivare någorlunda med en sådan, eller om det blir ap-dåligt och det är bättre att låta bli (eller skaffa en spektrofotometer).
Var kanske lite otydlig
Min skärm kalibrerar jag med colorimetern. Frågan var om det går att profilera en skrivare någorlunda med en sådan, eller om det blir ap-dåligt och det är bättre att låta bli (eller skaffa en spektrofotometer).
Du kan inte profilera en skrivare med en colorimeter. Till detta måste du använda en spektrofotometer.
Men i ärlighetens namn så bör man ha en ganska så vass skrivare för att profilering ska vara lönsamt. Och har man en sådan skrivare så har man förmodligen både RIP och specialprofiler framtagna för olika ändamål (papper, bläck, betraktningsljus etc).
Det finns ett par förtag som erbjuder sig att profilera din skrivare till en vettig penning om du är intresserad.
Intresset var obefintligt? Kanske inte ska köpa den där trots allt - tänkte att det kunde vara en bra grej för många.
en kanon affärsidé men sen bör man ju kalibrera om skärmen för
professionelt bruk var 2-4 vecka för att upprätthålla standarden/kalibreringen!
Men tanken var god, sen vet jag inte var Gretag skulle säga om det heller,
det måste vara som om jag skulle hyra ut min Photoshop licens...
Jag såg det inte som "affärsidé" egentligen, mycket jobb för lite pengar
Ok - jag kanske ska släppa detta...
Jag är peppad! Måste få min nya skärm först dock. Är det verkligen inga fler som är intresserade? Kan tänka mig att betala för kalibrering en gång i kvartalet eller nåt, blir ju fortfarande mycket billigare än att köpa själv...
Edit: Vet minst en till som kan vara intresserad. Ett alternativ är ju att hitta typ 10 intresserade som lägger 300 spänn var och sen låter man den vandra mellan varandra, det enda som tillkommer blir frakten.
Japp - vi skulle kunna göra ett kooperativt inköp helt enkelt. 10 personer som skickar runt den - då kan man kalibrera en gång i månaden.
Jag skulle kunna tänka mig att vara med på ett hörn!
Då är vi tre iallafall (jag, mats, fredric). När vi når fem köper jag kalibratorn.
Då är vi tre iallafall (jag, mats, fredric). När vi når tio köper jag kalibratorn.
Edit: Kom fram till att 1/10 måste vara bättre än 1/5 - dvs typ 350kr/pers inkl moms.
Va kan de kosta o skicka runt den? 200:-?
Är lite intresserad men inte övertygad
Edit: Kom fram till att 1/10 måste vara bättre än 1/5 - dvs typ 350kr/pers inkl moms.
Jag kan prata med några andra 99Macare som jag känner, tror inte att det ska vara några problem att hitta fler som vill vara med på detta.
Jag är oxå på.
Nu är vi 4
Jag funderar på mjukvaran som ingår. Det kan väl inte vara "rätt" att kopiera runt den, alltså installera på en massa olika burkar. Eller det kanske inte funkar så? (har ingen aning, det var bara nåt som slog mig)
Man kan ju avinstallera den varje gång man har kalibrerat