- Fröjdan
- Medlem ●
- Håbo
Dottern ringde, det hade tydligen åskat utav bara he..., hennes imac är stendöd, inget lyser, inget startar. Den var inkopplad på nätet och via modem till telejacket.
Är det nätdelen, moderkortet som pajat, kan HD klarat sig? vad gör man?
F
Dottern ringde, det hade tydligen åskat utav bara he..., hennes imac är stendöd, inget lyser, inget startar. Den var inkopplad på nätet och via modem till telejacket.
F
Precis allt kan ha gått sönder. Det skadar ju inte att testa om HDn fungerar, men gör det i en dator som det inte är så noga med - den kan t ex var kortsluten vilket inte är så hälsosamt.
Det man gör är nog att ringa försäkringsbolaget ;)....
/Kalle
Om den inte ens startar så kan det antingen vara moderkortet eller nätdelen. Så det lämnar vi osagt just nu. Hårddisken har goda chanser att ha överlevt, dock så är det lika dåliga chanser att minnena är lika stekta som baconet jag hade i pastan. Var datorn på under åskan?
Såklart var den inte på, annars hade det ju stått att den var på istället för "ikopplad i nätet" stå "igång":)
men, jag kan ha fel.
Pappas iMac dog efter ett åskoväder för några år sedan, det fanns garanti kvar. När han lämnade in den för lagning så slängde de den bara, de lagar inga åskskadade datorer, det är för mycket som kan ha gått sönder... så tyvärr det kan vara vad som helst.
Hos oss lyckades åskan ta sig in i telejacket, genom adsl-modemet till brandväggen, vidare ut på nätverket, genom hubbarna för att till slut pricka min bärbara delldators nätverkskort samt två trådlösa basstationer. De andra nämnda enheterna slogs givetvis också ut.
Åskan är inget kul
Hos oss lyckades åskan ta sig in i telejacket, genom adsl-modemet till brandväggen, vidare ut på nätverket, genom hubbarna för att till slut pricka min bärbara delldators nätverkskort samt två trådlösa basstationer. De andra nämnda enheterna slogs givetvis också ut.
Åskan är inget kul
Guds sätt att säga att Dell är dåligt för dig?
Dags att kontakta hemförsäkringen, den täcker sådana här skador kolla först så inget mer pajade i huset pga åskan t.ex. telefon/video mm allt räknas då som en skada.
Du får bra betala självrisken på en 1-2000:- beroende på försäkringsbolag.
I vårt fall så var det nätdelen i datorn som fick ta stöten.
Bytte den och sen funkade maskinen igen!
Detsamma för mig enda gången en dator gått sönder för mig i åskväder. Det var min gamla SE, och jag slet ett kragg ur en skrotad SE och sedan var allt bra igen.
Jag brukar dra ur både ström och nätverk i åskväder. En smäll skulle kunna bli hemskt dyr.
Jag brukar dra ur både ström och nätverk i åskväder. En smäll skulle kunna bli hemskt dyr.
Hjälper det om man har datorn elansluten med en grendelare som kan stängas av eller måste man dra ur sladden?
Hjälper det om man har datorn elansluten med en grendelare som kan stängas av eller måste man dra ur sladden?
Om blixten kan röra sig ett par hundra meter i luften, så klarar den med lätthet att hitta genom den lilla brygga som en öppen strömbrytare skapar.
Med andra ord: dra ur kontakten.
Om blixten kan röra sig ett par hundra meter i luften, så klarar den med lätthet att hitta genom den lilla brygga som en öppen strömbrytare skapar.
Med andra ord: dra ur kontakten.
Jag brukar resonera så också. Några millimeter kan den nog skutta, men när det är decimetrar så har man sitt på det torra.
Men glöm inte nätverk och ev. modem.
Jag skulle dra ur kontakten för säkerhets skull. Har själv ett åskskydd som säkert egentligen är för klent, men som funkat hittills (det åskar ganska mycket där jag bor).
Men det viktigaste är att dra ur nätverkssladden - slår åskan ner så ligger koppartråden till telejacket närmare markytan, och får alltså mer ström i sig.
Jag hade en gång en iMac, och efter ett åsknedslag visade det sig att spiken gått in via modemet (som klarade sig!), och inne i datorn bränt en USB-port. Dessutom var tangentbordet stendött. Men själva burken levde i högönsklig välmåga!
Man ska alltid dra ut kontakten till dator och tv (även modem...) när det åskar. Jag har alltid gjort det och (o)turligt nog så har våra pc-datorer aldrig gått sönder tack vare åskan.. så om det åskar: dra ut kontakterna.
F
Spikar och nedslag har jag råkat ut för tidigare med resultatet att nätdelar dött men att datorerna i övrigt klarat sig. Nedslag i telenätet har jag brännt modem på men i övrigt, peppar peppar, har alltid själva burkarna överlevt.
Jag håller tummarna!
Har du tur är det endast nätaggregatet som pajat. Antagligen har modemet också gått sönder, och det sitter väl integrerat på moderkortet på iMac, eller?
Det är sällan som hårddisk, cpu, minne och cd går sönder vid åsknedslag. Om du kan få tag på ett helt nätaggregat att testa med, och det endast är det som är trasigt, blir det billigare att köpa ett nytt sådant än att använda försäkringen.
PS. Jag som PC-återförsäljare gillar inte heller Dell, de har endast direktförsäljning.
Må åskan slå ner i alla Dell-datorer.
Måste man ha jordade eluttag i rummet för att t.ex. den där åskskyddade grendosan ska fungera?
Nu verkar familjens QS733 ha fått skrämselhicka av åskan och kolavippat. Det brukar hjälpa att nollställa PMUn genom att trycka på en svart rund vårta på moderkortet, men nu har både jag å morsan tryckt på den där vårtknappen flera ggr (kanske för mkt?) och inget händer. Fler förslag på återupplivning?
Hej
Har inte svarat på ett tag, trodde ingen annan hade gjort det heller, brukar få mail när någon svarat, men det har slutat komma!
Har en annan gammal imac, provar med att flytta över dotterns HD till den och hoppas att det fungerar.
Är det någon som vet om det sitter någon glassäkring innan nätdelen?
Tack för alla svar
F
Hej
Har inte svarat på ett tag, trodde ingen annan hade gjort det heller, brukar få mail när någon svarat, men det har slutat komma!
Har en annan gammal imac, provar med att flytta över dotterns HD till den och hoppas att det fungerar.
Är det någon som vet om det sitter någon glassäkring innan nätdelen?
Tack för alla svar
F
Fixat
Jag tog den gamla HD och flyttade över till en annan gammal imac, HD var ok så allt är löst, resterna av den gamla fick Ragn Sells ( sparde moderkortet för säkerhets skull, vet inte om det klarat sig, hur kollar man det enkelt??)
F
Fixat
Jag tog den gamla HD och flyttade över till en annan gammal imac, HD var ok så allt är löst, resterna av den gamla fick Ragn Sells ( sparde moderkortet för säkerhets skull, vet inte om det klarat sig, hur kollar man det enkelt??)
F
Detta är en sak för din hemförsäkring.
Är det inte lönt att reparera så får du pengar för din trasiga dator.
Mikael