Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med anonym ftp

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har försökt lägga upp en användare för anonym ftp, men får det inte att fungera. Felmedelandet lyder:

"Dec 17 19:58:08 cube ftpd[2101]: GUEST user ftp: can´t chroot to /Users/ftp: Operation not permitted"

Någon som har en aning om vad som kan vara fel?

Har du Telia så tror jag det handlar om att de inte tillåter anonym ftp på servern.

Jag kan ha fel men jag tror det har något med det att göra.

Rätta mig om jag har fel, någon.

/G

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-17 21:09

Nä, jag är nog mer inne på att det handlar om ett lokalt problem. Hur är det med katalogen /Users/ftp?
Finns den? Har den ftp som ägare?

Skulle du kunna specifiera det lite mera?
/Users/ftp?

Nyfiken på min egen /Users/"ftp"

/G

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: HL:
Nä, jag är nog mer inne på att det handlar om ett lokalt problem. Hur är det med katalogen /Users/ftp?
Finns den? Har den ftp som ägare?

Alla instruktioner jag läst säger att den inte ska ha ftp som ägare, men det fungerar inte oavsett vilken ägare mappen har.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-18 14:25
Citat:

quote:Skulle du kunna specifiera det lite mera?
/Users/ftp?

Nyfiken på min egen /Users/"ftp"

Visst! /Users/ftp är den katalog som det hänvisas till i Svens felmeddelande. Anonym FTP-inloggning brukar ordnas genom att man skapar en användare som heter ftp och som har /Users/ftp som hemmapp.

Så förmodligen har du ingen /Users/ftp. (Jag har ingen iallafall.)

Att /Users/ftp inte ska ägas av ftp tycker jag låter konstigt, men vad vet jag... Nån annan kanske har någon idé?

ftpchroot krånglar i senare versioner av OS X (har dock inte provar i Jaguar).
Det gav mig samma felmeddelande vid inloggning som du får, och problemet försvann så fort man slog av ftpchroot för ftp användaren. Detta kan man lösa genom att installera en annan ftp server. Jag installerade Lukemftp och det fungerade bra, men man måste kompilera koden själv. Det var ett tag sedan så jag minns kanske inte alla steg, men jag tror det var i OSX 10.1.2.

Just detta har nog diskuterats tidigare här, så söker du bakåt i tiden lite så finns det mer info.

1
Bevaka tråden