- Marloes
- Medlem ●
- Vaggeryd
Hej alla mac-fantaster!
När jag har praktiserat på dagstidningar har jag använt mig av mac. Till höst ska jag läsa en kurs i multimedia där jag bla få lära mig dreamweaver och photoshop. Min fråga är: om jag i framtiden skulle arbeta som frilansjournalist som säljer artiklar, grafik/illustrationer och bilder, kan man använda sig av både pc och mac? Jag ska inom kort skaffa en bärbar dator. Jag vill hemskt gärna ha tips på vad som är bäst. Powerbook verkar bra, men den är så dyr!!!
Tack på förhand!
Min fråga är: om jag i framtiden skulle arbeta som frilansjournalist som säljer artiklar, grafik/illustrationer och bilder, kan man använda sig av både pc och mac?
Helst inte. Det ger väldigt dålig kharma. Endast Mac rekommenderas, PC används på egen risk.
Jag ska inom kort skaffa en bärbar dator. Jag vill hemskt gärna ha tips på vad som är bäst. Powerbook verkar bra, men den är så dyr!!!
Köp en ibook då då.
Du kan jobba i vilket OS du vill, men om du väljer PC om du startar från scratch slår jag dig på skallen med min typometer. Text kan du förstås lämna i vilket format du vill även om Word- eller rtf-dokument brukar vara det som fungerar oftast.
Bilder och ilustrationer gör du väl i samma program oavsett plattform.
Angående webb har jag ingen aning, men föreställer mig att få tidningar eller magasin köper tjänster som kräver dreamweaver utifrån.
Tack för era svar!
Det lutar nog mot en mac. Jag läste diskussionen om iBook 14" eller Powerbook12" (ung. samma pris) men att göra grafik på en 12" verkar lite liten. Det som övertygar mig att en mac är ett bra val är att läsa alla mac-fantasters inlägg.
En fråga till: för att göra grafik och illustrationer, hur bra är iBook då?
Om du lägger i lite extra RAM i iBooken borde den nog att klara sig fint (kanske 1 Gb eller så). Jag har inte arbetat mycket med iBookar (iBooks?) men både Photoshop, Fireworks och Dreamweaver flyter mycket bra på min Powerbook, även min förra PB som t.o.m var svagare än de nya iBookarna på många punkter.
Jag vet inte hur dagens ibookar är i fråga om dubbla skärmar, men om jag skulle satsa på en 15" PB om jag hade råd. Till den skulle jag köpa en extern skärm på minst 1600x1200. Om jag skulle arbeta med grafisk produktion. Alternativt en G5.
Men jag jobbar med layout och redigering.
Går inte fler och fler tidningar över till Windows?
Oja, det gör dom.. Min pappa är pressfotograf och enligt honom är det pc som gäller i framtiden för branschen, både för skrivande journalister och grafiker mm. Så som jag förstår det är anledningen att PC är bättre ekonomiskt (bättre priser på stora order) plus att macen inte har något/lika stort försprång på PC längre när man snackar om det grafiska.. Alltså: jag är lite på hunters sida.
Synd tycker jag, då jag föredrar mac...
/Jonas
Jag ringde i dag, men alla är på semester. Inte helt oväntad i början på augusti....Jag praktiserade förresten på en tidning i Stockholm som facts-researcher och på en lokaltidning i Skåne som allmänreporter.
Vilka tidningar går över till windows och varför?
Frågar du datorchefer så känner de trycket att välja det som aldrig kan kritiseras: att välja pc (stackare!).
Frågar du användare som bytt till pc är det ingen som jublar.
Frågar du macanvändare är de flesta nöjda.
Frågar du mig: Kör mac men lär dig de småpyssel som ibland krävs för att kunna leverera till köpare med pc (sällan ett problem, såvida du inte ska göra AVANCERADE webproduktioner).
Sveriges största dagstidning, DN, har ekonomiska bekymmer, de bytte i våras till PC, personalen jublar inte enligt min svåger som arbetar där. Den arbetsgivare som inte får med sig medarbetarna när arbetsredskapet ska bytas ut har räknat grovt fel om han tror att han ska vinna något.
Medarbetare i uppror gör inget bra jobb.
sventa46
Läget i dag är väldigt dyster för mac inom media området, Pc tränger in sig över allt och den blir kvar också. De områden Pc idag dominerar nästan 100% är områden där mac var 100% ledande i många år, Tyvärr!
SR, SVT, TV4 m.m. och de flesta större tidningar kör nästan bara på pc idag jämför med 5 – 10 år sedan. Det finns några få öar kvar på tidningarna men de är inte mer några få % jämfört med vad det var ca 10 år sedan. Det är den bistra sanningen i dagens Sverige. Sök här på forumet så hittar du flera tunga tidningar som går över till Pc och lämnar macen. Sedan finns det alltid någon tidning som är kvar på macen, men de tillhör undantagen.
För var Macen totalt överlägsen Pc på alla fronter, medan verkligheten är idag tvärt om. Många macare skulle givet viss inte hålla med om det. Tyvärr vill inte alla se sanningen i vitögat utan vill leva kvar i sin fantasi värld.
Dagens program skiljer sig inte åt i struktur och utseende mellan Mac och Pc versionen av programmet. Sedan är vissa program som t.ex. indesign så mycket bättre än quark i dagsläget att många har bytt till indesign och Pc. Varför Pc? Ju för indesign flyter så mycket bättre på Pc än Mac, vad det beror på kan vi bara spekulera om.
Är det en modern tidning som du [Marloes] kommer att vara kommer du förmodligen se pc uteslutande. Idag kan du göra jobbet lika bra på Pc som på mac, det är bara du själv som sätter gränserna. Är det ekonomi som är liten köp en Pc utan tvekan. Är det så att du har lite mer pengar köp en Mac men förvänta dig inga mirakel med mac än att Os X är ett ypperst fint Os.
Man får hoppas att övergången till Intel innebär en bättre framtid för mac!
Ja ja. Sedan vet vi ju att Hunter78 hänger här på 99mac mest för att predika om hur förträffligt det är med PC. Nu är det till och med så att de tidningar som görs på Mac är omoderna. Alla moderna tidningar görs på PC. Jag trodde att tidningars eventuella "modernitet" hade med journalistik att göra. :eek:
Hunters inlägg är löjligt och dessutom felaktigt. Läs hans tidigare inlägg så förstår man att han inte är något annat än ett troll.
Det är skillnad på att våga se sanningen och diskutera om det än att gömma huvudet i sanden och fortsätta att leva i en fantasivärld!
Jag försöker att vara objektiv, men jag lyckas inte alltid att vara det i alla diskussioner man har här på 99Mac.
Sedan är der konstigt att många av [ Mac Talibaner ] och medlemmarna på 99Mac har en Pc bredvid sin älskning [ Mac ]. Snacka om dubbelmoral.
Varför klagar ni inte på familjen Björnström där alla har en Pc bredvid det borde vara den grövsta synden Sheriff kan ha gjort! Hängning av Sheriffen och hans korrumperade vice sheriffer !! Skojar bara!
Men man kanske inte ska begära för mycket av [ Mac Talibaner ] = Religiösa fundamentalister.
Det är skillnad på att våga se sanningen och diskutera om det än att gömma huvudet i sanden och fortsätta att leva i en fantasivärld!
Jag försöker att vara objektiv, men jag lyckas inte alltid att vara det i alla diskussioner man har här på 99Mac.
Sedan är der konstigt att många av [ Mac Talibaner ] och medlemmarna på 99Mac har en Pc bredvid sin älskning [ Mac ]. Snacka om dubbelmoral.
Varför klagar ni inte på familjen Björnström där alla har en Pc bredvid det borde vara den grövsta synden Sheriff kan ha gjort! Hängning av Sheriffen och hans korrumperade vice sheriffer !! Skojar bara!
Men man kanske inte ska begära för mycket av [ Mac Talibaner ] = Religiösa fundamentalister.
Hmm, men det som du kallar "sanning" är ju helt enkelt inte sant! Givetvis är det många av oss som jobbar med PC burkar. Det är ju trots allt det som oftast finns ute på arbetsplatserna. Om Apple vore så dåliga, skulle vi väl ha PC hemma också? Eller hur? Jag har inget mot argumentation, men när man som du har en dold agenda bakom varannat inlägg så undrar man ju vad du gör här egentligen. Jag vänder mig dessutom mot begreppet mactalibaner.
Jag har ALDRIG stött på så många fanatiska operativsystemsnördar som bland PC folk. De finns överallt. Hela idén om att macanvändare skulle var värre än andra är befängd och felaktig. Dessutom är det ju så att de flesta macanvändare jobbar med PC varje dag och mycket väl vet hur bra det fungerar, däremot är det dessvärre så att de flesta "PC talibaner" aldrig sett en mac annat är i bästa fall på Siba eller Onoff, där de köpte sin senaste Compaq.
--personangrepp borttaget av seniormoderator--
--personangrepp borttaget av seniormoderator--
On topic:
Enligt mig så är Mac fortfarande stort i media, ta till exempel min skola där vi har ett program som heter Mediaprogrammet.
Skolan är känd för att vara lite mer inriktat mot sport, ändå så använder vårat mediaprogram bara Mac. Och det är på gymnasiet, till på köpet i Falun som ligger i PC-Dalarna.
Hmm, men det som du kallar "sanning" är ju helt enkelt inte sant! Givetvis är det många av oss som jobbar med PC burkar. Det är ju trots allt det som oftast finns ute på arbetsplatserna. Om Apple vore så dåliga, skulle vi väl ha PC hemma också? Eller hur? Jag har inget mot argumentation, men när man som du har en dold agenda bakom varannat inlägg så undrar man ju vad du gör här egentligen. Jag vänder mig dessutom mot begreppet mactalibaner.
Jag har ALDRIG stött på så många fanatiska operativsystemsnördar som bland PC folk. De finns överallt. Hela idén om att macanvändare skulle var värre än andra är befängd och felaktig. Dessutom är det ju så att de flesta macanvändare jobbar med PC varje dag och mycket väl vet hur bra det fungerar, däremot är det dessvärre så att de flesta "PC talibaner" aldrig sett en mac annat är i bästa fall på Siba eller Onoff, där de köpte sin senaste Compaq.
[/QUOTE]
--personlig OT-invändning borttagen av seniormoderator--
Varför inte vända på frågan istället! varför har Apple förlorat tronen som världen ledande och bästa samt största dator företaget från början av 80 – 90 talet till att endas vara ca 2,5 – 4 % av markanden under 2000 talet! Om nu Apple är så överlägsen över WinPC varför dominerar inte Apple marknaden som Microsoft gör!
Sedan kanske beror på att jag har märkt att Apple legendariska kvalité som en gång i tiden fanns inte finns längre, leder till att jag inte är världens optimistiska person som sväljer allt vad Apple & Steve säger med huller och bong utan att ifrågasätta överste Prästen Steve jobb.
Om du hade gjort din läxa lite bättre så ser du kanske att jag inte är ensam utan allt fler höjer sina röster ang Apple ( av olika anledningar ).
Sedan att jag har haft 4 Macar ( en imac 20 tum med mopedljud ) i rad med alvarliga fel gör ju knappast att jag blir mer glad över Apple. Jag vill Apple ska vara som de en gång i tiden varit Apple synonym med KVALITÉ vilket jag inte kan säga att det är så idag. Idag är Apple synonym med dålig kvalité, men snygg design!
Sedan är jag långt ifrån den enda person som har massor med problem med Apple bara till att söka här på forumet. Den där dåliga policy som Apple har nu har Apple inte haft tidigare, Varför har man det nu!
Apple har just nu världens bästa operativsystem Os X och design men tyvärr den sämsta hårdvaran och dålig kvalité. Nästan alla nya produkter sedan några år tillbaks dras med ofantliga stora kvalitets problem på sina nya produkter. Jag betalar lätt det dubbla för en mac om den kunde hålla den kvalité som Apple en gång har haft.
Men jag blir mycket upprörd över Apple strategi när man betalar dubbelt så mycket men får hälften så mycket som en hälften så dyr Pc.
Som vanligt så kommer du med påståenden som du inte kan backa upp hur menar du att Apple har den sämsta hårdvaran? Eller att Apples produkter dras med ofantliga problem? Att Apple skulle vara synonymt med dålig kvalité är ju bara ännu ett fånigt uttalande som inte är särskilt sanningsenligt. Visst har Apple haft produkter med barnsjukdomar men vilken tillverkare har inte haft det?
--personlig polemik borttagen av seniormoderator--
P.S 2
Apple har aldrig varit världens största datorföretag.
Som vanligt så kommer du med påståenden som du inte kan backa upp hur menar du att Apple har den sämsta hårdvaran? Eller att Apples produkter dras med ofantliga problem? Att Apple skulle vara synonymt med dålig kvalité är ju bara ännu ett fånigt uttalande som inte är särskilt sanningsenligt. Visst har Apple haft produkter med barnsjukdomar men vilken tillverkare har inte haft det?
--personlig polemik borttagen av seniormoderator--
P.S
Apple har aldrig varit världens största datorföretag.
Jasså bevisa mig motsatsen!
Okej kanske inte störs i bemärkelsen fysiskt med sålda enheter utan mer åt inflytelserikt!
Om man tittar på andra dator märken kan du se att t.ex. Dell, Hp, fujitsu-siemens m.m. har ofantligt mycket större kvantiteter än Apple har, klart de har problem med sina enheter, men inte i förhållande mellan antal sålda enheter och antal nya enheter i % till storleken och antal totalt sålda enheter.
Om du jämför hur kvalitén var tidigare och nu ser du en försämring av kvalitén.
Jasså bevisa mig motsatsen!
Okej kanske inte störs i bemärkelsen fysiskt med sålda enheter utan mer åt inflytelserikt!
Om man tittar på andra dator märken kan du se att t.ex. Dell, Hp, fujitsu-siemens m.m. har ofantligt mycket större kvantiteter än Apple har, klart de har problem med sina enheter, men inte i förhållande mellan antal sålda enheter och antal nya enheter i % till storleken och antal totalt sålda enheter.
Om du jämför hur kvalitén var tidigare och nu ser du en försämring av kvalitén.
Nej jag ser ingen försämring av Apples kvalité snarare tvärtom och då har jag haft och jobbat med macar i nästan 15 år. Powermac G5 t.e.x. håller ypperlig kvalité liksom iPod/iMac/Powerbook o.s.v.
Att Apple skulle ha större kvalitetsproblem än Dell HP och FS har du förstås en källa till? Såg på zdnet att Dell bl.a. återkallat 4 miljoner nätadapters.
Men jag blir mycket upprörd över Apple strategi när man betalar dubbelt så mycket men får hälften så mycket som en hälften så dyr Pc.
Men hur förklarar du då att en itxminipc i Mac mini stil kostar nästan det dubbla mot Mac mini och har sämre prestanda? Eller att en dubbelprocessor märkes PC kostar ungefär lika mycket som en Powermac G5 DP utan att ha bättre prestanda?
Men hur förklarar du då att en itxminipc i Mac mini stil kostar nästan det dubbla mot Mac mini och har sämre prestanda? Eller att en dubbelprocessor märkes PC kostar ungefär lika mycket som en Powermac G5 DP utan att ha bättre prestanda?
Bevisa att den inte är bättre i rå prestanda! Kom med fakta!
Vad jag kan se så visar många stora sajter som är erkända för bra prestanda tester att en Pc i 20000 kr klassen slår PowerMacen dual G5 2.7 som är i ( 30000 + ) klassen i photoshop Ironiskt nog när photoshop var skapat för mac.
Se http://www.driverheaven.net/showthread.php?t=69116
Där finns maskiner som inte kostar mer än 13000 – 16500 kr som är snabbare än Powermacarna G5 Dual serien.
Vill du har mer så säg till har många sajter som visar samma sak Att Pc är starkare än mac i ren rå kraft, så lägg ner innan du gör bort dig !
I photoshop slår en P4 3.8 Ghz med 2GB ram en powerMac G5 dual 2,5 och 2.7 enligt vilket P4 kostarde totalt 19000 Kr medan en dual G5 2.7 kostar med samma konfig lätt mycket mer!
Bevisa att den inte är bättre i rå prestanda! Kom med fakta!
Vad jag kan se så visar många stora sajter som är erkända för bra prestanda tester att en Pc i 20000 kr klassen slår PowerMacen dual G5 2.7 som är i ( 30000 + ) klassen i photoshop Ironiskt nog när photoshop var skapat för mac.
Se http://www.driverheaven.net/showthread.php?t=69116
Där finns maskiner som inte kostar mer än 13000 – 16500 kr som är snabbare än Powermacarna G5 Dual serien.
Vill du har mer så säg till har många sajter som visar samma sak Att Pc är starkare än mac i ren rå kraft, så lägg ner innan du gör bort dig !
Orkade inte läsa hela testtråden men macarna gjorde vad jag såg rätt bra ifrån sig prestandamässigt och kopplat med OSX stabilitet och andra fördelar så är G5:orna inte något dåligt val snarare tvärtom.
De dubbelprocessorpcs du nämner för 13000 är knappast märkes PCs.
Dual G5 2.7 Ghz kostar inte 30.000+ snarare så kostar de i realiteten runt 25.000:- ink. moms.
Orkade inte läsa hela testtråden men macarna gjorde vad jag såg rätt bra ifrån sig prestandamässigt och kopplat med OSX stabilitet och andra fördelar så är G5:orna inte något dåligt val snarare tvärtom.
De dubbelprocessorpcs du nämner för 13000 är knappast märkes PCs.
Dual G5 2.7 Ghz kostar inte 30.000+ snarare så kostar de i realiteten runt 25.000:- ink. moms.
Jasså vad jag kan se på Applestor.se så kostar en Dual G5 2.7 med likvärdig konfig och garantier som (min Pc 3.8 Ghz med 2Gb Ram för 19000 Kr ) ca 35 - 37000 Kr vilket är ca 18000 Kr mer men det gör ju inget!
Sedan presterade en dual G5 2.5 ca 283 sec medan min ca 170 ses
Där finns datotrer som är mer än 1 -2 år gamla som presterar bättre en en dual G5 2.5 Ghz PowerMac.
Upp till bevis Jazzper!
Jasså vad jag kan se på Applestor.se så kostar en Dual G5 2.7 med likvärdig konfig och garantier som (min Pc 3.8 Ghz med 2Gb Ram för 19000 Kr ) ca 35 - 37000 Kr vilket är ca 18000 Kr mer men det gör ju inget!
Sedan presterade en dual G5 2.5 ca 283 sec medan min ca 170 ses
Där finns datotrer som är mer än 1 -2 år gamla som presterar bättre en en dual G5 2.5 Ghz PowerMac.
Upp till bevis Jazzper!
Vem har sagt att man måste köpa x-minne och större hårddisk på Applestore som är rätt dyra på minne och större hårddiskar precis som Dell m.fl. ? Du försöker medvetet få upp priset på macarna och hålla ned på PC priserna vilket är ganska korkat och lätt genomskådat.
Att det finns datorer som är äldre som presterar bättre än en G5 2.5Ghz är kanske inte så konstigt G5 2.5Ghz är ju själv en över ett år gammal modell.
Vem har sagt att man måste köpa x-minne och större hårddisk på Applestore som är rätt dyra på minne och större hårddiskar precis som Dell m.fl. ? Du försöker medvetet få upp priset på macarna och hålla ned på PC priserna vilket är ganska korkat och lätt genomskådat.
Att det finns datorer som är äldre som presterar bättre än en G5 2.5Ghz är kanske inte så konstigt G5 2.5Ghz är ju själv en över ett år gammal modell.
Jag tog minnes priset från JMEData!
Ja men det finns datorer som kostar 13000 - 16000 kr som presterar bättre en en dual G5 2.7 för 27000 kr i grund utförande!
Vad jag vet så slutade dual 2.5 att tillverkas i april 2005 då är det bara 4 månader gammal dator vad jag vet!