Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mediabranchen; Mac eller PC?

Tråden skapades och har fått 239 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av stfm:

Apple har inte sämst kvalitet. Att andra har sämre kvalitet gör ju inte att de som haft problem med Apples datorer gladare, men faktum är att det kan bli svårt att hitta någon tillverkare som levererar helt felfria produkter jämt. Trenden går mot mindre och mindre kvalitetstester, vilket är väldigt tråkigt. Min erfarenhet är att Japanska produkter i allmänhet är bäst testade. Sony, Panasonic etc.

Microsoft har en annan affärsmodell, som har visat sig effektiv om man vill ha en monopolliknande situation. Det är hela förklaringen, plus att Apple länge låg tekniskt efter, eller snarare var allt för annorlunda. Jag tror att Apple kommer ta tillbaka lite av kakan kanske, men aldrig komma upp i tio procent.

Apple har satsat för dåligt på sina business-kunder och haft en snobbig attityd rent allmänt. Det är en anledningt till att de flesta vände dem ryggen. Apple har bara lyssnat på Apple. Microsoft har nästan bara lyssnat på kunderna, vilket lett till ett väldigt splittrat system men stor framgång.

Tyvärr men det är nog sant som du säger STFM!

• Oregistrerad
  • 2005-08-07 01:45

Hunter, om du nu är så bitter mot Apple, varför kan du inte bara lägga ner Macintosh och bespara oss dina poster?
Vi vet att Apple inte är perfekta - det är inte någon - men vi vet hur PC och allt som det innebär är, eftersom det är runt omkring oss i vårat samhälle.
Apple är inget företag som satsar dyra pengar på marknadsföring utan de lägger pengarna på saker som att utveckla nya idéer och komma fram med snygga designer (som PC-världen snabbt tar efter).
Microsoft satsar enormt på marknadsföring och att klamra sig fast vid sitt monopol samt göra livet surt för andra (tänk Be).

Apple har lägre antal DOAs (Dead On Arrival) än andra företag (det har varit uppe förut med källor och allt, något som du verkar sakna).

Jag kan säga att varken jag eller min familj har någonsin haft problem med mjukvara eller hårdvara från Apple.
Våran första PC dog dock efter ett halvår.
Du kanske har fått problem med Apples hårdvara, kontakta Apple och skriv en tråd om du känner för det, men starta inte någon anti-applekampanj som skadar forumet, för vi är inte intresserade!

Ursprungligen av ptr:

Hunter, om du nu är så bitter mot Apple, varför kan du inte bara lägga ner Macintosh och bespara oss dina poster?
Vi vet att Apple inte är perfekta - det är inte någon - men vi vet hur PC och allt som det innebär är, eftersom det är runt omkring oss i vårat samhälle.
Apple är inget företag som satsar dyra pengar på marknadsföring utan de lägger pengarna på saker som att utveckla nya idéer och komma fram med snygga designer (som PC-världen snabbt tar efter).
Microsoft satsar enormt på marknadsföring och att klamra sig fast vid sitt monopol samt göra livet surt för andra (tänk Be).

Apple har lägre antal DOAs (Dead On Arrival) än andra företag (det har varit uppe förut med källor och allt, något som du verkar sakna).

Jag kan säga att varken jag eller min familj har någonsin haft problem med mjukvara eller hårdvara från Apple.
Våran första PC dog dock efter ett halvår.
Du kanske har fått problem med Apples hårdvara, kontakta Apple och skriv en tråd om du känner för det, men starta inte någon anti-applekampanj som skadar forumet, för vi är inte intresserade!

Det var inte meningen sorry! Vi har en mac mini som funkar felfritt likaså 2 st ipods!

--OBS! Inlägg i egenskap av seniormoderator--

Skärpning tack!

Lägg av med plattformskrig, personangrepp och pajkastning. Kan ni inte diskutera sakligt och ge frågeställaren seriösa infallsvinklar så låser vi tråden.

--

Senast redigerat 2005-08-07 06:38

Rönnbäck: Jag tycker att ribban ligger väl lågt vad gäller personangrepp. Mitt "personangrepp" bestod i att undra vad Hunter78 gör här egentligen, med ett tillägg "du är ju tamejfan otrolig". Jag kanske borde skrivit "det du sktiver är tamejfan otroligt"? Eller vari ligger "personangreppet"?

Visar inte resten av diskussionen efter mitt CENSURERADE inlägg att jag har rätt?

• Medlem
  • Härryda
  • 2005-08-07 10:20

Humm, här går det hett till..
Hunter har gjort ett bra jobb, ensam mot flera som inte delar hans åsikter, eller mina för den delen.

OS X är världens bästa, vackraste och underbaraste operativsystem! Tyvärr är inte burkarna de är inlåsta i lika underbara och bra. Men de e jäkligt snygga!
Mac har halkat efter PC:ns prestanda i hårdvaran, det är i alla fall min uppfattning.

Hunter har lagt upp mängder av bevis som stödjer det och jag tycker mig märka att andra som inte håller med honom blir allt mer desperata och försöker med en del långsökta argument, och de har även fått en del "personangrepp" och dylikt bortredigerat.

Intel till Mac: Jag är övertygad om att när den dagen komer då Intel-processorerna sitter i alla nya Macar kommer trenden att vända. Då kommer Macarna förhoppningsvis att ha inte bara världens bästa OS, utan även den maskinvara som krävs för att återta marknadsandelar.
Jag ser fram emot den dagen!

Tills dess får vi hoppas på att iPoden:s försäljningssiffror kommer att fortsätta att hålla Apples ekonomi på benen, som den delvis gör idag.

Länge leve Mac!

/Jonas

"jag kan säga att varken jag eller min familj har någonsin haft problem med mjukvara eller hårdvara från Apple.
Våran första PC dog dock efter ett halvår."

Att mac skulle vara kvalitetsmässigt bättre än en pc tror jag är ett tvivelaktigt påstående!
Jag har haft 3 Ibooks som moderkorten pajade på , till slut gav Apple mig en ny modell utan extra kostnad.

Det är väl bara att konstatera att i all produktion blir det fel ibland oavsett om det är pc eller mac.

Prestanda eller inte.

Jag jobbar fortfarande bättre med en Mac än med en PC bestyckad med windows.
Bara en sån sak som exposé gör mycket för "helheten" i prestandan. Visst det kanske tar tid att köra filter X eller Y, men det tar jag in på min egen produktivitet genom hela steget från skiss till färdig produkt. Måste erkänna att jag jobbar bättre på min 12" Powerbook än vad gjorde med min Dual Opteron. Mest pga av Exposé,

Nu kanske det här är en klyscha, men prestandan är inte allt. Se till helheten istället för att stirra dig blind på siffror. Jag kan ju påpeka att Sveriges största kvällstidning fortfarande kör Mac. Har själv praktiserat där mycket. Och sen de bytte från OS9 till X så har produktiviteten ökat nåt enormt.

Summasummarum: Jag jobbar bättre på Mac, jag får mer gjort även ifall jag har sämre prestanda rent hårdvarumässigt. Det om något bevisar OSX prestanda? Som Steve sa, Apple är Mac OS X. Sen vad det sitter för proppar kan man ifrågasätta, men han har en poäng i sitt uttalande.

Sen kan du (Hunter76) trösta dig med att om ett år eller 2 så får du också ha en ultramegahyper snabb 3.8645ghz dual quadcore med äpplemos. Då får du din prestanda, SAMT Mac OS X. Eller kommer du fortfarande kritisera apple för dålig prestanda? Nästa flejmwar kanske blir Vista vs Leopard. Eller?
/Joakim

Ursprungligen av Joakim Halvarsson:

Prestanda eller inte.

Sen kan du (Hunter76) trösta dig med att om ett år eller 2 så får du också ha en ultramegahyper snabb 3.8645ghz dual quadcore med äpplemos. Då får du din prestanda, SAMT Mac OS X. Eller kommer du fortfarande kritisera apple för dålig prestanda? Nästa flejmwar kanske blir Vista vs Leopard. Eller?
/Joakim

Jag säger bara att Os X är det bästa som finns och om nu allt går fint med bytet till Intel och hastigheterna kommer att vara så bra som dagens Demo (utvecklings maskinerna) från Apple så är Apple åter igen på toppen, och nu inte bara i Os utan på hårdvaran också ( förutsättning att Apple uppdatera med jämna mellanrum )

Mina tidigare inlägg vill vissa att något är fel med Apple om så många väljer bort Apple trots det överlägsna Os X. Företag inom media, film, Musik väljer Windows och PC inte för att det är ett sämre val och att det är en skillnad i prestanda på några få % mellan mac och Pc.
Jag köper inte de argumentet helt enkelt. Det måste ligga fler orsaker till att kreativa människor ( oftast med stora plånböcker ) byter ner sig till WinPc bara för priset skull nä jag skulle inte tro det!

Nu har Apple en möjlig väg ut med Intel att fixa upp sitt ryktet och sakta komma igen på områden där den en gång i historien var stor om inte dominerande. Man kan även i framtiden kanske erbjuda AMD vem vet Apple har chockat oss förr.

Ett annat tanke är nu Pc var så himla dåligt jämfört med Mac så skulle man inte bytt ner sig från Mac till Pc rent logiskt tänkande.
Men jag vet att det finns folk inom Media, Film och musik som fortfarande kör Mac men den skara människor blir allt minde. Om nu InteMac inte blir en hitt ja då ser det mörkt ut för Apple som Datorleverantör.
Vi såg att Apples mjukvara fungerade bättre på en Apples utvecklings maskinerna än på Apples egna dual G5 är inte det en stark signal om vad som pågår!

Slut tjatat av mig ang Mac Vs Pc utan nu måste det bara lyckat för Apple och Intel annars kanske Apple blir ett rent mjukvara företag som Microsoft.
Då dör en fin tradition ang design, ifall man kommer till den punkten!

• Medlem
  • Härryda
  • 2005-08-07 14:48
Ursprungligen av Joakim Halvarsson:

Prestanda eller inte.

Jag jobbar fortfarande bättre med en Mac än med en PC bestyckad med windows.
Bara en sån sak som exposé gör mycket för "helheten" i prestandan. Visst det kanske tar tid att köra filter X eller Y, men det tar jag in på min egen produktivitet genom hela steget från skiss till färdig produkt. Måste erkänna att jag jobbar bättre på min 12" Powerbook än vad gjorde med min Dual Opteron. Mest pga av Exposé,

Nu kanske det här är en klyscha, men prestandan är inte allt. Se till helheten istället för att stirra dig blind på siffror. Jag kan ju påpeka att Sveriges största kvällstidning fortfarande kör Mac. Har själv praktiserat där mycket. Och sen de bytte från OS9 till X så har produktiviteten ökat nåt enormt.

Summasummarum: Jag jobbar bättre på Mac, jag får mer gjort även ifall jag har sämre prestanda rent hårdvarumässigt. Det om något bevisar OSX prestanda? Som Steve sa, Apple är Mac OS X. Sen vad det sitter för proppar kan man ifrågasätta, men han har en poäng i sitt uttalande.

/Joakim

Precis!
Världens bästa OS och effektivaste i en datorburk som kan bli ännu bättre genom att fixa hårdvaran.

/Jonas

Ursprungligen av JonasV:

Precis!
Världens bästa OS och effektivaste i en datorburk som kan bli ännu bättre genom att fixa hårdvaran.

/Jonas

Japp

Det roliga är att Os X funkar bättre på Apples utvecklings maskinerna ( Demo ) med Intel 3.6 Ghz och 2GB ram och ett Intel integrerat grafikkort än en standard Dual G5 vilket är skrämmande.
Detta enligt info from utvecklarna som testat de där IntelMacs maskinerna.

Man får hoppas nu att det blir bara framgång med Intel Macarna samt att kvalitén på produkterna kommer att öka, för då har inte Microsoft mycket att sätta emot Apple och Intel! Microsoft största allierade blir Microsoft största fiende, gött!

Fick mig att tänka på något roligt i bibeln: Herren vänder något ont till något gott!
Lite sjuk jämförelse!

• Medlem
  • Härryda
  • 2005-08-07 15:11
Ursprungligen av Hunter78:

Japp

Det roliga är att Os X funkar bättre på Apples utvecklings maskinerna ( Demo ) med Intel 3.6 Ghz och 2GB ram och ett Intel integrerat grafikkort än en standard Dual G5 vilket är skrämmande.

Man får hoppas nu att det blir bara framgång med Intel Macarna samt att kvalitén på produkterna kommer att öka, för då har inte Microsoft mycket att sätta emot Apple och Intel! Microsoft största allierade blir Microsoft största fiende, gött!

Det bådar alltså riktigt gott!
Kan knappt vänta att köpa en med Intel-CPU.
Synd att det dröjer så lång tid bara..

Må gott
/Jonas

Ursprungligen av JonasV:

Det bådar alltså riktigt gott!
Kan knappt vänta att köpa en med Intel-CPU.
Synd att det dröjer så lång tid bara..

Må gott
/Jonas

Förhoppningsviss kan du köpa en Intel baserad Mac redan sommaren 2006!

• Medlem
  • Härryda
  • 2005-08-07 15:20

Förhoppningsviss kan du köpa en Intel baserad Mac redan sommaren 2006!

Hehe, jaa. Det är det jag säger, det är nästan ett år dit.. Och sedan finns det tyvärr alltid en benägenhet av lanseringsdatum att skjutas upp..

/Jonas

Japp

Fick mig att tänka på något roligt i bibeln: Herren vänder något ont till något gott!
Lite sjuk jämförelse!

Vilka bänkmärken har du tittat på angående utvecklingsmakinerna? Surfat runt lite men hittar inte så mycket matnyttigt...

Japp

Du har återigen fel demo-Intelburkarna är inte snabbare än Dual G5 http://ladd.dyndns.org/xbench/merge.xhtml?doc1=126277&doc2=125979

Ursprungligen av jazzper:

Du har återigen fel demo-Intelburkarna är inte snabbare än Dual G5 http://ladd.dyndns.org/xbench/merge.xhtml?doc1=126277&doc2=125979

Ja jag misstänkte att det var något lurt när han inte svarade på min fråga...

Jasså du kanske ska läsa testet noggranare för Pc vinner 20 - 19 Mac men det gör inget om du inte orkade läsa allt!

Tänk att det är bara en Intel Cpu mot två G5 vilket gör det lite orättvist men men man kan inte få allt!
Tänk också att det inte är en topp of the Line Cpu utan en standard som man tar upp här i testet.
Det kan ta en Pentium D eller en Extrem på 3.73Ghz Alt 3.8 Ghz så blir det ännu större skillnad.

Senast redigerat 2005-08-07 23:33
  • Medlem
  • Härryda
  • 2005-08-07 23:25

Jasså du kanske ska läsa testet noggranare för Pc vinner 20 - 19 Mac men det gör inget om du inte orkade läsa allt!

En sak bara.. Räknar man ett poäng per vunnet värde..? Inte genomsnittet på alla värden..? Eller så är jag kanske ute och cyklar.. : /

ha det fint

/Jonas

Men snälla Hunter jag trodde du kunde något om datorer? På de flesta av de viktigaste testmomenten så är det ju ingen match. 134 för macppc vs 21 för intel vad gäller CPU talar sitt tydliga språk. Det Intelmacen presterar bra på är disktesterna och vissa av grafiktesterna.

• Medlem
  • Härryda
  • 2005-08-07 23:36

Men snälla Hunter jag trodde du kunde något om datorer? På de flesta av de viktigaste testmomenten så är det ju ingen match. 134 för macppc vs 21 för intel vad gäller CPU talar sitt tydliga språk. Det Intelmacen presterar bra på är disktesterna och vissa av grafiktesterna.

Håller med..
Något som kanske skall tas i åtanke är att det är en prototyp.
Förhoppningsvis är det en oslipad diamant som Apple kommer att fixa till releasen..

ha det fint
/Jonas

Ursprungligen av JonasV:

Håller med..
Förhoppningsvis är det en oslipad diamant som Apple kommer att fixa till releasen..

ha det fint
/Jonas

Håller med dig Jonas, inte nog med det så får macen totalt set pisk av en prototyp med standar komponenter, det visar att G5 lever ett farligt liv. För när Apple har finslipat intel macen och med rätt drivrutiner och ett bra grafikkort så kan du ge dig f*n på att resultatet blir mycket annorlunda fördel för Intel!

• Medlem
  • Härryda
  • 2005-08-07 23:54

Håller med dig Jonas, inte nog med det så får macen totalt set pisk av en prototyp med standar komponenter, det visar att G5 lever ett farligt liv. För när Apple har finslipat intel macen och med rätt drivrutiner och ett bra grafikkort så kan du ge dig f*n på att resultatet blir mycket annorlunda fördel för Intel!

Vad jag menade med "Håller med.." är det faktum att PPC-cpu:n faktiskt spöar Intels rätt så fett.. Och då behöver man räkna med, som du säger, att PPC har ett försprång pga dual-cpu..
Men tyvärr kan inte en sådan fet förlust skyllas på det.

Och då hoppas jag just på att IntelMac:en är en oslipad pärla.

PS. tänk va off-topic allt kan bli... (Topic: "Mediabranschen; Mac eller PC", inte "IBM eller Intel"

ha det fint
/Jonas

Ursprungligen av JonasV:

Håller med..

ha det fint
/Jonas

Visst men jag ville bara påvisa hur snett ute Hunter är när han hittar på..

Visst men jag ville bara påvisa hur snett ute Hunter är när han hittar på..

Hur kan jag var fel ute när Intel vinner totalt sett på testet när det dessutom är en prototyp. Det är ju förnedrande för G5 att bli slagen av en prototyp och standard cpu från Intel. Många av testerna vinner G5 med minsta möjliga marginal men det kanske du inte la märke till!

Hur kan jag var fel ute när Intel vinner totalt sett på testet när det dessutom är en prototyp. Det är ju förnedrande för G5 att bli slagen av en prototyp och standard cpu från Intel. Många av testerna vinner G5 med minsta möjliga marginal men det kanske du inte la märke till!

Hunter du missade tydligen att kolla på totalresultatet MacPPC 110 vs 50 för MacIntel. Ganska tydligt övertag för MacPPC....

Hunter du missade tydligen att kolla på totalresultatet MacPPC 110 vs 50 för MacIntel. Ganska tydligt övertag för MacPPC....

För en prototyp och singel Standard cpu, vänta till intel macen är finslipad så ska du se!

Dessutom har de fel fakta om PowerMacen den har inte 1GHz Systembuss utan 1.35 Ghz så det testet tar jag med en nypa salt!

Dessutom har de fel fakta om PowerMacen den har inte 1GHz Systembuss utan 1.35 Ghz så det testet tar jag med en nypa salt!

Förstår att du vill bortförklara klavertrampet men det är väl en extrem liten petitess du skyller på?

Förstår att du vill bortförklara klavertrampet men det är väl en extrem liten petitess du skyller på?

Okej vissa men fler tester som är oberoende av varandra på Att PowerMac vinner jag har visat på 2 st där macen inte vinner över Pc !

Dessutom är testet inte gjort på rättvisa grunder, men det är en annan sak!

Dessutom är testet inte gjort på rättvisa grunder, men det är en annan sak!

Men det var ju du som skrev att Intelmacprototyperna krossade Dual G5 nyss.....

Bevaka tråden