- Hunter78
- Medlem ●
- Malmö
Lite underligt att du säger att du jobbar med musik på mac men du verkar inte känna till Core Audio och Latency m.m. det är ju grundkunskap.
Var har jag sagt det ! använder Cubase SX 1,2,3 innan SX så var det VST m.m.
Du ifrågasatte ju Core Audios fördelar tidigare det gör man inte om man vet hur bra det fungerar.
Jag har än inte lyckat att använda Core Audios fullt ut och där med inte kunnat utvärdera det än!
Jag jobbar mest med Cubase serien men det kanske du inte har förstått än!
Jag har än inte lyckat att använda Core Audios fullt ut och där med inte kunnat utvärdera det än!
Jag jobbar mest med Cubase serien men det kanske du inte har förstått än!
"Jobbar" du med Cubase på mac så borde du känna till Core Audio.....
"Jobbar" du med Cubase på mac så borde du känna till Core Audio.....
Vad jag vet så har inte Pc Core Audio! macen har jag använt framförallt varit video och DVD sidan! Vet att det finns Core Video på macen har provat det!
Vad jag vet så har inte Pc Core Audio!
Fast du skrev ju " jodå håller på med Video, musik och 3D Cad, kör det på både Mac G3, G4, G5 och Pc !"
Du kör alltså musik både på PC och mac och känner inte till Core Audio? Eller?
Ledsen men det märks inte. Du verkar inte ha någon större erfarenhet av att jobba praktiskt med datorer med tanke på dina märkliga uttalanden. Angående texten så missförstod du som sagt att jag refererade till samme testares separata test av Dual G5 2.7Ghz ett test som du tydligen inte hittade....
Nu handlar det om Fakta inte hur man jobbar med en dator för det är högst subjektivt hur man upplever sin arbetsredskap. Det finns många som tycker att Macen är bättre men minst lika många som tycker Windows och Linux.
Nu talar vi om detta testet där får PowerMacen Pisk av Dellen som är biligare och snabbare, men även av Box 7400 som är nästan dubbelt så snabb vad PowerMacen G5 dual 2.7 Ghz är. Det är fakta!
Nej det är inte alls fakta utan vad du tror dig ha läst kolla igen så är det ganska uppnbart att skillnaderna inte är så stora som du påstår. Med lika snabb hårddisk(ar) i macen som i Boxx så skulle skillnaderna varit ännu mindre.
Nej det är inte alls fakta utan vad du tror dig ha läst kolla igen så är det ganska uppnbart att skillnaderna inte är så stora som du påstår. Med lika snabb hårddisk(ar) i macen som i Boxx så skulle skillnaderna varit ännu mindre.
Upp till Bevis
Det spelar inte roll Dellen var billigare och snabbare än powermacen! box7400 var dubbelt så snabb i del tester och totalt snabbare än powerMacen g5 Dual 2.7.0 Box 7400 var också dyrare än PowerMacen.
Upp till Bevis
Det spelar inte roll Dellen var billigare och snabbare än powermacen! box7400 var dubbelt så snabb i del tester och totalt snabbare än powerMacen g5 Dual 2.7.0 Box 7400 var också dyrare än PowerMacen.
Orkar inte ta ett varv till men om du går till http://www.digitalproducer.com/articles/viewarticle.jsp?id=32951-1 och kollar ordentligt ( för en gångs skull ) så ser du att Dell inte var snabbare på allt än Dual G5 2.7Ghz trots att Dellen hade RAID. Priserna stämde som sagt inte heller.
Orkar inte ta ett varv till men om du går till http://www.digitalproducer.com/articles/viewarticle.jsp?id=32951-1 och kollar ordentligt ( för en gångs skull ) så ser du att Dell inte var snabbare på allt än Dual G5 2.7Ghz trots att Dellen hade RAID. Priserna stämde som sagt inte heller.
Det finns ingen dator som vinner i allt!
"Read ’em and weep, McWhiners, because your baby got beaten, again, in a non- After Effects benchmark—that’s optimized for the G5—by a score of 40 seconds for the Mac, 21.1 seconds for the PC"
Macen får stryk av pc i G5 optimerat test Snyggt!
Det finns ingen dator som vinner i allt!
"Read ’em and weep, McWhiners, because your baby got beaten, again, in a non- After Effects benchmark—that’s optimized for the G5—by a score of 40 seconds for the Mac, 21.1 seconds for the PC"
Macen får stryk av pc i G5 optimerat test Snyggt!
Återigen så blandar du ihop korten den PCn (Boxx) kostar 15.000 mer än macen och hade antagligen RAID diskar. Ändå slog macen Boxx i ett flertal andra testmoment.....
Verkar som om diskussionen gått ifrån huvudämnet en aning men ändå är den bitvis intressant.
Förresten vad jobbar Hunter med? Vore bra att veta, eftersom han verka ha en något speciell inställning till datorer som arbetsredskap.
Att en Dell är snabbare än en Mac skiter jag i, den kan inte köra osx.
Det som är intressant för mig Hunter78, är att du säger att de intel-tvecklingsburkar med halvbra processor och kasst grafikkort som finns ute redan är snabbare än existerande G5-dubbelproppare. Det gillar jag eftersom jag gärna har en osx/mac-burk med mer kräm.
Så ditt påstående stämmer alltså inte? Jag har då inte sett något som visar det.
Jag palllade inte läsa hela trråden - men media/reklam/design världen kör företrädelsevis på mac - detta på grund av den höga stabiliteten trots "ovana" användare, samt att det är skitsnygga grejer,och bra..... , man kan visst få en PC som inte strular - men det kräver en van användare, eller en nazi-itkille/tjej som begränsar alla dina behörigheter.
Sen är det inte konstigt att tidningar köper PC i vissa fall - jag själv skulle gjort det om det var tillräckligt många anställda - jag får en dell klient till ett nätverk för 1500 spänn exmoms - det hittar jag inte någon mac för. Sen skulle jag inte föredra det...
Hypo....
om vi var tio anställda - uteslutande Mac
om vi var 100 anställda, skulle all Backofficepersonal få nöja sig med PC, på grund av priset...
Nu är vi inte ens 10 så problemet har inte uppstått här överhuvudtaget.
/Tangen
Jag vill ta tillfället i akt att påminna debattörerna om två stycken ur våra forumregler , innan tråden går helt över styr.
Från punkt ett:
• Var trevlig och respektera andras åsikter. Det är i princip omöjligt att vinna en diskussion i ett forum, inse att många andra inte tycker som du.
• Det är inte tillåtet att varken skapa eller sprida uttalanden som är stötande eller ärekränkande.
7. Datorkrig är inte tillåtet. 99mac är skapat av Macanvändare för Macanvändare i en värld som domineras av PC. 99mac är inte rätt plats att argumentera för att byta till PC eller hetsa till diskussioner om respektive datorplattforms förträfflighet. Om du föredrar att diskutera PC hänvisar vi till vår forumkollega SweClockers.
Låter bra, men e nyfiken, skulle man kunna få kolla på siffrorna..? Finns de på nätet..?
En fråga till: jobbar du på sydsvenskan..?
Japp.
Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet, Sydsvenskan, GTPosten även Koncernen Norrköpings tidning m.m.
Det här är några tidningar där Pc är dominerande, där finns fler som är på väg att bytta till Pc men inte gjort detta fullt ut än.
Jag har skalat bort det som inte berör plattformsvalet:
> Pressrelease
>
> Indesign går om Quark på tidningsredaktionerna
>
> Än så länge dominerar Quark som layoutprogram på svenska
> tidningsredaktioner. Men inom ett år kommer Indesign att gå om. Det
> visar
> A4:s undersökning.
>
> A4 har frågat 100 svenska magasin med en upplaga på minst 25000 ex per
> utgåva om vilket operativsystem och layoutprogram de använder idag,
> och vilket de räknar med att använda om ett år.
> Lojaliteten till Mac respektive PC är orubblig. Femton procent av de
> tillfrågade använder Windows, och räknar med att göra det även om
> ett år.
> Inte heller några av Mac-användarna räknar med att byta.
>
> Däremot tänker OS9-användarna i hög grad byta till OSX. OS9 kommer
> att vara i stort sett borta om ett år, enligt svaren på undersökningen.
>
> Fakta om undersökningen
> ==================
>
> Intervjuerna har skett per telefon under tiden 7 juni till 9 juni
> 2005.
> Undersökningen är gjord av A4.
> 189 är antalet tidningar som vi har sökt
> 100 svar
> Urvalet är för litet för att reslutatet ska kunna anses vara
> statistiskt säkert.
>
> 89 gör layout på redaktionen
> 11 använder byrå eller frilansare
>
> Operativsystem nu:
> OS9 17%
> OSX 59%
> Win 15%
> Vet ej 9%
>
> Operativsystem om ett år:
> OS9 2%
> OSX 74%
> Win 15%
> Vet ej 9%
>
> Bytare:
> Alla 15 som byter från OS9 räknar med att byta till OSX, ingen till
> Windows.
> Ingen byter från OS9/OSX till Windows.
De flesta du räknar upp är tidningar som går rätt dåligt ekonomiskt kanske förståeligt att de måste spara.
Aftonbladet som är en av Sveriges framgångsrikaste och lönsamma tidningar satsar dock stenhårt på macar......
De går inte direkt lysande svenska Dagbladet gick 19 miljoner back och Sydsvenskan hade en vinst på 6 miljoner 2004 både får väl dessutom en hel del presstöd fortfarande.
Tidningarna går inte så himla dåligt. SvD har vänt, Expressen likaså. GP går lite knackigt såvitt jag vet, men Sydsvenskan är inte på något sätt i kris.
Man ska komma ihåg att det i Bonnier dagstidningar består av mer än bara dagspress i Sverige. Pressens Bild, Bold Printing group och ett antal tidningar runt Östersjön är också med. City finns nog mest till för att ge Metrro en match om annonsörerna. Då kan man ta en förslust. DN är ett visserligen ett sorgebarn.
http://www.presstodsnamnden.se/Presstod.htm :
"Distributionsstöd ges till alla dagstidningar som deltar i organiserad samdistribution."
Sydsvenskan får inget presstöd i den vanliga bemärkelsen: (pdf)
http://www.presstodsnamnden.se/Beviljade%20st%F6d/PSN/Presstod%20per%20tidning%202000-2005.pdf
Presstöd ges till den mindre tidningen på orten oavsett om det går bra eller dåligt för tidningen (tror jag).
Är tillbaka på jobbet efter en månads semester. Startar upp alla datorer, allt fungerar klockrent utom en PC-rip som av någon anledning inte hittar hårdvarudongeln och frågar efter ett lösenord även när den förstår att dongeln är på plats.
Om jag någon gång startar eget kommer det inte finnas några PC's i närheten
Svenskan har i ärlighetens namn gått jävligt dåligt ganska länge, men har som synes vänt skutan. Om det beror på ett eventuellt plattformsbyte låter jag vara osagt...
Japp, -50 MSEK 2002 och -232 MSEK 2001. Mycket skickligt att ha vänt det må jag säga.
Ok, diskussionen ovan är helt klart intressant. Jag måste bara säga EN sak i det här. Oavsett vilken dator som är snabbast, billigast eller snyggast, är det OS X jag vill köra. Om burkarna klara att köra samma mjukvara, t ex photoshop eller illustrator, uppträder de olika. Exempelvis är OS X baserat på unix och har vansinnigt mycket bättre möjligheter till scriptning - Automator gör inte saken sämre.
Visst, jag kan hålla med om att PC kan upplevas som snabbare, dock tycker jag att man ska föra upp dialogen till operativsystemnivå, dvs jämföra funktioner och finesser i XP jämfört med OSX.
Jag bara måste kommentera den vansinnigt dåliga svenska som debattörerna gör sig skyldiga till under nattens ordstrid, jag läste någonstans om UNDAN FLYKTER! Vem är Flykter, och vem ska han flytta sig för? Jag skrattade i alla fall!!
/Henric, som kör mac för att han vill och pc för att han måste.
Ok, diskussionen ovan är helt klart intressant. Jag måste bara säga EN sak i det här. Oavsett vilken dator som är snabbast, billigast eller snyggast, är det OS X jag vill köra. Om burkarna klara att köra samma mjukvara, t ex photoshop eller illustrator, uppträder de olika. Exempelvis är OS X baserat på unix och har vansinnigt mycket bättre möjligheter till scriptning - Automator gör inte saken sämre.
Visst, jag kan hålla med om att PC kan upplevas som snabbare, dock tycker jag att man ska föra upp dialogen till operativsystemnivå, dvs jämföra funktioner och finesser i XP jämfört med OSX.
Jag bara måste kommentera den vansinnigt dåliga svenska som debattörerna gör sig skyldiga till under nattens ordstrid, jag läste någonstans om UNDAN FLYKTER! Vem är Flykter, och vem ska han flytta sig för? Jag skrattade i alla fall!!
/Henric, som kör mac för att han vill och pc för att han måste.
Jag ber så mycket om ursäkt för det dåliga språket men efter 16 timmar och kl 2.12 så var jag inte jag i form!
Jazzper
Jag har i denna tråd visat dig 5 st olika hemsidor med olika tester mellan Mac och Pc.
Några av hemsidor har flera olika tester mellan Mac och PC där alla tester visar tydligt att macen har tappat kronan som den snabbaste datorn till Pc.
Några av hemsidor är erkända som seriösa och stora samt bra testsidor där de förhåller sig neutralt i testerna.
Vad har du kommit med ingen ting mer än en halv konstig hemsida som inte visar på fem öre hur testerna har gått till m.m.
När testerna inte faller i ditt tycker och du inte kan hitta något att gnälla på så kommer du med Lama förklarningar som ingen går på, och när inte det går så går du över till person angrep, Moget!
Ska själv inte säga något för jag själv ägnade åt person angrepp men som kontring, men det bör jag inte ha gjort, jag ångrar det!
Kom tillbaks till denna tråd när du har lite mer kött på benet.
Nu får vi lägga ner Mac Vs Pc biten för du har inget vettigt motargument vilket då inte gynnar tråden!