Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Någon annans utdelade musik dyker upp i min dator!

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2005-08-04 20:27

Sitter här och lyssnar på musik i iTunes och märker att ett nytt bibliotek har tillkommit. Ett utdelat bibliotek. Jag är uppkopplad mot stadsnät och funderar på vem det är. Har en dator så det är inte i min lägehet eller min kontakt det kommer från. Utan ägaren kan ju vara i stort sett var som hellst.

Till min fråga. Är det olagligt? Jag vet ju inte ens var personen sitter, men hela dennes musikarkiv kommer jag åt att lyssna på utan ansträngning. Troligtvis vet han inte om det heller. Jag har ju inte betalat för musiken, och han har inte rätt att sprda den. Men jag kan ju inte kopiera den, bara lyssna. Tur det kanske.

Sen att personen i fråga har kass musiksmak är en annan sak. Ska nog be honom/henne byta om jag kommer på vem det är

iTunes (utom 4.0) tillåter bara utdelning av musik inom det lokala nätverket. Nu vet jag inte hur stadsnätet är uppbyggt men uppenbarligen tillhör man ett lokalt nätverk.

Om personen i fråga kör Mac OS och använder iChat borde den dyka upp i Bonjour-listan. Eller Rendevouz som den heter i Panther.

Så där är det hos mig också. Jag tror det är de som har samma switch som kan se varandra. Testa att se om det kommer fram någons namn i network om du browsar efter en server i cmd-k.

• Oregistrerad
  • 2005-08-04 22:55

Jag har fått upp någos annans iTunes biliotek när jag hade LimeWire på. Men jag kunde inte spela upp musiken. Kan LimeWire ha nått med saken att göra

• Oregistrerad
  • 2005-08-04 23:53
Ursprungligen av j_enerback:

Jag har fått upp någos annans iTunes biliotek när jag hade LimeWire på. Men jag kunde inte spela upp musiken. Kan LimeWire ha nått med saken att göra

Du får ju upp ett extra bibliotek som tillhör limewire om du har det igågn som innehåller de musikfiler du (lagligt) laddar ner i LimeWire för att lättare kunna provlyssna det du laddat ner. För övtigt en mycke smart, användbar funktion!

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2005-08-05 00:07
Ursprungligen av Pascoe:

Du får ju upp ett extra bibliotek som tillhör limewire om du har det igågn som innehåller de musikfiler du (lagligt) laddar ner i LimeWire för att lättare kunna provlyssna det du laddat ner. För övtigt en mycke smart, användbar funktion!

Biblioteket jag fick upp hette LimeWire. Skumt att jag ser vad andra laddar ner och kan lyssna på det också. Kanske en bugg?

• Oregistrerad
  • 2005-08-05 00:21
Ursprungligen av knappen:

Biblioteket jag fick upp hette LimeWire. Skumt att jag ser vad andra laddar ner och kan lyssna på det också. Kanske en bugg?

Men om du kör LimeWire på din dator får du upp ett bibliotek i iTunes på den musiken du laddat ner via LimeWire. Stänger du sen LimeWire försvinner biblioteket ur itunes. Kan inte tänka mig att du får upp någon annas LimeWire bibliotek i ditt iTunes.

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2005-08-05 02:02
Ursprungligen av Pascoe:

Men om du kör LimeWire på din dator får du upp ett bibliotek i iTunes på den musiken du laddat ner via LimeWire. Stänger du sen LimeWire försvinner biblioteket ur itunes. Kan inte tänka mig att du får upp någon annas LimeWire bibliotek i ditt iTunes.

Jo, det får jag. Jag kör inte LimeWire alls på min dator. (Visste inte ens var det var för program för några timmar sen).

• Oregistrerad
  • 2005-08-05 12:17
Ursprungligen av knappen:

Jo, det får jag. Jag kör inte LimeWire alls på min dator. (Visste inte ens var det var för program för några timmar sen).

Han som delar ut musiken kör förmodligen Limewire.

Det enda Limewire-bibliotek som borde dyka upp är ditt eget. Annars låter det som om kombinationen Limewire och iTunes kan dela ut musik via nätverk. Kan du kopiera över musik till ditt iTunes-bibliotek från "främligens" Limewiire-bibliotek? Isåfall har du kommit på något nytt som bör glädja mer ljusskygga fildelare och få Apple att fortare än ögat komma ut med en iTunes-uppdatering..

Annars: Stäng gärna av kopplingen till iTunes från Limewire om du har snålt med minne och/eller har en lite äldre dator. Min gamla G4 hänger inte med och låser Limewire om jag börjar bolla för många filer fram och tillbaka,

Senast redigerat 2005-08-05 13:07
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2005-08-05 22:05
Ursprungligen av johan_tanying:

Det enda Limewire-bibliotek som borde dyka upp är ditt eget. Annars låter det som om kombinationen Limewire och iTunes kan dela ut musik via nätverk. Kan du kopiera över musik till ditt iTunes-bibliotek från "främligens" Limewiire-bibliotek? Isåfall har du kommit på något nytt som bör glädja mer ljusskygga fildelare och få Apple att fortare än ögat komma ut med en iTunes-uppdatering..

Kan lyssna på musiken, men inte kopiera över till eget bibliotek.

Ursprungligen av johan_tanying:

Annars: Stäng gärna av kopplingen till iTunes från Limewire om du har snålt med minne och/eller har en lite äldre dator. Min gamla G4 hänger inte med och låser Limewire om jag börjar bolla för många filer fram och tillbaka,

Jag kör ju inte ens programmet. Utan jag ser någon annans arkiv som tydligen kör det programmet.

http://min.mac.se/knappen/99mac/limetunes.jpg

Rikard A säger förmodligen som det är.
Prova att dra igång iChat och sätt på Bonjour så kanske personen dyker upp där med.

1
Bevaka tråden