- Dr Jerkyll
- Medlem ●
- Linköping
Jag fattar inte, detta "resetande" ges som lösning på allt möjligt och omöjligt nuförtiden!
Är det så att till och med apples support (ex.) använder sig av det som lösning på problemet "datorn är långsam", så kanske det ligger något i det, vem vet!? Rent intuitivt känns det som om den här trollstaven är ett icke fungerande quickfix, och jag känner mig ytterst tveksam till att hålla på och reseta NVRAM, grafikkortet etc i onödan... Det känns liksom farligt.
Är det någon som har lite mer koll på detta och skulle vilja informera en ovetande frustrerad själ?
Reparera behörigheter, slänga .plist och cache är ju klassikerna som är värt att testa direkt om problemen är misstänkt mjukvarubaserade.
Reseta PRAM:et ser jag inget större fel i, kan göra skillnad i uppstart och grafik främst (står även på Apple Knowledge Base)
Men däremot att rensa nvram och PMU gör jag helst bara om det är fel på portarna/minnet/diskar i datorn. Men jag ser inte det som någon bra grej att snabba upp datorn på. Man faktumet kvarstår att PRAM och PMU kan vara "magiska" när inget annat fungerar, men PMU skall inte användas i tid och otid utan mer som jag säger, när någon hårdvara strular.
(Det är därför jag la till att kolla typsnitt osv i det exemplet du tog upp, då jag inte själv tror att PMU eller NVRAM-reset kommer att lösa just det problemet, men ska det göras så skall det ju göras rätt)
Reparera behörigheter, slänga .plist och cache är ju klassikerna som är värt att testa direkt om problemen är misstänkt mjukvarubaserade.
Reseta PRAM:et ser jag inget större fel i, kan göra skillnad i uppstart och grafik främst (står även på Apple Knowledge Base)
Men däremot att rensa nvram och PMU gör jag helst bara om det är fel på portarna/minnet/diskar i datorn. Men jag ser inte det som någon bra grej att snabba upp datorn på. Man faktumet kvarstår att PRAM och PMU kan vara "magiska" när inget annat fungerar, men PMU skall inte användas i tid och otid utan mer som jag säger, när någon hårdvara strular.
(Det är därför jag la till att kolla typsnitt osv i det exemplet du tog upp, då jag inte själv tror att PMU eller NVRAM-reset kommer att lösa just det problemet, men ska det göras så skall det ju göras rätt)
Just, det verkar som om det det rådet ges allt för ofta och alldeles för tidigt menar jag. Man kan felsöka på andra områden innan man tar till ett reset av NVRAM. Det _kan_ vara lösningen på problemet, i vissa specifika fall och inte rent allmänt för att "datorn är långsam".
Jag har inga (tror jag) problem med uppstarten och grafik, kan det göra skillnad att reseta PRAM? Kan man använda det som underhåll?
Det är väl ingen lösning på alla problem att "reparera skivbehörigheterna" utan snarare en form av underhåll man konsekvent ska genomföra på sin Mac, likaså reseta PRAM. Jag gör det på regelbunden basis och har knappt några problem med de datorer jag använder, till skillnad från mina arbetskollegor, klasskamrater samt vänner och bekanta som kör Mac.
Frågar du den genomsnittlige Mac-användaren så vet h*n inte vad "reparera skivbehörigheterna" är, utan har oftast hört / läst att man inte behöver underhålla sin Mac, vilket ABSOLUT INTE är fallet.
Det här är bara mina erfarenheter sen 8 år (och ett tjugotal olika datorer) tillbaka som Mac-användare.
Det är väl ingen lösning på alla problem att "reparera skivbehörigheterna" utan snarare en form av underhåll man konsekvent ska genomföra på sin Mac, likaså reseta PRAM. Jag gör det på regelbunden basis och har knappt några problem med de datorer jag använder, till skillnad från mina arbetskollegor, klasskamrater samt vänner och bekanta som kör Mac.
Frågar du den genomsnittlige Mac-användaren så vet h*n inte vad "reparera skivbehörigheterna" är, utan har oftast hört / läst att man inte behöver underhålla sin Mac, vilket ABSOLUT INTE är fallet.
Det här är bara mina erfarenheter sen 8 år (och ett tjugotal olika datorer) tillbaka som Mac-användare.
Det är just detta jag inte håller med om. Jag kan inte se att det finns någon anledning att reparera rättigheter i tid och otid, definitivt inte heller att återställa PRAM.
Jag har inte heller några problem med mina tre macar, och har aldrig haft det heller. Ingen av mina macvänner heller, iaf inget som har lösts av att reparera behörigheter. Jag reparerar skivbehörigheter någon gång ibland (mycket sällan) och bara om jag flyttar ett stort antal filer mellan olika burkar. Jag har ingen aning om när man ska göra det, men behöver man använda det som underhåll?
Någon annan som har erfarenheter eller "vet" när och hur ofta man ska reparera skivbehörigheter?
Du nämner inte det som du själv föreslog som lösning i den tråd jag länkade till, att reseta NVRAM. Gör du det som underhåll också? Vad är det som gör att du föreslår det. (nyfiken på hur du tänker)
Du nämner inte det som du själv föreslog som lösning i den tråd jag länkade till, att reseta NVRAM. Gör du det som underhåll också? Vad är det som gör att du föreslår det. (nyfiken på hur du tänker)
Jag har inte resetat NVRAM på någon dator utan jag saxade ett tips från ett annat inlägg (länk) som dessutom var ett tips från Apple Store, vilket tydligt framgår i mitt inlägg. Men om du påstår att Apple Store (som du gör i ditt först inlägg i tråden) ger felaktiga lösningar som förslag vid problem så kanske man inte ska lita på dem. Du får då gärna lista alla dina tips på lösningar vid problem med en Mac.
Jag har inte resetat NVRAM på någon dator utan jag saxade ett tips från ett annat inlägg (länk) som dessutom var ett tips från Apple Store, vilket tydligt framgår i mitt inlägg. Men om du påstår att Apple Store (som du gör i ditt först inlägg i tråden) ger felaktiga lösningar som förslag vid problem så kanske man inte ska lita på dem. Du får då gärna lista alla dina tips på lösningar vid problem med en Mac.
Oxå saxat från inlägget: "Inget av ovanstående hjälpte mig"
Jag har inte påstått att apple store (support?) ger felaktiga lösningar, jag startade tråden för att få klarhet i det. Om apple använder sig av denna metod så kanske det ligger något i det...
Se inte tråden som ett angrepp på dig, utan som ett sätt att reda ut detta. Jag är less på alla inlägg som föreslår att man ska ex zappa NVRAM som första åtgärd på en burk med ett ospecifikt problem, och vill veta om det verkligen hjälper.
Det är just detta jag inte håller med om. Jag kan inte se att det finns någon anledning att reparera rättigheter i tid och otid, definitivt inte heller att återställa PRAM.
Att göra det en gång i månaden (rekomenderas på wiki:n) är det i tid och otid?
Det har besparat mig en del problem om man jämför mot de Mac-användare jag känner som inte underhåller sin dator, men det är ingen som tvingar någon så du slipper om du vill.
Sen kan jag hålla med att det är lite tjatigt med alla dessa rekommendationer överallt, men som jag skrev tidigare, den genomsnittliga Mac-användaren vet inte om detta, till skillnad mot de med fler år som Mac-använare och med mer erfarenhet.
Brukar reparera behörigheter efter att jag gjort en installation som kräver omstart av burken. Det finns spaltmeter av forumkommenter ang. fördelarna med att göra detta. Men jag ser heller ingen anledning att inte göra detta om man har ett problem som man inte direkt vet vad som orsakar det. Felsökning handlar ju just om att utesluta saker, steg för steg, sedan vilken ordning de kommer i spelar mindre roll egentligen så länge det inte har med uppenbara saker som inte har med det att göra.
Mina steg brukar vara om det är mjukvaru-baserat (lite beroende på problem): -> nyinkopplade enheter ska bort -> omstart -> .plist -> behörigheter -> caches -> pram -> ny användare (om det funkar så får man börja gå igenom det gamla biblioteket för att hitta den felande länken).
Hårdvara (också lite beroende) nyinkopplade enheter ska bort -> omstart -> .plist -> caches -> reparera skivan -> pram -> ny användare -> nvram -> pmu -> hardware test
Har också hört precis som Solid säger att reseta PRAM en gång i månaden är vettigt. Vet inte om detta är en rest sedan OS9-tiden (ung. som att bygga om skrivbordet). Men ingenting kan skadas av att göra detta (om man inte kör RAIDsystem då kan uppstarten _kanske_ krångla efter, men det finns ju en lösning på det också genom ett annat reset kommando ).
Brukar reparera behörigheter efter att jag gjort en installation som kräver omstart av burken. Det finns spaltmeter av forumkommenter ang. fördelarna med att göra detta. Men jag ser heller ingen anledning att inte göra detta om man har ett problem som man inte direkt vet vad som orsakar det. Felsökning handlar ju just om att utesluta saker, steg för steg, sedan vilken ordning de kommer i spelar mindre roll egentligen så länge det inte har med uppenbara saker som inte har med det att göra.
Mina steg brukar vara om det är mjukvaru-baserat (lite beroende på problem): -> nyinkopplade enheter ska bort -> omstart -> .plist -> behörigheter -> caches -> pram -> ny användare (om det funkar så får man börja gå igenom det gamla biblioteket för att hitta den felande länken).
Hårdvara (också lite beroende) nyinkopplade enheter ska bort -> omstart -> .plist -> caches -> reparera skivan -> pram -> ny användare -> nvram -> pmu -> hardware test
Har också hört precis som Solid säger att reseta PRAM en gång i månaden är vettigt. Vet inte om detta är en rest sedan OS9-tiden (ung. som att bygga om skrivbordet). Men ingenting kan skadas av att göra detta (om man inte kör RAIDsystem då kan uppstarten _kanske_ krångla efter, men det finns ju en lösning på det också genom ett annat reset kommando ).
Tack för ditt medhåll Shinji_Ikari. Och ett bra svar på de som har frågor!
För övrigt tycker jag att Björnström & Co borde göra klistrade trådar, i respektive forumdel, av sådana här problemlösningstips. Det skulle hjälpa de som saknar erfarenhet och kunskap samt avbelasta de som sitter inne med erfarenheten och kunskapen. 99mac skulle må bra av det helt enkelt.
Tack för ditt medhåll Shinji_Ikari. Och ett bra svar på de som har frågor!
För övrigt tycker jag att Björnström & Co borde göra klistrade trådar, i respektive forumdel, av sådana här problemlösningstips. Det skulle hjälpa de som saknar erfarenhet och kunskap samt avbelasta de som sitter inne med erfarenheten och kunskapen. 99mac skulle må bra av det helt enkelt.
Håller med, och inlägget Shinji_Ikari skrev var en bra beskrivning på ungefär hur problemlösningstrappan borde se ut, bara inte zappa nvram kommer som alternativ nummer ett.
Ingen som kan svara på frågan?
(Nollställning av OF och PRAM vet jag hur man gör)
Genon att reseta nvram så nollställer man OF-inställningarna vad jag förstår det som:
Start om datorn håll inne Äpple+alt+O+F
Skriv in:
reset-nvram
Press Return
Här emellan kan man även skriva in:
set-defaults
Press return
reset-all
Press Return
Tyckte att din hänvisning till Apples Support var lätt ironisk, men då uppfattade jag det fel. Sorry!
Jag vill också väldigt gärna få total klarhet i detta, gärna i form av uppstyrning från forumskötarnas sida. Jag är också less på det ständiga upprepandet på det här forumet, inte bara när det gäller denna fråga utan allt möjligt, t.ex. ljudnivåer på iMac G5, bästa pris på ram till Mac mini och Apple Cinema Dislplays kvalitet...
Självklart är det inte zappnig av PRAM (inte NVRAM, det har jag aldrig gjort som jag skrev tidigare) alltid lösningen på problemet, men det har hjälpt mig ett antal gånger och därför kan jag rekomendera det. Som Shinji_Ikari skrev "ingenting kan skadas av att göra detta".
Skulle inte vara dumt med en klibbig FAQ i varje underforum.
Precis!
Hoppas Björnström har tid att läsa och ta upp detta.