Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

GIMP, bra och stabilt för redigering av digitalfoto?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

jag sitter här framför ibooken och funderar på hur jag ska jobba med digitalfoto i mac-miljön. Visserligen har jag iPhoto men det verkar inte finnas så många program till mac om man jämför PC, där finns bla ACD See, ThumbPlus, Picasa. Så jag börjar fundera lite på Gimp och undrar om programmet är stabilt och bra för macen?

Jag kan ju använda Gimp till att ta bort röda ögon (om jag nu kan lära mig Gimp på kort tid) och sedan sorterar bilderna med hjälp av tex Shoebox (www.kavasoft.com).

Har nån här på 99mac nån bra idé eller förslag hur jag ska jobba? Tips?

Greenjuice

• Medlem
  • Umeå
  • 2005-08-05 17:43

Du kan också använda iphoto till att ta bort röda ögon. Jag använder bara iphoto och förhandsvisning när jag mixtrar med bilder, fast det enda jag pysslar med är just att ta bort röda ögon samt beskära bilder.

Angående GIMP har jag bara testat det i Linux och Windows XP och då har det fungerar riktigt bra. Själv sitter jag på modem i drygt en vecka till, men efter det ska jag ladda hem GIMP. Den stora fördelen är ju att det finns gratisversioner av programmet.

Testa GIMPshop som försöker få GIMP att se ut mer som PhotoShop. Jag har inte mer än testat i all korthet, men det verkar väldigt trevligt för att vara gratis.

Tanke med GIMP

Jag kör fortfarande PC när det gäller lagring av digitala bilder och redigering. Men på lång sikt räknar jag med att övergå helt till mac-världen. Jag äger en fin ibook 12" som jag använder mkt till ordbehandling. Naturligtvis kan jag inte låta bli att även använda den till digitala bildredigering

Men det är ingen dum idé, att fortsätta använda iPhoto till enklare utförande medan använda GIMP till mer avancerade saker vid behov.

Jag ser fördelar med GIMP: Den är opensource och finns till alla operativsystem och när man lärt sig använda Gimp, då är det ju lätt att använda den i längden. Jag tänker på mina kompisar som är beroende av Photoshop och självklart måste ha pirat- eller hackade photoshop.

Bara på ett år, har jag tagit över 3000 bilder och kommer att fortsätta ta bilder hela mitt liv. Då gäller det redan från början att ha ett par bra program som man kan hålla sig till. Gimp verkar därför ett vettigt alternativ men det är också ett avancerat program, kanske lite för mkt för digital fotoredigering.

Därför funderar jag lite på hur jag ska jobba med digitala bilder, särskilt i mac-miljön där jag vet knappt något om bildbehandling i macvärlden. Jag är nämligen snart 6 månads gammal switcher!

Greenjuice

Har du tagit dig en titt på Photoshop Elements? Den räcker relativt långt med tanke på priset. Köpte mitt begagnade 2.0 för 150 spänn. Annars kostart ju senaste versionen runt tusingen i butik.

Elements 2 är definitivt enklare och snabbare än GIMP, men GIMP är ju helt gratis... Vore jag Du, skulle jag börja med att ladda ner GIMP och prova ett tag. Är Du nöjd, har Du sparat en slant.

Observera att GIMP har ingen färgprofilhantering, men det låter inte riktigt som om Du hunnit dit själv än.... :-).

Utan dokumentation och/eller erfarenhet är det rätt svårt att komma igång med GIMP, men här finns en hel, riktigt bra, handbok på nätet:

http://gimp-savvy.com/BOOK/

Även med boken i botten måste Du vara beredd på en rätt lång inlärningsperiod (men det gäller förvisso fullversionen av Photoshop också...). Elements är betydligt "nybörjarvänligare".

Ursprungligen av elgenper:

Elements 2 är definitivt enklare och snabbare än GIMP

GIMP verkar definitivt långsamt. Jag testade att köra "auto levels" på ett av mina foton, och bara det tog en stund. Samma med att lägga på skärpa på en bild.

Men att GIMP har en viss inlärningströskel tycker jag inte verkar vara något problem, särskilt inte med GIMPshop. Du verkar ju vara ganska besluten att lära dig ett program och hålla fast vid det.

För att bläddra bland bilder finns det två program jag gillar. Det är ViewIt och GraphicConverter. Båda är shareware, och det är klart värt att testa dem så länge man kan ha dem gratis. De är betydligt snabbare än iPhoto. GraphicConverter är dessutom något av ett universalverktyg när det gäller att hantera format och göra enklare redigeringar.

Ursprungligen av Nicklas Högås:

GIMP verkar definitivt långsamt. Jag testade att köra "auto levels" på ett av mina foton, och bara det tog en stund. Samma med att lägga på skärpa på en bild.

Men att GIMP har en viss inlärningströskel tycker jag inte verkar vara något problem, särskilt inte med GIMPshop. Du verkar ju vara ganska besluten att lära dig ett program och hålla fast vid det.

För att bläddra bland bilder finns det två program jag gillar. Det är ViewIt och GraphicConverter. Båda är shareware, och det är klart värt att testa dem så länge man kan ha dem gratis. De är betydligt snabbare än iPhoto. GraphicConverter är dessutom något av ett universalverktyg när det gäller att hantera format och göra enklare redigeringar.

Nja, helt fast besluten är jag inte. Menar bara att Gimp är ett seriöst och respekterat program som kommer att finnas kvar långt framöver och finns till flera plattformar. Men det är som du säger, lång inlärningströskel och period, så jag får se om min motivation är tillräcklig för det här Får göra som du sa, läsa om hur programmet fungerar och prova sig fram. Få hava tålamod...

Greenjuice

iPhoto är inget bra alternativ då arkivet börjar växa över några tusen bilder och/eller varje bild är i mångmegapixelklassen. På tok för segt även på tungt bestyckade G5:or, för att inte tala om en iBook. ShoeBox som nämndes ovan verkar vara bra - tittar lite på det just nu. Några andra som fått lovord är iView (svenskutvecklat) och QPict - sök på forumet, det finns fler. En del av programmen kräver att man först indexerar bilderna - ett arbetssätt som inte passar mig som föredrar dynamisk uppdatering typ ACDSee.

Vad gäller bildredigering kan det ibland vara mycket lönsamt att köpa en "begagnad" gammal version av Photoshop och sedan uppgradera. Kolla först med Adobe från vilka versioner man kan uppgradera och vad det kostar. Engelska versioner är oftast billigare än svenska. Då sitter du i slutänden med en proffsversion som kan allt du kan tänkas lära dig/ha nytta av senare. Photoshop Elements är dock ruskigt bra för "hemmapularen" (men glöm trycksaker då den exempelvis inte kan konvertera till CMYK).

1
Bevaka tråden