Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum. Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Nä, det tror jag inte man kan. Du måste nog döpa dem med en symbol först i namnet, som lurar Finder till att sortera dem som du vill. Alternativ - A (Apple-loggan) exempelvis.
Stämmer bra, man kan inte få mappar att alltid hamna först i sorteringen. Har dock aldrig förstått varför Apple inte lagt till denna enkla lilla sorterings-grunka, men antar att det är säkert inte The Macintosh Way att ha det så.
Att döpa om mapparna är för mig inte något alternativ då jag sitter med både Windows och Linux (och naturligtvis OSX) i mitt lilla nätverk hemma. På de 2 förstnämnda är det inget problem med sorteringen. Själv tycker jag att Findern borde bli mer som Nautilus i Gnome 2.10... Helt underbar
Någon 100%-ig lösning finns inte. När man sorterar på typ så går den på bokstavsordning där ordet "mapp" alltså hamnar någonstans mitt i på svenska men "folder" hamnar lite högre på engelska system.
En metod kan vara att förse mapparna med färgmärkning och sortera listan efter Märkning. Eftersom det är rätt trist att märka mappar hela tiden kan kanske en automator göra jobbet med ett visst tidintervall eller via ett script man kör manuellt.