Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

FireWire bildmixer?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag undrar om det finns FireWire bildmixrar.

Dvs:
Om jag har 3st DV-kameror med FW ut och som jag sedan kan koppla in i en FW-bildmixer och sedan mixa mellan dem.
Ha en monitor för varje och köra riktig tre kamera, live eller in på en DV-bandare.

Någon som sett om det finns något sådant på marknaden?

Det finns hur många olika videomixrar som helst som kan mixa video, men jag har aldrig sett någon som kan ta DV strömmen ur kameran och mixa ihop med en annan dv ström.

Mats B

• Medlem
  • Mölndal
  • 2005-08-10 22:56

Här är en: http://www.guygraphics.com/frameset-726.html

Ett litet tipps använd sökruten uppe i högra hörnet på Safari (Google) jag sökte på DV mixer och fick 10 sidor med svar..

Tack.

Givetvis kan man söka på google.
Men ville ju höra om någon här hade en eller testat som de kunde rekomendera typ.

Har funderat på att testa att bygga en, men vet inte riktigt om det blir bra.

Helst vill jag att den inte ska kosta nått heller.
Vill kunna köpa 3 st billiga 5000kronors miniDV-kameror sätta dem på stativ i ett vanligt rum och sen koppla in dem i en billig bildmixer som har 4 FireWire in. Sen är det bara att koppla in 5 JVC monitorer och en DV-bandare så har man en 3-kamera studio.

Bildmixern kan va av samma enkla typ som gick att köpa billigt till VHS kameror förr, fast nu vill jag ju ha en för FW istället.
Det måste ju finnas en efterfrågan. Men har sökt och hittar inget. Man kanske ska testa att bygga en ändå, fast dryyygt.

Eller någon kanske har en annan ide hur man med 3st billiga miniDV-kameror kan köra trekamera?
(om man utgår från at man har 4 riktiga monitorer vill säga)

http://www.scandinavianphoto.se/?579970
Den fixar det du söker... förutom priset möjligtvis.

När Chaosstar i augusti startade denna tråd så fanns knappas några Podcast för video, kanke det gick att ana att Apple skulle släppa en iPod för detta. Chaosstar´s tråd är numera högaktuell och där speciellt folk i Stockholm, Göteborg och Malmö borde kunna göra egna flerkameraproduktioner (studio) för video podcasts. Kanske skulle det vara möjligt med frivilliga krafter ute i landet som levererade reportage som klipps ihop med t.ex när Macoteket, Macforum, Yfo eller andra återförsäljare bjudit in till mini-seminarier. Kanske Pilo och Boldfolket har intresanta känningar till branchfolk som man skulle kunna lyfta fram i ljuset... det finns fler än Bjers som är intresanta.

Allt det här borde vara möjligt med bortåt 12-15.000 medlemmar här på 99mac, några har säkert både kameror, kunskaperna och intresset. Jag är gärna med och skissar på ett upplägg, typ bollplank... tyvärr så får jag inte syssla med konkurerande verksamhet men har gärna åsikter om hur en podstation kan byggas upp.

Så var finns ni som lite till och från skulle vilja göra era egna programinslag, dvs. video podcasts?

Olle

1
Bevaka tråden