Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

två lösenord = ett konto med admin ???

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har ett lustigt problem (efter 10.2.1).
Jag kan logga in med två lösen ord på ett admin konto.
Det är någon koppling till de 8 första teckena i lösenordet. Någon annan som har två lösen ord till ett konto?
Detta är för "bra" för att vara möjligt. "Säkerheten" osar..
Egentligen kan detta inte vara möjligt eller?
Tacksam för svar.

Hur exakt menar du med 2 lösenord?

Det du satt själv, och vad är de andra? Varifrån kom de?

Det är bara de åtta första tecknen som är signifikanta i lösenordet (för ett antal tjänster).

Se t.ex. den här tråden

//Mikael

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Johan S:
Hur exakt menar du med 2 lösenord?

Det du satt själv, och vad är de andra? Varifrån kom de?

Tack för din fråga.
Så här ser lösenordet ut som jag har lagt in själv i system preferences. 9 tecken [icke numeriskt] 4 tecken
ex. aaaaaaaaa#bbbbb.
Det lustiga är att om jag skriver in bara de 9 första vid login så accepterar os x det som login... osar...
vad skall man fixa det med?

Ah. Jag Har sett samma sak i en del andra program. En ftpd till linux tex. Att det bara är de första 8 bokstäverna som räknas. resten spelar ingen roll.

Rätt billigt, de måste Apple ta att fixa snarast.

En annan fettig bugg i OSXS var att man kunde logga in som admin med både Admins lösen + qtstreaming lösenordet. illa illa

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Johan S:
Ah. Jag Har sett samma sak i en del andra program. En ftpd till linux tex. Att det bara är de första 8 bokstäverna som räknas. resten spelar ingen roll.

Rätt billigt, de måste Apple ta att fixa snarast.

En annan fettig bugg i OSXS var att man kunde logga in som admin med både Admins lösen + qtstreaming lösenordet. illa illa

Ja så var det med "världens bästa operativsystem". Microsoft kör numera i alla fall med öppna kort.
" windows är inte byggt med säkerhet som första prioritet".. tack för svaret Johan S!

1
Bevaka tråden