Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vila funkar allt sämre

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

När 10.0 kom blev jag omåttligt förtjust i hur smidigt det var att sätta datorn i vila och väcka den igen. Jag kunde roa mig med att försöka fälla upp pismons skärm och försöka vara så snabb att jag hann se skärmen svart. Det lyckades aldrig. Gjorde man det omvända slocknade skärmen och disken parkerade på nolltid.

Med 10.1 blev det en liten försämring. Jag hann fälla upp skärmen helt innan den slogs på. Att få ner den i vila tog tre till fem sekunder. Nu, men 10.2.1 går det hela 20 sekunder innan datorn hade somnat in och det tar nästan fem sekunder innan den vaknar.

Har jag missat någon inställning eller är det lika illa för er andra?

Jo, det har jag noterat.
På min TiBook 500 är det likadant. Inte nog med det, om den står i vila över natten så har den sugit ut det göttaste ur batteriet på morgonen, om den varit på batteridrift alltså.
Så var det inte "på den gamla goda tiden"....

  • Medlem
  • 2002-09-22 10:53

Har ni Norton installerat, och har ni i så fall uppdaterat till senaste versionen?

Min dator somnar bums.

Bara Norton antivirus. Det fanns tydligen en uppdatering. Hoppas den hjälper.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-22 13:29

Det låter skumt du… Min G4:a vaknar lika snabbt nu som den gjorde för ett år sedan i OSX10.1…

Prövade precis att göra det du haft problem med på en iBook 600/Radeon 16MB… Den har ett nytt OSX10.2.1 på sig, har endast 128MB RAM. Det vaknar från vila på 2 sekunder ungefär. Den lägger sig i vila ungefär lika snabbt. Typ… så fort jag fått upp locket dit det ska så är datorn "up-and-running" (som det ska vara ).

Detta tordes ICKE vara ett OSX10.2 specifikt problem… Ev. ett TiBook problem.

Norton törs inte fan ha installerat på datorn i nuläget.
TiBooken som suger ur batteriet har 512 mb RAM, så det kan inte vara det. Batteriet är dessutom ganska nytt.
Men när den går på nätström så vaknar den omedelbums, är dock en aning svårsövd. Det tar ett bra tag innan den nickar till.

Testade att starta om burken och nu funkar vilan lika bra som under 10.1, men inte riktigt lika klockrent som under 10.0.
Undrar om det var pga Nortons antivirus som det strulade. Eller kan minneshanteringen ha blivit sämre (hade tre swapfiler)?

Det finns mycket om detta på Macfixit så detta är ingen isolerad händelse och den är av allt att dömma kopplad till 10.2, jag uppdaterade till 10.2.1 och då försvann trögheten i uppvaknandet, men de kom tilbaka efter ett par dagar igen (säg den lycka som varar). Detta är inte ett maskin specifikt problem såvida inte TI och Cube har liknande komponenter. Jag har en cube och upplever det långsamma uppvaknandet också.
Vi bör få svar av apple på det här annars har mitt förtroende för apple försvunnit för evigt. Nu får det vara slut på sådana här "löjliga" buggar. det här får inte förekommai ett "state of the art" system. Dåligt Apple!
Kommer det inte en uppdatering som fixar det här ASAP så är det skandal! Ska vi göra uppror?

1
Bevaka tråden