Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad är ditt bästa argument för att få över pc människor till macsidan

Tråden skapades och har fått 63 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2002-08-17 12:58

Vad brukar du säga. Vad är argumenten?

  • Oregistrerad
  • 2002-08-17 13:06
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Digit:
Vad brukar du säga. Vad är argumenten?

vill du prova en mac en vecka? Säger de ja, vilket de flesta som får låna något gratis gör, så är det igång...

Jag vill inte påstå at det känns som ett kall att jag måste konvertera människor. Använd det du känner för eller det som passar dig. "Jag äter heldre en burk maskar en tar i en pc"
Jag kan inte köpa sådana påståenden, själv kör jag både Porsche och Hyundai, båda är mycket bra bilar innom sin sfär.
MEN det var mycket kul när en PC användare kom hem och vi satt vi datorn och han spontant säger. " Nästa dator blir en Mac " Detta utan att försöka konvertera utan endast genom användning och en stor del utseende.(På datorn)
T-son

[ 18 Augusti 2002, 01:33: Meddelandet ändrat av: Joacim T-son Torkelson ]

  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-08-18 01:35

Jag fattar inte varför jag skulle försöka konvertera någon överhuvudtaget? Jag trivs med Mac och andra kanske trivs med PC. Däremot är det alltid gott att upplysa folk om att Mac finns. Det finns en mängd hemma-användare där ute som inte tycks veta att Mac är i högsta grad levande, folk som ser en beige PC framför sig när de hör ordet dator. Att upplysa är ingen mission, det är information. Om man tvungen vill hitta argument för Mac kan man alltid säga att den är snyggare!

[ 18 Augusti 2002, 01:36: Meddelandet ändrat av: PJW ]

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-04-13 12:48

Här kommer lite sanningen. Pc-användare hatar ingen. Mac användare hatar pc användare eller ser ner på dem, vad säger ni? Är emelllan pc o mac nu.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-04-13 14:38
Ursprungligen av Abbe83:

Här kommer lite sanningen. Pc-användare hatar ingen. Mac användare hatar pc användare eller ser ner på dem, vad säger ni? Är emelllan pc o mac nu.

Nästan korrekt. Ska vi säga vissa pc nissar ser man ner på. Men det finns undantag. Undantagen är de som vet varför de kör PC och inte bara gör som alla andra. De som gör som alla andra bara för att alla andra gör det är lite slött och ingen egenskap jag ser upp till. Och det gäller allt någon tar sig för om det så är mac vs pc eller Saab vs Volvo. Så fort man har en orsak så har jag respekt för den. Sen kan det vara kul att på pinkiv reta en som kör Volvo och inte en Saab. Nåja Volvo började nästan göra bilar efter 850 modellen. Precic som M$ nästan gör operativsystem efter NT4 "modellen".

PS

Kör för övrigt Audi

Ursprungligen av juanito:

Nästan korrekt. Ska vi säga vissa pc nissar ser man ner på. Men det finns undantag. Undantagen är de som vet varför de kör PC och inte bara gör som alla andra. De som gör som alla andra bara för att alla andra gör det är lite slött och ingen egenskap jag ser upp till. Och det gäller allt någon tar sig för om det så är mac vs pc eller Saab vs Volvo. Så fort man har en orsak så har jag respekt för den. Sen kan det vara kul att på pinkiv reta en som kör Volvo och inte en Saab. Nåja Volvo började nästan göra bilar efter 850 modellen. Precic som M$ nästan gör operativsystem efter NT4 "modellen".

PS

Kör för övrigt Audi

Jag måste bara inflika en kommentar. Själv är jag nyfiken på Mac, men jag äger ingen själv. Att ersätta min PC med Mac helt och hållet är inte på tal om. Jag påstår för det första att "eftersom de allra flesta människor kör PC så är det ett argument i sig att använda PC". Detta oavsett om man har tänkt igenom varför man kör PC eller inte. Jag kan dra en massa anledningar för den som vill.

Sen måste det ju finnas ett incitament att byta från PC till Mac. Det tror jag är det svåraste biten faktiskt. Jag kan inte Mac så bra, menvad jag märkt är att Mac har den fördelen att systemet är enklare att arbeta i. 1-0 till Mac. Men, där slutar också (de stora) fördelarna. För många unga är spel en viktig del av datoranvändningen, och då ligger Mac ljusår efter PC. Att få en speldator värd namnet Mac kostar kanske 10 000 mer än motsvarande AMD-system. Att konfigurera PC-systemet precis som man vill ha det tycker jag är värt en hel del faktiskt. Grafikkortet är den viktigaste komponenten i en speldator, därefter CPU och minnet. Sen att PC är en grå burk håller inte längre. Det finns mängder av lådor i olika format och design som håller hög klass. Därtill skaffar man sig en snygg TFT-skärm och då undrar jag om ens Mac med sin något plastiga look kan mäta sig designmässigt.

Så har vi det med operativsystem. Visst, Microsoft är inte roligt. Utforskaren "låser sig" för mig lite då och då, som exempel. Samt lite andra småroliga konstigheter. Inställningar är det inte på tal om. Bill Gates sa att "till och med en idiot ska kunna använda Windows". Jag vill påstå at det är svårt om man är en "vanlig" användare. Man måste vara antingen riktig idiot eller en fet hacker för att fixa med vissa av de vanligare inställningarna. Trådlöst LAN är inte att leka med, särskilt inte när Service Packen dyker upp...

Nu är inte Windows det enda operativsystemet till PC. Det finns ju också Linux. Visserligen kräver det stora datorkunskaper, men väl igång ska det fungera smidigt. Men själv väntar jag till Linux blivit mer användarvänligt, som Macintoshes är. Det är därför jag är nyfiken på Mac.

Det är ju också lite "kult" och utmaning med att syssla med PC iom dess variationer. Kolla tex på www.nordichardware.se så ser ni att folk där är helt inne i PC-världen, kanske på samma sätt som ni är inne i Mac. Men de två lägren är kanske oförenliga många gånger..

  • Oregistrerad
  • 2005-04-13 12:56

Jag fattar inte varför jag skulle försöka konvertera någon överhuvudtaget?

  • Oregistrerad
  • 2005-04-19 20:48
Ursprungligen av Pär:

Jag fattar inte varför jag skulle försöka konvertera någon överhuvudtaget?

För att du är nöjd och vill att dina vänner och bekanta ska få chansen att också bli det?

Konvertera är ett starkt ord, men rekommendera kan man göra av samma anledning som man rekommenderar en bra bok, film eller skiva.

Många känner inte till Apple annat än till namnet och om jag är nöjd med något delar jag gärna med mig av det på samma sätt som jag gnäller över skräp.

/Y

  • Oregistrerad
  • 2005-04-19 20:52
Ursprungligen av Yozzi:

För att du är nöjd och vill att dina vänner och bekanta ska få chansen att också bli det?
/Y

Kör man Mac och talar om det, och folk ser att man är nöjd; då borde de väl kunna lista ut resten själva

  • Oregistrerad
  • 2005-04-19 21:05
Ursprungligen av Pär:

Kör man Mac och talar om det, och folk ser att man är nöjd; då borde de väl kunna lista ut resten själva

Du överskattar pc-användare

Allvarligt talat menar vi precis samma sak. För rabiata fanatiker är det värsta som finns. Minns att Apple hade det problemet förr, men nu verkar tjatmobben gått över till Linux.

/Y

  • Oregistrerad
  • 2005-04-19 21:12
Ursprungligen av Yozzi:

Minns att Apple hade det problemet förr, men nu verkar tjatmobben gått över till Linux.
/Y

Tror faktiskt en hel del "hard core" -tjôttalibaner gick från OS9 till XP…

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-04-13 13:06

Jag anstränger mig över huvud taget inte för att "få över" folk till Mac. Varför det? Det är väl Apples jobb? Och om det skulle vara omvänt, dvs om någon självutnämnd PC-apostel skulle anstränga sig att "få över" mig till Windows, så skulle jag bli förbannad. Inte därför att Win råkar vara ett värdelöst OS, utan därför att får så enormt mycket reklam, spam och skit nedkört i halsen utan att man ber om det nuförtiden att det sista jag behöver är ytterligare nån jävel som tjatar.

Alltså får folk använda precis vad dom vill utan att jag bekymrar mig ett dugg.

Men om det är ett naturligt läge att jämföra Mac och Win, så är det klart man gör det. Skulle t.ex. blåsa ren hela hårddisken och installera om WinXP på PC:n förra veckan. Innan jag Googlat, strulat, testat och svurit färdigt, så hade det gått två dagar*. På vilken Mac som helst sen 1995 hade det gått på en timme, varav burken hade krävt min uppmärksamhet tre-fyra minuter. Då kan man ju inte hålla käften...

*PC:n bootade inte från CD:n. Fattade så småningom att jag var tvungen att gå in i nåt som hette BIOS och ändra så att CD-läsaren låg först i boot-ordningen. Men innan jag hittade BIOS på min burk...ujujuj...
Vi Macare trycker ju bara ner C-knappen.

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-04-13 13:13

Det är sant Pc ger verkligen miljarder människor huvudvärk. Synd att de inte hittat mac. Hmm cam funktionen i MSN och filmer som har alla möjliga codecs gör mig lite tveksam till att köpa iMac G5 som man är ute efter men men. Hoppas de ändrar 256 standard till 512 när tiger väl släpps. Aja well see.

Lika lite som jag försöker omvända Frölunda-fans till Färjestads diton försöker jag göra Mac-användare av Windows-användare.

Det står ingenstans i användarlicensen för Mac OS X att man ska gå ut och konvertera Windows-användare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-13 13:27

För min del är bra om ca 90 % inte kör mac - det gör att jag som företag blir mer effektiv än mina konkurrenter

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-04-13 14:23
Ursprungligen av Christian Å:

Lika lite som jag försöker omvända Frölunda-fans till Färjestads diton försöker jag göra Mac-användare av Windows-användare.

Det är nog t o m lite svårare att omvända Frölunda-fans. I varje fall just nu.

  • Medlem
  • 2005-04-13 13:32

När nån frågar för privatköp, vilket faktiskt händer, om viktiga fördelar med mac (eftersom jag har mac) så brukar jag svara. Kalla det konverteringsförsök om ni vill, men jag brukar hävda att macen är mer anvädarvänlig och att man inte behöver leva i skräck för virus och slikt.

Varför få över folk, det enda man behöver göra är att vara nöjd med det man har - oftast börjar faktiskt folk att bli nyfikna när man inte predikar mac.

För det första så tycker jag det slitna uttrycket att man kör pc för att alla andra har det är så märkligt, så Kingsthrone du får gärna ge mig exempel när detta är viktigt.

Sen undrar jag om vi pratar os eller burk i detta inlägg.

Jag måste erkänna att jag respekterar mer de som kör linux på pc än de som kör xp osv - om det inte är pågrund av vissa omständighter, och inte bara för att alla andra kör det.

Ursprungligen av draags:

Varför få över folk, det enda man behöver göra är att vara nöjd med det man har - oftast börjar faktiskt folk att bli nyfikna när man inte predikar mac.

För det första så tycker jag det slitna uttrycket att man kör pc för att alla andra har det är så märkligt, så Kingsthrone du får gärna ge mig exempel när detta är viktigt.

Sen undrar jag om vi pratar os eller burk i detta inlägg.

Jag måste erkänna att jag respekterar mer de som kör linux på pc än de som kör xp osv - om det inte är pågrund av vissa omständighter, och inte bara för att alla andra kör det.

Att man kör PC för att "alla " andra gör det.

1. LAN!
2. Dataproblem - fråga kompisarna (eftersom de flesta kör samma)! (Ok, här hävdar ni kanske att med Mac har man inga problem, men jag vet inte)
3. Kompabilitet - Kan ta med sitt program till polaren så han får testa på sin dator
4. Utbudet av mjukvara
5. Billigare!
6. Frihet - konfigurera datorn som du vill. Köp till TV-kort, fett ljudkort, DVD-brännare eller nåt annat du vill ha i efterhand (till rimliga priser!). Uppgradera med ny processor. Du är inte låst till specifikt utseende och prestanda.
mm mm...

Mac är bättre på grafik har jag hört, kan kanske stämma.

Om vi pratar OS eller burk. Både och - läs trådens rubrik. Med det menas allt som knyts till PC respektive Mac. Argument kan ha vilka premisser som helst, bara de har med saken att göra.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-19 16:10
Ursprungligen av Kingsthrone:

Att man kör PC för att "alla " andra gör det.

1. LAN!
2. Dataproblem - fråga kompisarna (eftersom de flesta kör samma)! (Ok, här hävdar ni kanske att med Mac har man inga problem, men jag vet inte)
3. Kompabilitet - Kan ta med sitt program till polaren så han får testa på sin dator
4. Utbudet av mjukvara
5. Billigare!
6. Frihet - konfigurera datorn som du vill. Köp till TV-kort, fett ljudkort, DVD-brännare eller nåt annat du vill ha i efterhand (till rimliga priser!). Uppgradera med ny processor. Du är inte låst till specifikt utseende och prestanda.
mm mm...

Mac är bättre på grafik har jag hört, kan kanske stämma.

Om vi pratar OS eller burk. Både och - läs trådens rubrik. Med det menas allt som knyts till PC respektive Mac. Argument kan ha vilka premisser som helst, bara de har med saken att göra.

Kolla du lite mer på Mac och bli positivt överraskad.
Mycket av det du nämner som fördelar med peze är det inte i realiteten...

Ursprungligen av Pär:

Kolla du lite mer på Mac och bli positivt överraskad.
Mycket av det du nämner som fördelar med peze är det inte i realiteten...

Men då måste du argumentera emot. Jag tänker inte köpa en Mac bara för att kolla det, och så känner jag inte någon som har en heller...

  • Oregistrerad
  • 2005-04-19 16:26
Ursprungligen av Kingsthrone:

Men då måste du argumentera emot. Jag tänker inte köpa en Mac bara för att kolla det, och så känner jag inte någon som har en heller...

länk

Ursprungligen av Pär:

Ja, jag förstår din goda vilja. Men att argumentera för något behöver inte betyda att man försöker konvertera någon till det. Argument i sig är inte övertalan eller ens rekommendationer. Det är handfasta punkter som folk får tolka hur de vill. Det är där själva "övertygelsen" sker. Inte hos den som argumenterar.

Jag vill inte få Macanvändare att konvertera till PC. Jag vet bristerna där. Och jag förstår att många av er skulle bli förgrymmade om ni sätter er framför en Windowsdator. Men det är bara halva sanningen. Många av PC-användarna utnyttjar PCn på ett sånt sätt att ett byte till Mac skulle försämra deras situation i många andra fall, utom just att det är stabilare och enklare att använda.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-19 19:31
Ursprungligen av Kingsthrone:

Jag vill inte få Macanvändare att konvertera till PC. Jag vet bristerna där. Och jag förstår att många av er skulle bli förgrymmade om ni sätter er framför en Windowsdator. Men det är bara halva sanningen. Många av PC-användarna utnyttjar PCn på ett sånt sätt att ett byte till Mac skulle försämra deras situation i många andra fall, utom just att det är stabilare och enklare att använda.

Don't tell me Sherlock, har nog använt peze (och använder ännu, om någon betalar) sen du sket i blöjorna

  • Oregistrerad
  • 2005-04-19 20:29

Positiva Pär

Edit:

Ursprungligen av Pär:

Don't tell me Sherlock, har nog använt peze (och använder ännu, om någon betalar) sen du sket i blöjorna

Hur visste du hur gammal jag är på ett ungefär?

Ska tala om en sak för dig. Jag blev så besviken när min fysikteoriföreläsare på KTH hade en Ibook och dessutom uttalade sig förespråkande om Apple framför PC. Det kändes hårt asså. Man vet inte riktigt hur man ska ta det.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-19 20:50
Ursprungligen av Kingsthrone:

Hur visste du hur gammal jag är på ett ungefär?

Du har givit medlemsuppgifter som säger att du är 25 år, och då sket du färdigt i blöjorna ungefär -80/81…
(okey, säg att du var runt fem år då… )

Ursprungligen av Pär:

Du har givit medlemsuppgifter som säger att du är 25 år, och då sket du färdigt i blöjorna ungefär -80/81…
(okey, säg att du var runt fem år då… )

LOOOL!

Det här citatet är taget ifrån den här tråden, jag hoppas att rhesus inte misstycker att jag använder hans ord.

Ursprungligen av rhesus:

Jag har en helt ny HP bärbar med 2GHz Pentium M, 2Gig RAM, 1600*1200 skärm, DVD-brännare mm mm på jobbet. Ändå längtar jag hem till min 867Mhz PB12. Varför? Det finns saker som är viktigare än prestanda på papper.

Jag har visserligen ingen mac ännu men exakt som han skriver känner jag, visst jag kan beställa en Dell eller någon annan PC för 15 000 och få PCI-Express, DDR2 minnen och allt vad det är.
Sedan kan jag köra Linux och allt är frid och fröjd!

Men jag vill inte.

Jag vill inte ha en dator med ett operativsystem som kanske kommer att bli stort och senare i framtiden bli användarvänligt. I takt med att GUI blir bättre säger folk också att fler användare ska byta till det här system, det ska leda till att bland annat fler spel utvecklas för det. Linux är det jag pratar om.

Allt jag vill ha är en dator som är förpackad på ett snyggt sätt både hård- och mjukvarumässigt, som fungerar, som jag kan spela vissa spel på, som är säkert och som jag upplever som snabbt. Jag struntar fullkomligt i att PC har värre RAM och allt vad det är, visst är det kul att teknikutvecklingen går framåt men vilken nytta gör det ifall jag inte märker någon skillnad i hastighet mellan en PowerBook G4 och en xxx med Intel ExtremeEdition på nästan 4 GHz?

Bevaka tråden