Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny tv-widget

Tråden skapades och har fått 825 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Ale
  • 2006-03-02 10:27
Ursprungligen av gusax840:

Vilket datum hände det? Idag?

Samma dag jag postade inlägget. Hade fått samma resultat tidigare under dagen.

  • Oregistrerad
  • 2006-04-01 23:50

Fet widget...

...men jag kan inte ladda hem den tyvärr...
varken i Safari eller Firefox

Check, då ska jag kolla upp det så fort jag får tid över.
Vet du ungefär när under dagen som du fick sändningsuppehåll? (då kan jag ställa tillbaka klockan på min dator nämligen och förhoppningsvis få samma fel)

  • Medlem
  • Ale
  • 2006-03-03 00:22

Oj, kommer inte ihåg klockslag tyvärr.
Men det var lite under dagen och kvällen, och sen när jag gjorde skärmdumpen typ.

  • Medlem
  • Ale
  • 2006-03-03 01:05

http://upl.yao.se/?a=aa954.png igen
Lite konsigt eftersom förrförra gången jag kollade dashboard (typ 10min sen) laddade den ner nya tablåer för 24h, och förra gången (typ 5min sen) funkade de fint.
edit: körde en apple+r i hopp att en uppdatering skulle fixa problemet, men icke http://upl.yao.se/?a=ccd05.png

Jag tror sändningsuppehållen uppstår på program som börjar innan midnatt men slutar efter, dock är jag inte helt säker. Det har varit en bugg tidigare nämligen.
Program som börjar typ 23:00 och håller på till 01:30 visades då bara mellan 23:00 och 23:59:59 men mellan 00:00 och 01:29:59 så stod det felaktigt "sändningsuppehåll" istället.
Ska kolla upp det så fort jag får tid, möjligen har jag lyckats få denna irriterande bugg att återuppstå!

Jag har fixat buggen med sändningsuppehållet nu (det blev fel på alla kanaler efter kl 01) så för den intresserade (och kvällspigge) finns ny version att hämta hem från manicker.se.
I övrigt identisk med tidigare version 20 februari!

Hur tusan lyckades du ta dig förbi det halvfärdiga versionssystemet?

Jag bara bytte ut filen och ändrade i versionsfältet

Orkade inte dölja den gamla och lägga dit en ny vars enda nya funktion var en korrigerad bugg...

Aha!

Var hamnar inställningarna för Xmltv?
Jag försökte avinstallera xmltv totalt genom att ta bort widgeten från hårddisken och radera katalogen Xmltv i Bibliotek. Men när jag installerar en ny så kommer den ihåg vilka kanaler jag tidigare valt.

Problemet är att den inte visar någon av tv-kanalernas loggor sen jag trixade lite med .png-filerna...

Senast redigerat 2006-03-07 21:33

Inställningarna ligger i en fil som heter widget-se.swedb.tv.widget.plist vilken återfinns i ~/Bibliotek/Preferences/

Tablåer sparas i ~/Bibliotek/Xmltv
Loggorna sparas i ~/Bibliotek/Xmltv/logos
Tar du bort den mappen försvinner loggorna helt. Då måste du skapa mappen själv och sen ta bort och lägga till kanalerna igen. (Loggor tankas enbart ner när man lägger till kanaler)
Det finns även en mapp ~/Bibliotek/Xmltv/widgetexports men den använder jag inte än så den spelar ingen roll om du har tagit bort.

Trixar du med loggorna och gör något vettigt så får du gärna säga till så kanske fler kan få nytta av dina ändringar
Jag tänker ju närmast på canal+ som vägrar svara på mina mail om att jag vill radbryta deras loggor... anledningen till att de är så gudförbenat små nu är att c+ kräver att man inte radbryter loggorna - men nånstans får man ju dra gränsen, det här börjar ju bli löjligt...

Ursprungligen av gusax840:

Trixar du med loggorna och gör något vettigt så får du gärna säga till så kanske fler kan få nytta av dina ändringar
Jag tänker ju närmast på canal+ som vägrar svara på mina mail om att jag vill radbryta deras loggor... anledningen till att de är så gudförbenat små nu är att c+ kräver att man inte radbryter loggorna - men nånstans får man ju dra gränsen, det här börjar ju bli löjligt...

Jag fick igång widgeten tillslut. Gäller bara att veta vilka filer man skall radera...

Jag kan tänka mig att rita om logos, men det finns säkert copyright på dem, så då får varken du eller jag sprida modifierade sådana, har jag rätt? I så fall måste man göra en helt ny...

Går det att lägga till en logga för Discovery Mix? Provade att kopiera den vanliga Discovery-loggan och döpa om den till "nordic.mix.discovery.com.png", men den vill inte visa sig. Kan det vara så att du slagit av funktionen för att visa logo på Mix?

  • Oregistrerad
  • 2006-05-02 20:22

Detta gjorde jag av misstag!

Så, lat som jag är, så vill jag inte göra om kanalerna!
Men nu undrar jag om det inte finns en vänlig själv som har lust och zippa ihop den mappen och maila mig den?

Ursprungligen av gusax840:

Loggorna sparas i ~/Bibliotek/Xmltv/logos
Tar du bort den mappen försvinner loggorna helt. Då måste du skapa mappen själv och sen ta bort och lägga till kanalerna igen.

  • Medlem
  • Ale
  • 2006-03-09 22:51

Visat widgeten för två flickor och de tyckte det kändes väldigt ologiskt med att gå tillbaka till kanallistan (när man kollar heldagsvy för en viss kanal) genom att klicka på kanalloggan igen.
Jag tycker iof det är en väldigt smidig lösning, men undrar mest om du har funderat på att tex lägga in safaris oranga tillbakaknapp eller liknande?

Och, någon mer än jag som haft problem med att vara kvar i ett visst program när jag ska scrolla i beskrivningen? Eftersom hela raden är mouseover, och inte bara namnet, måste jag dra musen helt rakt åt höger, annars blir det att scrolla beskrivningen för ett annat program.
Göra beskrivningsrutan längre eller liknande kanske?

Fint att buggarna börjar försvinna i alla fall, alltid tyckt att den är så instabil jämfört med tvinfos men den är äntligen borttagen

Senast redigerat 2006-03-09 23:02

Vägen till heldagsvyn är rätt korkad egentligen, det kan jag hålla med om. Den är definitivt inte logisk. Anledningen till att jag tog kanalloggan var för att jag inte kunde göra en egen knapp för heldagsvyn i photoshop
Men du (eller kanske snarare flickorna) har rätt i att det borde finnas nåt mer uppenbart sätt att komma till heldagsvyn. En orange tillbakaknapp misstänker jag skär sig färgmässigt men tanken är god. Jag skriver upp det så ska vi se om jag kan fixa till nåt.

Angående inforutan så kan du klicka på programtiteln för det programmet du vill läsa info om så fryser inforutan i en sekund eller två. Tillräckligt för att på enklaste sätt förflytta muspekaren från programtiteln till scroll-listen även om man kanske inte är så stadig på hand (vilket ju är ganska svårt med exempelvis musplatta).

Det går även att använda piltangenterna på tangentbordet för att gå mellan programmen i nu,nästa,senare-vyn. Klicka till på översta ramen bara för att aktivera tangentbordet, sen kan du gå upp och ner med pilarna. Då kan du hålla muspekaren i inforutan hela tiden.
Piltangenterna funkar lite comme si comme sa i heldagsvyn så där blir det till att fatta tag om musen istället men i nu&nästa funkar det utmärkt.

Tvinfo ska ju ha en dunk i ryggen för att deras widget fungerar till 100% så länge man har internet, det håller jag med om. Med deras lösning får man kämpa för att få buggar - med min lösning får man kämpa för att inte få dem...
Det är ju ganska stabilt att det finns två svenska tv-widgets dock, skönt att folk kan välja. Smaken är ju som bekant som baken

Jag har slagit av funktionen att visa logga på discovery mix, helt rätt. Eftersom det inte finns nån logga där så tyckte jag det var bäst. Dessutom hatar jag den kanalen för de bryter alltid alla intressanta program och visar animal planet... men det är en annan historia.
Tanken var att det skulle komma upp en helt vanlig text-logga istället där det stod discovery mix med bokstäver istället men så har uppenbarligen inte skett än.

Loggorna som nu finns är säkert copyrightskyddade (de hämtas från samma server som tablåerna) och löjligast regler av dem alla har ju canal plus som vägrar tillåta radbrytning men låt oss rent spekulativt säga att du gör egna loggor till alla kanalerna, fixar nån form av script som skrivskyddar logosmappen, kopierar in alla dina loggor i mappen, skrivskyddar loggorna också och sedan lägger ut den färdiga zipfilen med script+loggor så folk kan tanka hem så tänker ju inte jag hindra dig

Men du behöver ju så klart inte rita om loggorna, det var inte så jag menade. Jag tycker de är helt acceptabla nu. Jag är mest intresserad om varför du vill fiffla med dem.

Vill du visa loggan för discovery mix ändå (om du som här gjort en själv) så kan du kommentera bort raderna 798, 803 och 804 i filen functions.js förresten. Ladda sen om widgeten med äpple-r.

Ursprungligen av gusax840:

Vill du visa loggan för discovery mix ändå (om du som här gjort en själv) så kan du kommentera bort raderna 798, 803 och 804 i filen functions.js förresten. Ladda sen om widgeten med äpple-r.

Detta var överkurs, hur skall man hålla reda på vilket nummer raderna har....
Kan man få en ledtråd, hur ser raderna ut som man skall skippa?

Ursprungligen av gusax840:

Dessutom hatar jag den kanalen för de bryter alltid alla intressanta program och visar animal planet... men det är en annan historia.

Håller med dig till fullo. Det är det värsta som finns när programmen bara klipps av. Har tyvärr ingen möjlighet att välja vilka kanaler jag vill ha....

Ursprungligen av Wiking:

Detta var överkurs, hur skall man hålla reda på vilket nummer raderna har....
Kan man få en ledtråd, hur ser raderna ut som man skall skippa?

I bbedit kan man visa radnummer

Sök efter ordet mix bara så hamnar du på rad 798 oavsett vilket program du har.

@Kristofer: tackar

Missade versionsfilen, nu är den uppdaterad.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-03-21 22:38

Kan du lägga till så att man kan välja om man vill se "programfönstret" som hoppar fram eller inte vill att det kommer fram?

Yes!!

Menar du att man ska ha möjlighet att helt stänga av inforutan?
Det är ju bara att inte peka på några program så visas ju ingen ruta - eller missförstår jag dig?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-03-22 14:31

Nej, du har fattat det helt rätt. Jag sitter med en 12´ och det är tight på skrivbordet med alla sköna widgets. Jag behöver inte den funktionen och skulle uppskatta om den gick att göra valbar.
Tack på förhand. För du fixar väl det ?

Yes!!

Jag ska skriva upp det iaf så får vi se vad som händer

  • Oregistrerad
  • 2006-04-02 00:00

okej...
jag provade bara att köra bara www.manicker.se. tänkte att jag skulle kunna klicka mig fram därifrån.
det gick inte.
sen när jag skulle visa min besvikelse för min flickvän; att jag hittat världens smartaste widget, och så gick det inte, så slog det mig att det ibland av någon anledning går att komma åt sajter som det blir fel när man försöker ladda in om man skippar www.
Så om andra råkar ut för samma problem som jag så skriv bara http://manicker.se så kommer ni till startsidan och kan ladda ner därifrån.
Perfa!

Suck.. vad är det nu som hänt
Ska försöka få tag i Martin (som utvecklat sidan)..

  • Medlem
  • Ale
  • 2006-04-03 00:08

Hur går det med utvecklandet?
Hittade http://macupdate.com/info.php/id/18266 nu, verkar vara en fin widget

Jag har haft en massa att göra så jag har inte hunnit med widgeten så mycket på sistone
Håller på att skriva om den helt för övrigt och har kommit ganska långt. Utseendet kommer vara kvar men baksidan ska bytas ut och koden ska förhoppningsvis bli lite mer lätthanterlig för mig.

Jag var tvungen att skriva om den om jag skulle kunna lägga in de funktioner jag har kvar att göra kom jag på

Jag uppdaterade widgetens hemsida idag så att den länkar till http://manicker.se (som funkar) och inte till http://www.manicker.se (som inte funkar).
Ifall nån undrar

Tack för tipset kimrin!

Bevaka tråden