Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flac i iTunes?

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2005-08-22 20:59

Jag upptäckte med stor glädje hur mycket bra livespelningar det fanns på archive.org.
Tyvärr så har jag märkt att mycket är kodat i flac och jag har inte lyckats hitta något sätt att få in filerna i iTunes. Finns det någon kunnig här som skulle kunna hjälpa till?

En snabb googling gav följande: http://www.macupdate.com/info.php/id/16803

Verkar tyvärr fungera lite halvt om man läser kommentarerna. Men det är ju en beta så man kan ju hoppas på en uppdatering.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-22 21:40

Jo, jag gjorde också en snabb googling och hittade den. Tydligen funkar den inte i Tiger så jag googlade vidare.

Jag hittade xACT som kunde konvertera både flac och shn till wav eller aiff. Sedan lät jag iTunes göra om det hela till aac. Inte så smidigt, men det funkade.

Kan för övrigt rekomendera en spelning med GYBE! från 2003.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-23 08:36

FLAC är ju dessutom lossless (Free Lossless Audio Codec), så du gör ju inte någon komprimering-av-komprimeringsförlust.

Juste!:D

Vänligen, Ylan

  • Oregistrerad
  • 2005-08-24 11:49
Ursprungligen av Johan Nilsson:

Jo, jag gjorde också en snabb googling och hittade den. Tydligen funkar den inte i Tiger så jag googlade vidare.

Jag hittade xACT som kunde konvertera både flac och shn till wav eller aiff. Sedan lät jag iTunes göra om det hela till aac. Inte så smidigt, men det funkade.

Kan för övrigt rekomendera en spelning med GYBE! från 2003.

jag trodde jag var den enda i världen som lyssnade på GYBE

  • Oregistrerad
  • 2005-08-24 16:15
Ursprungligen av urkan:

jag trodde jag var den enda i världen som lyssnade på GYBE

inte då
äger några vinyler samt cd med dem + sidoprojekt. ruskigt bra.

Det är möjligt att spela FLAC-filer med iTunes och Quicktime, se instruktioner på http://barelyfocused.net/blog/2006/10/12/native-flac-in-itunesquicktime/

Det fungerar inte bäst, men det fungerar iaf.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-09-16 12:23

Själv använder jag XLD http://www.macupdate.com/info.php/id/23430 för att konvertera, tycker det funkar smidigt och bra.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-05-12 18:19

Skakar liv i en gammal tråd ...

Har det löst sig med flac i iTunes än?

Mvh.
Ricard

jag gillar både XLD och xACT, men för andra syften: XLD för att konvertera hela flac-skivavbilder med cue-fil, xACT för att konvertera Ape till Apple Lossless. När det gäller att få in FLAC i iTunes är Toast Titanium överlägset bäst. Och dessutom enklast: dra in FLAC-filerna i Toast och de konverteras till önskat losslessformat och läggs direkt in i iTunes automatiskt.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-05-12 21:33

Hej på dig Stinky (gulligt alias!)

Men varför vill man konvertera flac till ett annat format? Så här ser min plan ut. Tanken är en Squeezbox Duett som är en lillebror till den formidabla originalaren Transporter, som har fått sjukt bra recenssioner av kritiker i audiofil-gänget. En kommentar om Transporter är tex. Jaha, då kan jag slänga min femtiotusenkronorscdspelare!

Men men, åter till flac - om jag konverterar måste jag när jag köpt min lillebror ta tillbaka eller spara flac på annan plats. Krångligt. Kort och gott spelar inte iTunes flac-filer? I mitt fall kommer det att innebära att jag lämnar iTunes utom gällande iPodhantering ... Trist ...

  • Medlem
  • 2008-05-12 21:37
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-05-12 21:54
Ursprungligen av Baron:

STORT TACK!

/Ricard

Vad står det, jag ser inte?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-05-12 22:14

stort tack!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-13 06:29

En omväg kanske, men jag har använt den de gånger jag velat importera FLAC till iTunes.
Toast kan konvertera FLAC till AIFF, lägg FLAC-filerna på Toast och bränn en vanlig Audio-CD, importera den sedan till iTunes.
Behövs det kan man skriva in taggar och sånt i iTunes.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-05-13 09:14

Annars kan man använda Max för att konvertera FLAC till AAC, MP3 m.m.

Max har även fördelen att efter du rippat så kan du få ut flera format samtidigt. FLAC eller Apple Lossless för arkivering och sen vanlig AAC eller MP3 för iTunes.

Max from sbooth.org

Ursprungligen av Jetwash:

Annars kan man använda Max för att konvertera FLAC till AAC, MP3 m.m.

Max har även fördelen att efter du rippat så kan du få ut flera format samtidigt. FLAC eller Apple Lossless för arkivering och sen vanlig AAC eller MP3 för iTunes.

Max from sbooth.org

Men varför konventera flac? Det är ju det bästa fil formatet för musik by far.
Mycket bättre ljud än mp3-filer. Högre bitrate o allt. Det finns inget som är bättre med att ha mp3 istället för flac förutom att det tar mindre plats. Men låt oss då säga att jag har enormt mycke plats, flac är bättre än mp3 på alla vis möjliga, varför konventera? frågar jag igen. Det finns absoulut ingen anledning. Jag fattar inte varför inte alla börjar skaffa flac-codecs till sina spelare. iTunes förväntar jag mig ha flac stöd i nästa verision eller så finns det väl ingen mening med att använda det? Då måste jag vända mig till nåt bättre, tyvärr.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-18 15:54
Ursprungligen av Fredde/pandemonium:

Men varför konventera flac? Det är ju det bästa fil formatet för musik by far.
Mycket bättre ljud än mp3-filer. Högre bitrate o allt. Det finns inget som är bättre med att ha mp3 istället för flac förutom att det tar mindre plats. Men låt oss då säga att jag har enormt mycke plats, flac är bättre än mp3 på alla vis möjliga, varför konventera? frågar jag igen. Det finns absoulut ingen anledning. Jag fattar inte varför inte alla börjar skaffa flac-codecs till sina spelare. iTunes förväntar jag mig ha flac stöd i nästa verision eller så finns det väl ingen mening med att använda det? Då måste jag vända mig till nåt bättre, tyvärr.

Att konvertera FLAC till MP3 eller AAC ger kvalitetsförlust, så det vill man naturligtvis undvika.
Men konverterar man till Apple Lossless blir det ingen förlust alls.

Att konvertera mellan de två förlustlösa komprimeringsformaten FLAC och Apple Lossless är lika harmlöst som att konvertera mellan de två okomprimerade formaten WAVE och AIFF. Det kan man lika gärna göra, för att filerna ska vara smidigare att ha att göra med.

Ursprungligen av Rajje:

Att konvertera FLAC till MP3 eller AAC ger kvalitetsförlust, så det vill man naturligtvis undvika.
Men konverterar man till Apple Lossless blir det ingen förlust alls.

Att konvertera mellan de två förlustlösa komprimeringsformaten FLAC och Apple Lossless är lika harmlöst som att konvertera mellan de två okomprimerade formaten WAVE och AIFF. Det kan man lika gärna göra, för att filerna ska vara smidigare att ha att göra med.

okej, najs. tack.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-05-13 11:28
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-05-13 13:22

Men frågan handlade väl egentligen om utifall det finns aps eller liknande för att kunna spela flac i iTunes. Det finns säkerligen en hel hoper mer eller mindre eminenta småprogram för detta. Jag vill spela flac i iTunes. Det verkar inte som jag kan det ...

Någon?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-13 18:40
Ursprungligen av Ricard:

Men frågan handlade väl egentligen om utifall det finns aps eller liknande för att kunna spela flac i iTunes. Det finns säkerligen en hel hoper mer eller mindre eminenta småprogram för detta. Jag vill spela flac i iTunes. Det verkar inte som jag kan det ...

Någon?

Du kan ju googla eller kolla på versiontracker.com, det gör alltid jag innan jag frågar.

  • Medlem
  • 2008-05-13 18:42

Det du tackade så stort för innehåller väl den info du (inte) vill ha, dvs att det inte går?!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-27 17:33

Hur känner ni för TwistedFLAC 1.0 ?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-06-05 21:55

tacka vet jag Rockbox och Songbird. Och förresten är det inte på sin plats att fundera över om ett program som inte klarar ett av de vanligaste formaten bör användas, kanske i alla fall inte som enda lösning.

Senast redigerat 2008-06-10 10:07

Pröva Fluke för att få in flac i iTunes.

Fluke: iFLAC your Mac

Ursprungligen av Herrman:

Pröva Fluke för att få in flac i iTunes.

Fluke: iFLAC your Mac

najsbajs. Tackar för tipset, jag har letat efter precis den här prylen.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2008-06-15 21:00

Jag testade Fluke med en .ogg-fil och även den importerades till iTunes.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-15 23:26

Och hur funkar det med taggar och så där?

Bevaka tråden