Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telefon till Skype / Mac?

Tråden skapades och har fått 66 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej
Var kan man köpa en skype telefon som skall användas till en eMac ?

Hans Häger

Tag en valfri trådlös siemenstelefon och köp till deras skypeförberedda lilla sändarmojäng med usb-anslutning för ca 800 spänn

hm... inte valfri trådlös Siemens visade det sig tyvärr när man läste lite nogare men någon av dessa siemenslurar skulla funka:
Gigaset SX303isdn
Gigaset SX205isdn
Gigaset S645
Gigaset S440

En annan grej jag missade (eller som kanske tillkommit på senare tid) är att man får ett presentkort på 120 spänn som gäller för skype.

Och i takt med att jag skriver det här inlägget börjar misstanken om att det inte skulle funka på en mac växa sig obehagligt stark... det vore väl för bra feståss

det måste finnas något billigare

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-08-29 20:51
Ursprungligen av David Slättne:

Tag en valfri trådlös siemenstelefon och köp till deras skypeförberedda lilla sändarmojäng med usb-anslutning för ca 800 spänn

hm... inte valfri trådlös Siemens visade det sig tyvärr när man läste lite nogare men någon av dessa siemenslurar skulla funka:
Gigaset SX303isdn
Gigaset SX205isdn
Gigaset S645
Gigaset S440

En annan grej jag missade (eller som kanske tillkommit på senare tid) är att man får ett presentkort på 120 spänn som gäller för skype.

Och i takt med att jag skriver det här inlägget börjar misstanken om att det inte skulle funka på en mac växa sig obehagligt stark... det vore väl för bra feståss

Funkar bara med Windows tyvärr!

Ursäkta min okunskap (eller ignorans), men vad finns det för fördel med telefon mot ex. vis headset? Jag ska nämligen flytta till spanien och testat lite Skype nu ett tag... för jag måste ju kunna ringa mamma!

Ursprungligen av Hans hager:

Hej
Var kan man köpa en skype telefon som skall användas till en eMac ?

Hans Häger

  • Medlem
  • Tjörn
  • 2005-08-23 21:44
Ursprungligen av steflund:

Ursäkta min okunskap (eller ignorans), men vad finns det för fördel med telefon mot ex. vis headset? Jag ska nämligen flytta till spanien och testat lite Skype nu ett tag... för jag måste ju kunna ringa mamma!

Det känns lite onaturligt att prata i "telefon" med headset av nån anledning tycker jag, kanske därför?

Ursprungligen av Ricky:

Det känns lite onaturligt att prata i "telefon" med headset av nån anledning tycker jag, kanske därför?

Jaha... så det är bara därför. Tänkte att det var ngn häftig feature som jag missat.

Ursprungligen av Ricky:

Det känns lite onaturligt att prata i "telefon" med headset av nån anledning tycker jag, kanske därför?

I början, särskilt om man har headset med bygel och bom, så är det jäkligt mycket 'VIA-direkt-kan-jag-hjälpa-till-med-något'-varning! Men väldigt snart vänjer man sig vid den fantastiska friheten att inte behöva låsa upp ena handen, särskilt under ett samtal som drar ut på tiden och absolut under de samtal där man behöver rota fram ett dokument i bokhyllan eller i datorn. Jag ÄLSKAR mitt svindyra headset från netcom med dubbla höron och rejäl bom. Man går runt här hemma och lixom är sin egen studioman. Grannarna är uppenbart roade

Senast redigerat 2005-08-29 20:17

Clas Ohlsson har USB-IP-telefoner för ett par hundra.

Är det någon som har testat IPSmart ?
http://www.handydata.se/ipsmart_info.htm

Hans

Ursprungligen av Olav Rust:

Clas Ohlsson har USB-IP-telefoner för ett par hundra.

Som fungerar bra i Mac OS X? (men jag antar det eftersom du skriver här...)

I-P-smart... hö-hö för en engelsktalande blir det rätt kul... är det en TRATT måhända

Ursprungligen av Kakazooka:

I-P-smart... hö-hö för en engelsktalande blir det rätt kul... är det en TRATT måhända

ha ha!

  • Medlem
  • 2005-08-25 10:30

Har någon försökt att fixa en egen voip omvandlare? Inget svårt ju, + du kan då använda vilken telefon som helst...

Telefon som uppges fungera med Mac

http://www.skypeshop.se/product-11.aspx
Uppges fungera också till mac. Ingen bild, namn eller nummer. Någon som provat?

  • Medlem
  • 2005-08-31 23:17

Någon som vet var man kan hitta en guide hur man kan bygga de själv istället den dingel mellan usb och vanliga telefonen?

var nån i elgigantens annons idag.. för 200pix eller nåt.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-06 13:11

är det någon som har lite mer erfarenhet av skype med tillbehör... Finns det någon som har något tips på trådlösa headset? Jag skulle vilja kunna gå runt i lägenheten (43kvm) och prata via skype...

Ursprungligen av fixarfrazze:

är det någon som har lite mer erfarenhet av skype med tillbehör... Finns det någon som har något tips på trådlösa headset? Jag skulle vilja kunna gå runt i lägenheten (43kvm) och prata via skype...

Finns det inte USB-dosor för att koppla in vilken telefon som helst? Då bör det ju fungera.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-11 22:58

Ser ut att fungera

Telefonen på Skype Butiken

Ursprungligen av Oloff:

Ser ut att fungera

Telefonen på Skype Butiken


En sån måste jag ha!

  • Medlem
  • Växjö
  • 2006-01-04 14:05
Ursprungligen av Oloff:

Ser ut att fungera

Telefonen på Skype Butiken

Spiralsladden är underbar, men den finns även med blåtand: http://shop.hulger.com/products.php?dept=1007

  • Oregistrerad
  • 2006-04-14 00:28

Köpte nyligen en vit Ipevo free från skypes webshop. Den fungerar utmärkt. Har den inkopplad i min mac mini som står på dygnet runt. Har nu i 4 månader haft skypein/skypeout istället för vanlig fast telefon. Kvaliteten är ibland sådär, men det verkar som om det blir bättre.

Har flera gånger råkat ut för att det börjat ringa när skärmen gått i vila. Då hinner jag aldrig få igång skärmen och klicka i svararutan och ta på headsettet innan telefonsvararen går på. Problemet är nu avhjälpt med Ipevoluren som jag lätt kan svara med, har även saknat att kunna lyfta på luren och slå in siffror.

Jag är hiitils väldigt nöjd med mitt köp.

Drivrutinen till mac är som ett eget litet program som måste vara igång. Jag finner ingen anledning att ha det synligt i dockan, varför ett litet ingrepp i dess Info.plist fil kan vara lämplig.
Står hur man gör på Macosxhints

För att ändingen ska märkas kan det vara bra att toucha programmet genom att skriva följande i terminalen:

touch /Applications/free-1\ USB\ Phone.app/

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2006-04-14 07:42
Ursprungligen av gustaftroeng:

Står hur man gör på Macosxhints

Använde deras sökfunktion med hittade intet.
Men det gjorde du...........?

  • Oregistrerad
  • 2006-04-14 14:44

Prova att söka på NSUIElement, då ska du hitta inlägget "Hide any program's dock icon"

Där står följande

In order to get rid of the dock icon, you must modify the file named 'Info.plist' inside the Application's package (i.e. Sherlock.app/Contents/Info.plist). Open this file in your favorite text editor and add the following section (if it's already present simply change the 0 to a 1 in the string tag:
[KEY]NSUIElement[/KEY]
[STRING]1[/STRING]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-05 23:45
Ursprungligen av Code Red:

Finns det inte USB-dosor för att koppla in vilken telefon som helst? Då bör det ju fungera.

Code Red,

Efter lite efterforsknngar har jag funnit att...

Claes Ohlsons produkt 36-1679

"IP ADAPTER möjliggör inkoppling av valfri standardtelefon via din dators USB-ingång."

...även säljs/produceras av:

www.cuphone.com

Letar man runt på CuPhone's webbplats, finner man snart att de erbjuder drivrutiner till Linux,, men dessvärre inte för Mac.

Jag ger mig inte!!

I instruktionerna om hur man installerar drivrutiner för Linux, finner man instruktionen:

"(1) Plug-in your TJNet USB device and complete the installation"

...AHA!!

Adaptern ifråga verkar bygga på ett chip av "TJnet", och om det finns drivrutiner till PC & Unix/Linux, så kanske det även finns till Mac...

TJNet visade sig vara förkortningen på:

TigerJet Network

..på vars hemsida man klickar sig fram till sidan för "Software"

TATAAAAM...

"The TJinit MAC utility has been developed to enable third party VoIP applications that interface to Tiger560/560B/560C based product in Apple's MAC platform"

Drivrutinen/programmet laddas ned här...

Lycka till!!

-Torkel

P.s.

Ett hett tips är att andra VoIP-produkter som bygger på något av "chippen" Tiger560/560B/560C oxo stödjs av denna drivrutin/program...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-06 00:33

Mera gôtt om TigerJet Network och deras chip kan man läsa här, och då bl.a.:

All primary functions of Tiger560C based phone adaptors are software independent and are plug and play compatible with Windows, Linux and MAC operating systems.

..samt:

Furthermore another new feature, unique to the Tiger560C, is special DTMF hotkey (*#*) detection logic with built in channel switching which allows users to switch between regular land line calls and VOIP phone calls.

Sug på den!!

-Torkel

Ska jag få till skype hemma ja då ska skypetelefonen fungera på samma område som vår nuvarande DEC telefon. Hela hust mao.
Finns det något sådnat?
Toleransen för IP-tjänster hemma är 0.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-12 20:40

Någon som vet om usb-telefonen på claes ohlsson funkar till mac?

http://www.clasohlson.se/shop/store/fs_mm.asp?CatPath=Eq0q64q942&CampPath=&IsCampaign=N&NoCache=2005%2D09%2D12+20%3A41%3A15&SelectedWAG=18382&COSID=7198DAFC82164BC4860649047A536FBB98186

Var där idag men köpte inget för snubben i kassan sa att det inte funkade med mac.

Bevaka tråden