Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sökes; Tips på bra bordsmikrofon

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en kompis som letar efter en bordsmikrofon för att spela in sammanträden direkt i sin dator.
Någon som vet vad som behövs för mic och program?

F

Bump!
Jag letar efter efter en bra, rundstrålande, bordsmikrofon för att användas vid videokonferens med flera deltagare. jag antar att jag behöver något i stil med:

Gadgets och hemelektronik - Teknikmagasinet, meningen med livet

Det gör dock inget om den kostar några kronor, bara det är en kvalitetsmanick. Den får gärna fungera utan externt ljudkort.

Idéer någon?

Jag har sett att det finns sådana där trekantiga konferensmikrofoner (inte dom där som är lika små som möss utan rejäla doningar) som innehåller både telefon/knappsats, högtalare och plats för SD-kort där ljudet lagras direkt (antagligen som mp3) utan att behöva gå via dator. Kanske kan vara något? Att veva igång en hel dator bara för att banda ljudet är ju lite overkill...

Ursprungligen av johan_tanying:

Att veva igång en hel dator bara för att banda ljudet är ju lite overkill...

Så kan det nog vara.

Men, det kanske inte framgick, till skillnad från trådskaparen ska jag använda mikrofonen för ljudupptagningen till själva videokonferensen så att säga.

Ursprungligen av Fröjdan:

Har en kompis som letar efter en bordsmikrofon för att spela in sammanträden direkt i sin dator.
Någon som vet vad som behövs för mic och program?

Jag har med bra resultat använt Samson Q1U som är en usb-mik jag köpt hos Musikbörsen. Den kostar nu 750 kr hos dem. Jag har bara använt den för att spela in egna föreläsningar så hur den funkar för sammanträden beror troligen på många som deltar och hur de sitter i förhållande till mikrofonen. Ett exempelpå dess ljudkvalitet är en fem minuter lång föreläsning med bilder gjord för att kunna ses även i mobiltelefoner som finns på min webbplats: http://www.goranlindgren.se/OpenOffice.m4v

Det finns "inspelare" som både kan funka som mikrofon och ljudinspelare.
Används flitigt av folk i musikbranschen, Zoom H2 är en beprövad grej.

Zoom H4N HandyRecorder Zoom H4N - LJUD OCH MUSIK - Musikinstrument - Studioutrustning

Vill man det skall se lite cool ut :

Shure 55SH Series II Shure Mikrofon, 55SH - LJUD OCH MUSIK - Musikinstrument - Studioutrustning

Det diskuteras även en del kring videokonferenssystem här; mickar ingår i ekvationen.
http://www.99.se/foeretagande/275031-videokonferenssystem.html

1
Bevaka tråden