Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Upprop! - Pismo-people unite!

Tråden skapades och har fått 94 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Patrik G:

dock är batteriet numera stendött vilket troligen är mitt eget fel då jag långa perioder låtit den gå på enbart nätaggregatet.

Det dör inte batteriet av. Det dör av att bli hårt urladdat. Dvs det dör inte säkert av det, men det tar skada och kan en vacker dag tvärdö. Om man lämnar datorn i vila på batteri och lämnar den så länge (några veckor kanske) så ligger det risigt till.

Nu lät jag kanske lite "tvärsäker", men sanningen är att det är jag inte alls. Jag tycker det är svårt att veta hur man ska sköta batterier. Min gamla jobb-Lombard (som nästan alltid går på nätdrift) har bra batteritid än idag, på sitt första batteri, medan det fräscha batteriet i Pismon bara tvärdog efter en urladdning i vila. Det var ganska fräscht innan dess, plötsligt går det bara att ladda till en prick och det håller någon minut. Jag drar i alla fall slutsatsen att man inte ska dra ur batteriet hårt, annat än som nödlösning som del av processen att försöka pigga upp ett trött batteri.

Jag har faktiskt tre oanvändbara Pismo-batterier. Jag har försökt de trick jag kunnat hitta för att få igång dem men det är kört. Det blir batterilådan på tippen.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2005-10-04 16:09
Ursprungligen av Patrik G:

Jag håller med - det finns ingen anledning att räkna ut Pismo!

Det är dags att köra in Tiger i min Pismo 400 Mhz inköpt som ny i maj 2000. Har fungerat utan anmärkning hela tiden, dock är batteriet numera stendött vilket troligen är mitt eget fel då jag långa perioder låtit den gå på enbart nätaggregatet.

Helt klart måste viss uppgradering göras och jag behöver råd och tips.

Hårddisken – Byte till större och snabbare. Är det någon som har erfarenhet av att installera en 7200 disk? Det ska tydligen vara möjligt även om det inte är helt säkert att det fungerar.

Minnet – Det ska gå att få in 1 GB fördelat på de två platserna men är det någon som vet vad dessa minnen heter och var de finns att köpa?

Batteri – Var hitta nytt och vad kostar det?

Airportkort av gamla modellen – Är det begagnat som gäller eller?

Hoppas kunna komma igång med detta snarast och ge en rapport till tråden om hur det gick. Det ska bli mycket roligt att klä upp gamla trotjänaren till en respektabel 2:a dator.

Tack för era svar,
Patrik

Minne: Skall vara SO-DIMM PC100 eller PC133 512 Mb. Finns på Macoteket för 1395:- + moms /styck
Batteri Dustin 1195:- eller Macoteket 1395:- + moms

I ställer för ett Airportkort ( det interna får du hitta begagnat ) skulle jag vilja föreslå att du letar upp ett Belkin 11g PC-CARD. Vissa modeller stöds av de inbyggda drivrutinerna.

Jag kan inte se något hinder för en 7200 rpm disk, den bliir dock varmare än en 5400 och ljudligare. Redan en 5400 gärna med 8 Mb cache är avsevärt snabbare än orginalet.

Skall du göra allt detta med maskinen så är jag tveksam till att det är ekonomiskt försvarbart. Särskilt minnet. Jag kör min 500 Mhz Pismo på 512 Mb och det går utmärkt.

Ursprungligen av gpd:

Minne: Skall vara SO-DIMM PC100 eller PC133 512 Mb. Finns på Macoteket för 1395:- + moms /styck
Batteri Dustin 1195:- eller Macoteket 1395:- + moms

I ställer för ett Airportkort ( det interna får du hitta begagnat ) skulle jag vilja föreslå att du letar upp ett Belkin 11g PC-CARD. Vissa modeller stöds av de inbyggda drivrutinerna.

Jag kan inte se något hinder för en 7200 rpm disk, den bliir dock varmare än en 5400 och ljudligare. Redan en 5400 gärna med 8 Mb cache är avsevärt snabbare än orginalet.

Skall du göra allt detta med maskinen så är jag tveksam till att det är ekonomiskt försvarbart. Särskilt minnet. Jag kör min 500 Mhz Pismo på 512 Mb och det går utmärkt.

Du har rätt om minnet. Dessutom så kan jag väl lämna kvar den undre 128 MB och sätta 512 MB överst vilket ju ger 640 totalt.

60 GB 5400 verkar vara det mest ekonomiska alternativet, kör nog på det.

Är det detta PC-CARD du menar?
http://www.inwarehouse.se/productDetail.aspx?Id=e787228&ReferId=3

Är det några andra fördelar med Belkin förutom en besparing på ca 350 + moms jämfört med ett begagnat internt Apple Airport-kort?

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2005-10-06 16:46

Förutom att det stödjer 11g (54 Mbit) i stället för bara 11b (11 Mbit)......... Detta kortet funkar med OS X, jag har själv ett lite äldre (utan 125 Mbit som antagligen bara fungerar mot annan Belkin utr.)

Ursprungligen av Patrik G:

Hårddisken – Byte till större och snabbare. Är det någon som har erfarenhet av att installera en 7200 disk? Det ska tydligen vara möjligt även om det inte är helt säkert att det fungerar.

Minnet – Det ska gå att få in 1 GB fördelat på de två platserna men är det någon som vet vad dessa minnen heter och var de finns att köpa?

Batteri – Var hitta nytt och vad kostar det?

Patrik

Jag köpte nyss en 100 gigs 5400-varvare med 8 mb cache för 1196 + moms och en 512a för 900 + moms på dustin. Vad jag fattar (och jag har faktiskt kollat en del eftersom jag är forhållandevis rudis egentligen) så är det ingen självklar vinst att ha en disk som snurrar snabbare. Det finns andra saker som är viktigare, som accesstid och sånt, samt cachen som sagt, och en snabbsnurrare kan låta mer och bli varmare, även om det heller inte är säkert.

Vad gäller minnet gäller det att se till att det blir rätt typ, SO-DIMM PC100 eller PC133 som sagt, och det ska vara 144-pin-varianten, inte 168-pin.

Vad gäller batterier så har jag faktiskt tre och ett halvt (det halva är lite halvbra så där ) och behöver nog egentligen inte alla. Är du intresserad?

Minne till Prismo

Har bytt minne i mina båda prismo och en powerbook "Wall Street"
med dessa:
SODIMM0/J2:

Storlek: 512 MB
Typ: SDRAM
Hastighet: PC133-333http://www.99mac.se/forum/images/smi...

Ursprungligen av Patrik G:

Jag håller med - det finns ingen anledning att räkna ut Pismo!

Det är dags att köra in Tiger i min Pismo 400 Mhz inköpt som ny i maj 2000. Har fungerat utan anmärkning hela tiden, dock är batteriet numera stendött vilket troligen är mitt eget fel då jag långa perioder låtit den gå på enbart nätaggregatet.

Helt klart måste viss uppgradering göras och jag behöver råd och tips.

Hårddisken – Byte till större och snabbare. Är det någon som har erfarenhet av att installera en 7200 disk? Det ska tydligen vara möjligt även om det inte är helt säkert att det fungerar.

Minnet – Det ska gå att få in 1 GB fördelat på de två platserna men är det någon som vet vad dessa minnen heter och var de finns att köpa?

Batteri – Var hitta nytt och vad kostar det?

Airportkort av gamla modellen – Är det begagnat som gäller eller?

Hoppas kunna komma igång med detta snarast och ge en rapport till tråden om hur det gick. Det ska bli mycket roligt att klä upp gamla trotjänaren till en respektabel 2:a dator.

Tack för era svar,
Patrik

[FONT="Comic Sans MS"/]:eek:

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Finns det några 540c kvar i drift? Det var nog den PB som höll värdet längst, och designen med "noskonerna" är historisk.

Ja! Faktum är att jag skriver detta i iCab på en PowerBook 540c med 500mb HD och 36mb RAM.
Mac OS 7.6.1 rullar på som en dröm på burken för övrigt

  • Medlem
  • 2005-10-04 13:33

Hej Patric!
Jag sitter på en 400 Mhz Pismo och kör Tiger. Det fungerar helt perfekt! Visst, ibland är det lite segt men inte så att det stör mina små behov. Använder den mest till surfning och office-paket.
Har tyvärr dålig koll på själva praktiska uppgraderingen, jag köpte min färdigfixad och klar! Men macoteket.se brukar ha det mesta så jag tror du hittar både minne och batteri och kanske airportkort också. Du kan ju kolla. Specifikationer till minnen finns på apples hemsida (macoteket skriver också in vilka som passar till olika modellerna). Lycka till!

  • Medlem
  • 2005-10-18 12:48

Är det nån med en Pismo med trasig skärm? Har en död Pismo (troligen logikkortet/moderkort etc) som i övrigt är komplett. Skulle vilja väcka den till liv igen...

Visst är man med i Pismo-klubben, Har tvingats överge min gamla Lombard 400 MHz då det blev glapp i kabeln till skärmen samt att jag sen även sålt processorn. Idag kör jag en Pismo 500MHz med 768 MB som rullar på rätt bra med Mac OS X 10.4.2. Som reservmaskin har jag även en Pismo 400 MHz. En tredje Pismo gav jag bort till min webmaster.

Sen har jag ju lägenhet fylld med gamla maskiner. Så två trasiga Lombard finnes med trasig processor (eller minnesmodul eller vad det nu var för fel) och troligen trasig skärmkabel på båda.
De flesta äldre bärbara Mac har jag också. Hela eller någon även i delar. Ett antal minnen 16 resp 32 MB till PowerBook 3400. Så nog finns det saker att finna i min lilla lägenhet fast ni kommer knappast innanför dörren då lägenheten är fylld av ca 80 st Mac. Det är nog bara att skicka ett litet meddelande så kansk jag kan titta vad jag skulle kunna bistå med på ett eller annat sätt. Min extra Pismo 400 släpper jag inte än. Gör jag det så står nog Markus först på listan att få överta den.

/Bengt

Arbetslös Macgalning med en lägenhet fylld av Mac + kringutrustning

Ursprungligen av Bengt Eriksson:

Sen har jag ju lägenhet fylld med gamla maskiner. Så två trasiga Lombard finnes med trasig processor (eller minnesmodul eller vad det nu var för fel) och troligen trasig skärmkabel på båda.
De flesta äldre bärbara Mac har jag också. Hela eller någon även i delar. Ett antal minnen 16 resp 32 MB till PowerBook 3400. Så nog finns det saker att finna i min lilla lägenhet fast ni kommer knappast innanför dörren då lägenheten är fylld av ca 80 st Mac. Det är nog bara att skicka ett litet meddelande så kansk jag kan titta vad jag skulle kunna bistå med på ett eller annat sätt.

Jäklar, en samling som heter duga! Du kan inte tänka dig att ge bort nagra datorer till en fattig macsamlare?

  • Oregistrerad
  • 2005-11-06 00:53

Nu är jag också på väg att bli med Pismo - "stiko":s gamla rentav. Längtar!

  • Medlem
  • 2005-11-06 17:12
Ursprungligen av Macvarg:

Nu är jag också på väg att bli med Pismo - "stiko":s gamla rentav. Längtar!

Ja och snabb var du! Tog hela en halvtimme efter att jag lagt ut annonsen! *S*
Imorgon ska den få ta bussen och flytta hem till sin nya ägare.

Ursäkta dröjsmålet men här kommer slutrapport på uppdateringen av min Pismo.

Jag bytte det ena minnet mot en Kingston 512MB SDRAM SODIMM PC133 133MHz CL3 LP (KVR133X64SC3L/512) vilket gav 640 MB totalt. Bytte HD till en Hitachi Travelstar 5k100 100GB 8MB IDE ATA100 (HTS541010G9AT00). Satte vidare in ett Belkin Trådlöst PC-Card 125Mbps 802.11g Mac/PC (F5D7011YY) och ett nytt batteri BTI batteri Li-Ion för Apple PowerBook G3 333-500 MHz (MC-G3/99). Allting inköpt på Inwarehouse för 3739,00 exkl moms.

Allt fungerade perfekt - Plug n Play. Det enda var att jag i onödan plockade bort processorkortet när jag skulle byta hårddisken. Detta sitter fast som h****t och mycket riktigt så slet jag av den lilla plastfliken så att det precis gick att få grepp med en tång på den bit som var kvar - puuhh...

Sedan in med Tiger och vad kan man säga? Lysande! En helt ny dator nästan 6 år efter inköpet. Visst är det slo-mo jämfört med en Dual 2,3 men det är inget som stör när primära funktionen är surf och mail från soffbordet. Övriga program är helt stabila när de behövs, Photoshop m fl Adobe, Quark. Alltså inga problem att göra enstaka jobbgrejer när det krävs. Även sånt som iMovie HD, Skype fungerar som de ska. Enda begränsningen jag funnit är CD- och DVD-bränning (givetvis), blåtandsfunktioner (men det går väl att köpa adapter), iChat med iSight.

Sammanfattningsvis. Pismo är mycket skönare att bära på och att sitta med i knät än de nya PBs. Dessutom en överlägsen "must-have appeal". Hoppas vi får se annat än silverblanka och rätvinkliga bärbara från Apple i framtiden.

  • Medlem
  • 2005-11-29 18:07
Ursprungligen av Patrik G:

Hoppas vi får se annat än silverblanka och rätvinkliga bärbara från Apple i framtiden.

...du måste ha sett fel, det finns ingen silverblank PowerBook från Apple - de är förvisso ganska fyrkantiga, men med mjukt rundande hörn och rent av underbara höljen i m a t t aluminium. Föredrar helt klart dagens maskiner jämfört med min plast-knakande gamla Pismo!

Ursprungligen av Ma:

...du måste ha sett fel, det finns ingen silverblank PowerBook från Apple - de är förvisso ganska fyrkantiga, men med mjukt rundande hörn och rent av underbara höljen i m a t t aluminium. Föredrar helt klart dagens maskiner jämfört med min plast-knakande gamla Pismo!

hmm... det här är alltså tråden för fundamentalistisk dyrkan av brun plast á la cupertino!

men de nya är ju inte helt fel heller...

Smaken är olika, men jag för min del föredrar Pismon framför krympströmspirrande plåtlådor. Det är inte underbart när det kryper i fingrarna när man använder musplattan.

  • Medlem
  • 2005-12-19 12:37
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Smaken är olika, men jag för min del föredrar Pismon framför krympströmspirrande plåtlådor. Det är inte underbart när det kryper i fingrarna när man använder musplattan.

Vilka är förutsättningarna för sånt "pirr"? Jag har aldrig upplevt detta fenomen (har erfarenhet av PB G4 12", rev C & D och PB G4 17", rev E)

Funderar förövrigt på att uppdatera min Pismo med ny hd och airportkort - det är smidigt att ha många datorer igång för olika användningsområden...

  • Medlem
  • 2005-11-29 23:26

Nu kan ni räkna in mig i Pismo-gänget! Har fått igång burken! Tricket var att montera isär den intill sista skruv och sedan montera ihop den tre gånger och sedan sätta in ett fulladdat batteri. Och att vänta ett halvår mellan gångerna... Jodå, det funkar. Fick igång en Wallstreet genom att plocka isär/ihop den - och laddat batteri.
Men är inte helt nöjd - har bara 192 MB minne, inget airport och dött batteri. (och en dvd som inte läser cd...)

Men nu har jag lyckats återuppväcka alla maskiner jag lagt vantar på

Häftigt! Det låter som om du har talang på det där.

Batterier ja, det där planerade storköpet gick visst åt skogen. Jag som har två Pismos som skulle vilja ha minst ett piggt batteri var. Mina är visserligen inte döda, men jag skulle vilja ha kraft nog för t.ex. en hel föreläsning eller en tågresa till Stockholm.

Och var får man tag på en dvd/cd-enhet till pismon? Eller är det praktiskt möjligt att skifta ut innandömet mot ett nytt, och s a s behålla plasten?

  • Medlem
  • 2005-12-12 15:24

Jag langade in en gammal Toshiba SD-C2502 som jag hade hemma. En ny(are) NEC brännare funkade också. Det tyder på att nästan alla spelare går att langa in. Fronten passar tyvärr inte. Kör med spelarens original istället. Eller är det nån som vet vilka spelare som passar fronterna? Som går att köpa idag alltså?

F'resten har jag fått igång ett gammalt Lucent Silver-kort till Pismon/10.3, och en Targus Bluetooth-sticka. Allt jag saknar är batteri nu.

Fan vad jag känner mig utanför !
Här sitter man med en Lombard och en Wallstreet med DVD och får inte vara med, snyft !:(

Pismo!!!!!

Min Pismo har:

• G4-processor på 550 MHz
• 1 GB RAM
• 40 Gig Fujitsu-disk, funderar på seagate momentus
• Airport-orginalkort
• Dryga året gammalt batteri som räcker i tre timmar
• 2x slot-load superdrive
• Nya "rubber feet"

Åså Tiger förstås.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-19 16:16

Någon som vet om det går att stoppa in ett nytt Airport Extreme-kort i Pismon eller måste man köra med PC-card?

Om någon förresten vill sälja ett batteria till mig får den personen gärna skicka ett meddelande.

Ursprungligen av Bridell:

Någon som vet om det går att stoppa in ett nytt Airport Extreme-kort i Pismon eller måste man köra med PC-card?

Om någon förresten vill sälja ett batteria till mig får den personen gärna skicka ett meddelande.

Airport extreme passar inte. Du måste ha antingen ett "gammalt" airport-kort eller ett kompatibelt PC-card.

Vad som är intressant är att det finns ett sony vaio-kort som är ett perfekt substitut för airport-korten. Det passar t.o.m. i Airportkortplatsen.

http://homepage.mac.com/macinside/PhotoAlbum36.html

Tyvärr verkar det inte vara jättelätt att få tag på kortet, men det funkar iaf.

Inget som förvånar oss i Pismo-klubben. Blanka och vita prylar är inte cool.

http://www.thebrig.org/?p=71

Ursprungligen av Patrik G:

Inget som förvånar oss i Pismo-klubben. Blanka och vita prylar är inte cool.

http://www.thebrig.org/?p=71

Haha! Den är väl gummiklädd med??

Bevaka tråden