Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hitta överskrivna filer i OS9

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

En bekant bad mig ta en titt på hans PB "Pismo" där allt "försvunnit". Jag bootade från system-cd'n och upptäckte att disken är tom och heter Namnlös. Jag misstänker att den formaterats av en eller annnan anledning. Frågan är: Finns det några verktyg för att få tillbaka gamla filer i OS9 (själv minns jag inget från den tiden )

• Medlem
  • 2005-09-07 10:35

Det finns ett program som heter Data Rescue som säger sig kunna hjälpa vid problem. Jag har använt vers. 2.1.1 utan större framgång själv, tyvärr. Men det kanske kan funka i rätt sammanhang?

Ursprungligen av Giggs:

Det finns ett program som heter Data Rescue som säger sig kunna hjälpa vid problem. Jag har använt vers. 2.1.1 utan större framgång själv, tyvärr. Men det kanske kan funka i rätt sammanhang?

Data Rescue måste väl vara installerat innan olyckan är framme och hjälper mog inte mot en formatering eller?

Tack!

Ska testa Data Rescue när ja kommer hem fast Data Rescue är ju för OS X. Min plan är att köra Data Rescue från en OS X-maskin o starta OS9-maskinen i FW-mode. Är det här en god idé, kan Data Rescue läsa OS9-diskar öht?

• Medlem
  • 2005-09-07 14:50
Ursprungligen av ill_chrill:

Tack!

Ska testa Data Rescue när ja kommer hem fast Data Rescue är ju för OS X. Min plan är att köra Data Rescue från en OS X-maskin o starta OS9-maskinen i FW-mode. Är det här en god idé, kan Data Rescue läsa OS9-diskar öht?

Eftersom Data Rescue även finns för enbart gamla OS:et också (se mitt inlägg ovan) så bör det ju ordna sig på nåt sätt? Om inte X-versionen kan användas så kan du väl köra en icke-X-version (2.1.1 eller högre om det finns?) i Classicläget?

Ursprungligen av Giggs:

Eftersom Data Rescue även finns för enbart gamla OS:et också (se mitt inlägg ovan) så bör det ju ordna sig på nåt sätt? Om inte X-versionen kan användas så kan du väl köra en icke-X-version (2.1.1 eller högre om det finns?) i Classicläget?

Precis, de ena eller andra borde ju funka om de nu funkar öht. Tråkigt o installera Classic enbart för detta men men.

En "överskriven" fil är borta för alltid, men en "raderad" fil är inte nödvändigtvis överskriven.

Är disken lågnivåformatterad är allt borta, men är den inte det så finns det program som kan försöka hitta filer. Norton är en gammal trotjänare som hjälper ibland, och det finns ett par konkurrenter också. Tyvärr får de inte fram så mycket från en skiva som inte haft dem från början, precis som nyss nämnda Data Rescue.

Körde Data Rescue från min dator mot den formaterade i FW-mode, funkade sådär. Hittade 3st ppt-filer som dessutom var trasiga. Testade även med FileSalvage från en bootbar FW-disk, då hittade jag betydligt mer MEN.... FileSalvage kan endast hitta vissa filtyper tex: mp3, avi, doc osv vilket gör det här till ett fullkomligt meningslöst verktyg i det här fallet. Jag letar nämligen efter QXPress-filer och bilder.
Även DataRescue har denna "feature" att söka efter vissa specifika filer. Detta hade varit bra om man bara kunde välja vilka typer själv, inte bara mellan ett fåtal.

Har någon tips på ett annat program?

Såg nu att FileSalvage stödjer en massa filformat, däribland Quark Express-filer. Kanske jag inte använde senaste versionen, får testa igen.

Här kommer uppföljningen:
Nyare versioner av FileSalvage stödjer fler och fler filformat. I går lyckades jag hitta i stort sett allt från den formaterade disken. Kan lätt rekomendera detta app trots ett något högt pris (kan iofs va lågt beroende på vad man blivit av med).

• Medlem
  • 2005-10-19 22:23

Vad bra!

• Medlem
  • 2005-10-24 08:57

Du kan prova Virtual Lab
http://www.binarybiz.com/vlab/index.php

Där betalar man per GB det man vill ha tillbaka, men man får möjlighet att se filerna
innan vad som kan räddas och inte.

• Medlem
  • Ängelholm
  • 2005-10-29 20:12

Norton SystemWorks har räddat mig flera gånger att hitta saker som jag raderat.

1
Bevaka tråden