Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta ikon

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-21 17:38

Hej alla,
hoppas folk inte blir trötta på när jag frågar och frågar, som den nybörjare jag är (vad gäller OS X).

Kunde inte låta bli att ladda ner ett gäng ikoner jag blev tipsad om här på 99mac, men har ingen aning om hur jag byter ut ikonen för min OS x partition mot den coola nya.

För att inte trötta ut alla fullständigt, vore jag glad för ett boktips om OS X. Jag har sett en del böcker, men vilka är bra? Jag har tämligen god datorvana, men använde OS X seriöst för första gången idag.

Vänligen, Ylan

Likadant som i 9an. Klippa och klistra, eller göra en Marjasin som vi säger i norr.
Markera, äpple + i , kopiera ikonen, markera målet, äpple +i, markera ikonen, klistra in...

Detta gäller 10.1.x inte Jaguar, där är tillvägagångssättet lite annorlunda.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-21 19:47

Jag förstår Micke,
jag kör 10.0.3, och får väl vänta på min uppdatering

Vänligen, Ylan

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-21 21:53
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Ylan:
Jag förstår Micke,
jag kör 10.0.3, och får väl vänta på min uppdatering

Nejdå, det funkar i 10.0 också. Jaguar är 10.2, som bara vissa människor i Norrland har tillgång till redan nu (nudge nudge).

För övrigt kan jag varmt rekommendera en uppgradering till 10.1. Stor förbättring!

[ 21 Maj 2002, 21:54: Meddelandet ändrat av: HL ]

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-21 22:05

Jag får väl försöka igen. Jag kanske lyckades göra fel. Återkommer.

Sorry, menade naturligtvis 10.x.x

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-21 23:23

Jag undrar, har detta något med behörighet att skaffa?

Jag har inte lyckats byta ikonerna. Efter att ha svurit ett tag startade jag om i OS 9, där fungerade det utmärkt att byta ikoner på vanligt sätt, och jag hoppades ändå litet i hemlighet att ikonerna skulle finnas kvar vid omstart i OS X. Som jag egentligen hade förstått, gjorde de inte det.

Kan det vara så att jag som inloggad administratör ej har behörighet att byta ikoner? Eller finns funktionen inte med i Build 4M23 (10.0.3)

Det finns en sak till som kan vara roten till problemet. Jag har inte lidit av den berömda slöheten i systemet, men en sak har fungerat dåligt: Klipp och klistra. Åtminstone i IE, men kan inte detta vara strulet?

Detta är inte ett viktigt problem, jag försöker bara pilla litet, (learning by pilling). Imorgon skall jag se om jag kan ragga upp en uppdatering, som tydligen lär finnas hos en del återförsäljare (se min tråd OS X.1). Samt köpa mig en bok, så jag slipper känna mig som en idiot hela tiden.

Jag bugar och tackar för ert besvär.

Ylan

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-22 17:30

Ja då har jag 10.1, och det fungerar precis som som i nian. Men det fungerade alltså inte i 10.0.3. Men nu är jag glad.

Tack, säger Ylan

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-22 17:58

Då hade jag fel! Vad var det jag inte sa!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-22 23:31

Du kan få min "OSX Bible", så slipper du köpa en. Den suger fett IMHO, men ska enl MacWorld, vara en av de bästa.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-23 08:54

Axel,
vad är det du inte gillar med OSX Bible, vad är det som suger fett? Jag ser att du bor i Stockholm, och jag lånar den gärna och tittar på den. Vem vet, vi kanske har olika smak

Vänligen, Ylan

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-23 09:48

Jag kanske var på dåligt humör när jag läste den!

Eller så var det att jag inte hittade mycket av värde i den trots att jag var super-nybörjare på OSX när jag läste den. Och trots att den är supertjock så är innehållet rätt klent.

Men lite läsvärt finns det i den. Och du får hemskt gärna låna den av mig eller få den. Jag jobbar hemifrån (Gustavsberg) denna vecka, men du kan hämta den nästa om du vill. Eller så svänger jag förbi ditt jobb om jag kommer in till stan.

1
Bevaka tråden