Råkade själv på problemet för länge sedan när jag skaffade min första iBook och trådlöst nätverk. Då var det en G3/600 med 11Mbit. Gick bra att spela alla typer av filmer från filservern trådbundet, men trådlöst fick jag bara hack hela tiden.
Kollade runt lite då och upptäckte att den trådlösa överföringen (enbart den alltså) drog i runda slänga 45% CPU vid filöverföring. Spelade jag filmen lokalt eller via tråd krävdes ca 85% CPU för uppkodning. Vilket då ger ett underskott på 20% CPU.
Nu har jag en ny iBook G4 1,25 med 54Mbit, och då går det relativt smärtfritt att kolla film trådlöst. Ligger på runt 80% CPU normalt. Gränsen går alltså här någonstans.
Självklart beror det på vilken codec som används vid uppspelning, och hur bra den är optimerad. Vissa filmer funkar inget vidare nu heller, men de flesta rullar på.
Men vill man vara säker är det bara att plugga i sladden eller kopiera filmen till den lokala disken och köra den därifrån.
Jag kan inte för mitt liv begripa att nätverkstrafiken ska behöva ta så in i bomben mycket processor. Dags för fruktbolaget att optimera koden kanske!?!