Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Videouppspelning över nätverk, hackar och rycker?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2005-09-10 00:31

Jag har nyss blivit med mac, och det mesta fungerar fint... förutom kanske detta. Jag är ansluten mot en Zyxel G-1000 trådlös accesspunkt, 802.11g med 128bit WEP. Problemet är att ALLA videofiler jag försöker spela från mina andra maskiner på nätverket rycker och hackar, oberoende av bitrate och spelare. Har testat med VLC, QT och Windows Media Player i nyaste versioner. Jag har cirka 2-3 meter till basstationen oberoende var jag är i lägenheten. Olika kanaler har testats. Dessutom fungerade det fint att spela video från filservrarna med min gamla bärbara windowsmaskin.

Jag har inga problem med hastigheten i övrigt, det är bara vid videospelning problemen visar sig.... eller tja, ssh-anslutningar mot servern fungerar inte så laggfritt som dom skulle kunna, men det problemet har jag haft i Windows också från och till utan att få problem med videospelning.

Några idéer? Maskinen är en splitterny PB12" 1.5 med 768MB minne.

"Allt om mac" känns kanske inte som rätt forum för detta, men jag hittar faktiskt inget som skulle kunna passa detta ämne bättre.

mvh

• Oregistrerad
  • 2005-09-12 09:13

Det här vill jag också ha svar på, så kör nu!

• Oregistrerad
  • 2005-09-12 10:02

Jag har haft liknande situation. Jag körde trådlöst 802.11G i lägenheten. Jag hade två bärbara datorer samt en stationär. Det spelade ingen roll från vilken av datorerna jag streamade video. Det laggade på samtliga datorer. Den ena bärbara var min PB 12" och den andra var en IBM Thinkpad T42.

Nu har jag gjort jobbet och dragit kabel från serverdatorn i garderoben till ett par anslutningspunkter i lägenheten. Vill jag titta på film får jag helt enkelt plugga in kabeln. Allt annat jobb som sker bärbart sker via wlan. Min stationära dator är numer alltid inkopplad via ethernet.

• Medlem
  • International user
  • 2005-09-14 18:25

Lyfter tråden till toppen igen i hopp om att nån ska se den.

Jag förstår faktiskt inte varför det gör så här, jag har aldrig förr (läs: på windows) haft problem med videouppspelning över wi-fi. Bandbredden borde rimligtvis räcka till, det lämnar väl en 20-30Mbps när overhead och störningar har tagit sitt. En 300kbit/s video borde ju rimligtvis spelas ryckfritt under dessa omständigheter...

Ska byta kanal igen och testa.

uppdatering: kanalbyte hjälpte inte den här gången heller, däremot orkade jag rota fram en nätverkskabel och kolla direkt. En liten förbättring upplevdes på vissa videofiler, men det är fortfarande inte så bra som det borde vara.

Senast redigerat 2005-09-14 19:19

Jag har också nästan samma problem, fast för trådbundet nätverk.
Använder VLC och Windows fildelning.
På Windowsmaskinerna funkar det utmärkt att streama via nätverket.
Jätteskumt.

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-09-14 23:03

Råkade själv på problemet för länge sedan när jag skaffade min första iBook och trådlöst nätverk. Då var det en G3/600 med 11Mbit. Gick bra att spela alla typer av filmer från filservern trådbundet, men trådlöst fick jag bara hack hela tiden.

Kollade runt lite då och upptäckte att den trådlösa överföringen (enbart den alltså) drog i runda slänga 45% CPU vid filöverföring. Spelade jag filmen lokalt eller via tråd krävdes ca 85% CPU för uppkodning. Vilket då ger ett underskott på 20% CPU.

Nu har jag en ny iBook G4 1,25 med 54Mbit, och då går det relativt smärtfritt att kolla film trådlöst. Ligger på runt 80% CPU normalt. Gränsen går alltså här någonstans.

Självklart beror det på vilken codec som används vid uppspelning, och hur bra den är optimerad. Vissa filmer funkar inget vidare nu heller, men de flesta rullar på.

Men vill man vara säker är det bara att plugga i sladden eller kopiera filmen till den lokala disken och köra den därifrån.

Jag kan inte för mitt liv begripa att nätverkstrafiken ska behöva ta så in i bomben mycket processor. Dags för fruktbolaget att optimera koden kanske!?!

• Oregistrerad
  • 2005-09-15 14:58

Jag hade samma problem med mplayer, men det hjälpte att den skulle använda större cache, tar lite längre tid innan den buffrat klart men sen flyter det på.

• Oregistrerad
  • 2005-09-15 22:48

Bara en tanke; ni skulle ju kunna prova att ändra nätverksoptimering med Cocktail.

• Oregistrerad
  • 2005-11-08 22:44

You the man Doktor G!
Funkar utmärkt nu. Hihi. Jag glömde av att jag läste tipset, och har inte haft behovet av trådlöst. Men så kom jag på det idag. Och nu ligger jag i sängen och kollar på Down by Law! Loving it!

1
Bevaka tråden