Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byte av fläkt på 12" - dimensioner?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-09-13 00:19

Hej

Min fläkt börjar låta illa. Så jag funderar på att byta ut den lilla rackaren. Jag har kikat på websidor och det enda man kan köpa är ett kit med hela kylflänsapparaten med fläkt för cirka 70$. Det bör tilläggas att jag har en Powerbook 12" 867MHz, första modellen alltså. Jag har ännu inte hittat några speccar för vilken diameter fläkten har och det gäller ju att hitta en modell i djungeln, om det ens går.

Har ni något tips?

Detta är egentligen inget svar men:

Det är mer än en fläkt och i en pb 12" är det ett rent helvete att komma in i

• Oregistrerad
  • 2005-09-13 18:13
Ursprungligen av Kellogs:

Detta är egentligen inget svar men:

Det är mer än en fläkt och i en pb 12" är det ett rent helvete att komma in i

Vilken lycka... saken är den att den måste bytas. Antingen så blir jag pank på köpet och har en hel onödig kylflänskopparpryl över eller så öppnar jag, undersöker vilka mått det är på fläkten och påbörjar ett detektivarbete.... ja. Skulle vara skoj om jag lyckas hitta en fläkt som har lite mer deluxekvalité och som håller ett tag till, för jag menar, en powerbook kan ju leva länge om man underhåller den lite. Iallafall har jag bra erfarenhet av Apple på den fronten.

Hittade förresten ett företag som går så kallade MAGLEV fläktar, ja, ganska så magnetiska, utan friktionspunkter... bara nu måtten stämmer överrens. Och strömmen... och.. ja...

Det löser sig. Publicerar mitt resultat senare.

• Medlem
  • 2005-09-13 20:11

...PB 12" har hursomhelst bara en fläkt, 15" & 17" har två.

• Oregistrerad
  • 2005-09-14 12:43
Ursprungligen av ghost9999:

Yes, har kikat på den, men den anger inte något om dimensioner, fast jag kanske borde höra av mig till dom och fråga om dom har några detaljer på just, fläkt-speccarna. Fick tips om att kolla med LAN-Master i Stockholm... dom kanske har någon lösning.

Jakten fortsätter.

• Medlem
  • 2006-12-04 23:04

Hur har det gått med fläktbytet? Det verkar som att jag behöver göra samma sak på min PowerBook 12.

Jag behöver oxå byta min fläkt på pb 12"
det kommer iof att gå på garantin så jag är inte så orolig.

• Oregistrerad
  • 2006-12-08 19:07

Det slutade med att jag bestallde en flakt fran PbFixit fran usa.. eftersom dom kunde ge mig ett bra pris pa cirka 250kr totalt om jag inte minns fel istallet for runt 800 som diverse svenska aterforsaljare tog (dock var det med hela kylflansen+flakt istallet for bara flakten). Bytet av den var ganska komplicerad, i princip var jag tvungen att skruva isar hela datorn vilket jag hade nastan gjort vid ett tidigare tillfalle nar jag bytte en krashad HD. Efter ett par timmars noga arbete fick jag det gjort och vips... en tyst dator. Inget jag skulle rekommendera for nagon som inte vet vad han eller hon gor, det ar inget latt angrepp och man maste applicera ny kylpasta samt byta kylledningsduk eller vad det heter.

Sorgligt nog dog min dator 2 manader senare och jag kande att utan nagon Applecare eller liknande och 3 ars anvandande var reparationer for dyra for att lona sig. Hade anda i tankarna att kopa en MBP, vilken jag skriver pa just nu. Dock har jag inte ett svenskt tangentbord eftersom den ar kopt i Singapore.. men men.. ett par tusen billigare var den.

// Michael

1
Bevaka tråden